الحق في الإنجاب (دراسة مقارنة بالفقه الاسلامي)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : علي ناصر سوادي

اسم المشرف : الأُستاذ الدكتور حيدر حسين الشمري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية القانون

الاختصاص : القانون الخاص

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يتلخص موضوع بحثنا الحق في الإنجاب (دراسة مقارنة في الفقه الاسلامي ) بحالتين سنبينهما من خلال الاتي:
أولهما : ان الإنجاب له دور كبير في استمرار النسل البشري وبخلافه قد تتعرض البشرية الى الانقراض ، لذا يجب مراعاة هذا الحق من خلال اتباع سبل عدة ومن أهمها تشريع الزواج بالطرق المشروعة والابتعاد عن الزنا وما شابه ذلك ، ولم تعالج التشريعات محل المقارنة ومنها التشريع العراقي هذا الحق سواء من حيث المفاهيم أم الاحكام ، إلا أن الفقهاء المسلمين بينوا ذلك سواء من خلال نصوص صريحة أم من خلال الرجوع الى القواعد العامة في مصادر الحكم الشرعي المتمثلة بالقرآن والسنة النبوية الشريفة.
ثانيهما :- ان تكييف هذا الحق مختلف فيه اذ ذهب البعض الى القول بأنه حقٌ خالص للزوج وبهذا ان شاء الزوج انجب ، وان لم يريد استعمال هذا الحق استطاع ان يستعمل موانع الإنجاب سواء المتعلقة بالتعقيم ام الاجهاض ، الا ان البعض الاخر ذهب الى تكييف هذا الحق بأنه يخص الزوج والزوجة وتدخل الامة كذلك طرفٌ في الإنجاب للحفاظ على النسل، وكل ما تقدم متعلق بالجواز والمنع فهنالك من اجاز استعمال موانع الحمل الدائمة منها او المؤقتة وهذا ما لا نرجحه؛ لأنه سيعرض الجنس البشري إلى الانقراض كما بينا سابقاً، وهنالك من ذهب الى العكس بالقول أن موانع الإنجاب مقتصرة على حالات معينة أو عند الضرورة ومسألة الضرورة يبقى تقديرها إلى الفقهاء المسلمين المختصين ، وان جميع تلك الآراء مدعمة بالاستدلالات الفقهية المستوحاة من القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة.

The right to procreation (a comparative study of Islamic jurisprudence

The topic of our research on the right to procreation (a comparative study in Islamic jurisprudence) is summarized in two cases, which we will explain through the following:
Firstly: – Childbearing has a great role in the continuation of human offspring, otherwise humanity may be exposed to extinction, so this right must be observed by following several methods, the most important of which is legalizing marriage by legitimate means and avoiding adultery and the like, and the comparable legislation, including the Iraqi legislation, has not been addressed. This right is either in terms of concepts or judgments, but Muslim jurists have made it clear that either through explicit texts or by referring to the general rules in the sources of legal ruling represented by the Qur’an and the noble Prophet’s Sunnah.
Second: – The conditioning of this right differs in it, as some went on to say that it is a pure right for the husband, and with this, if the husband wanted to give birth, and if he did not want to use this right, he was able to use the contraindications to childbearing, whether related to sterilization or abortion, but some others went to adapt this right That it concerns the husband and wife, and the nation is also involved in procreation in order to preserve the offspring, and all the above is related to permissibility and prevention. There are those who authorized the use of permanent or temporary contraceptives, and this is what we do not recommend because it will expose the human race to extinction as we have previously explained, and there are those who went to the contrary by saying The impediments to childbearing are limited to certain cases or when necessary and the issue of necessity remains to be appreciated by the specialized Muslim jurists, and that all these opinions are supported by the jurisprudential inferences inspired by the Noble Qur’an and the noble Prophet’s Sunnah