التَّنظيم القانوني للبيع عن طريق التّصفيَّة الموسمية (دراسة مقارنة)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : مريم عبد الامير رشم ياس

اسم المشرف : الأستاذ الدكتور باسم علوان طعمة العقابي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية القانون

الاختصاص : القانون الخاص

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يعد البيع عن طريق التصفية الموسمية أحد أنواع البيوع التجارية الموجهة لجمهور المستهلكين يلجأ إليه التجار في نهاية كل موسم محاولة منهم لترغيب المستهلك ولتصريف السلع عن طريق الإعلان عن تخفيضات حقيقية في اسعار السلع والخدمات. وقد أكدت غالبية الدول المنظمة لهذا النوع من البيوع سواء أكان عن طريق قوانينها التجارية أو عن طريق قوانين خاصة على ضرورة ممارسة البيع وفق القواعد القانونية المرسومة ، كما فرضت على التاجر التزامات قبل الشروع بالبيع وبعدة من أجل الحفاظ على نزاهة هذا النوع من البيوع. كما فرضت هذه التشريعات حماية قانونية للمستهلك والتاجر في ذات الوقت أذ يستطيع المستهلك عن طريق دعوى المستهلك العقدية المطالبة بحقوقه أذا كان يرتبط مع التاجر بعقد ، أما اذا لم يرتبط بعقد واصابة ضرر من الاعلان عن التخفيضات فانه يحق له المطالبة بجبر الضرر عن طريق دعوى المسؤولية التقصيرية ، وهذا الحق مكفول أيضا للتاجر المنافس أذا اصابة ضرر من البيع ،كما أن هنالك جهات رقابية تعمل على حماية المستهلك تختلف بالمسمى الا ان مهمتها واحدة تتمثل بمجلس حماية المستهلك في العراق .وعلى الرغم من أهميته هذا النوع من البيوع كونه كثير الوقوع في الحياة العملية ألا اننا لم نجد له تنظيم ضمن قانون التجارة العراقي النافذ رقم (30) لسنة 1984أو ضمن قانون مستقل بخلاف قانون التجارة العراقي السابق رقم (149) لسنة 1970الذي كان له فيه موضع اهتمام كبير لذ نقترح على المشرع العراقي أيجاد تنظيم قانوني للبيع عن طريق التصفية أسوةُ بالتشريعات المقارنة ، لما للبيع بطريق التصفية من أهمية كبيرة للمستهلك والتاجر .

The legal regulation of sale through seasonal liquidation ( A Comparative study )

Selling through seasonal liquidation is one of the types of commercial sales directed to the consumer audience that merchants resort to at the end of each season as an attempt to tempt the consumer and to dispose of goods by announcing real reductions in the prices of goods and services. Most of the countries organizing this type of sale, whether through their commercial laws or through special laws, have emphasized the need to practice selling according to specific conditions, and have imposed on the merchant duties before the start of the sale and far in order to preserve the integrity of this type of sales. These legislations also imposed legal protection for the consumer and the merchant at the same time, since the consumer can claim his rights through the consumer’s contract lawsuit if he is associated with the merchant with a contract, but if he is not bound by a contract and suffered damage from the announcement of the discounts, he is entitled to claim compensation for the damage through a tort lawsuit. This right is also guaranteed to the competing merchant if he is injured by the sale, and there are supervisory bodies that work to protect consumers that differ by name, but their mission is one represented by the Consumer Protection Council in Iraq. We did not find a regulation for it within the effective Iraqi Trade Law No. (30) for the year 1984 or within an independent law other than the previous Iraqi Trade Law No. (149) for the year 1970 in which it was the subject of great interest because it achieves protection for the consumer and the trader at the same time.