الـتـنظيم القانوني للمساحة الاعلانية التجارية الالكترونية ( دراسة مقارنة )

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حـنـيـن عـبـد عـلــي حــســن

اسم المشرف : الاسـتـاذ الـمساعـد الـدكـتـورة اشــراق صـبــاح صـاحـــب

الكلمات المفتاحية : العالم الافتراضي شبكة الانترنت المساحة الاعلانية التجارية التقنيات سوق الإعلانات

الكلية : كلية القانون

الاختصاص : القانون الخاص

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
تناولتْ هذهِ الدراسة موضوعًا حيويًا في مجال العالم الافتراضي الا وهو التنظيم القانوني للمساحة الاعلانية التجارية الالكترونية , وقد هدفت هذه الدراسة الى تسليط الضوء على وضع تنظيم قانوني للمساحة الاعلانية خاصة في ظل انتشار الإعلانات عبر الانترنت وتنامي التجارة الالكترونية وزيادة عدد مستخدمي شبكة الانترنت, وان انتشار استخدامها دفع المعلنين للاهتمام بالأنترنيت كوسيلة اعلانية، فاستخدام المساحة الاعلانية التجارية الالكترونية في مجال الإعلان يُعد أمراً واقعاً لجأت إليه المشروعات كافه؛ بسبب الإمكانيات الهائلة له في جذب المعلنين فضلاً عن الزيادة المطّردة من جانب الأفراد في استخدام الإنترنت كوسيلة إعلانية ، إذ لم تعد المساحة الاعلانية التقليدية منتجة ولا مناسبة من حيث تكاليفها قياساً بالمساحة الاعلانية الالكترونية؛ والسبب يعود الى ما تحققه الاخيرة من وصول الاعلان التي تبثهُ الى الجمهور بسرعة فائقة للمستهلكين المتصفحين على شبكة الانترنت , وبالتالي هذا سيؤدي الى زيادة نسبة المشاهدات للإعلان المنشور عبر المساحة الاعلانية الالكترونية مقارنةً بالمساحة الاعلانية التقليدية .
ومن المتوقع أن تزداد هذه الحصة مع استهلاك المزيد من الوسائط عبر الانترنت ومع قيام المزيد من المعلنين بتحويل الانفاق الى التقنيات عبر الانترنت، عن طريق حجز المساحة الإعلانية التجارية الإلكترونية والتي تتم في أماكن التداول الالكتروني” التبادلات الاعلانية ” التي تُعد اسلوب من اساليب الدعاية والاعلان على شبكة الانترنت ويقصد بهذه التبادلات الاعلانية بالتحديد جميع الأنشطة المتصلة الإعلانية، فهؤلاء الوسطاء يتكفلون بعمليات تبادلات اللافتات الإعلانية عبر المساحة الاعلانية بين الشركات، ويكون سوق الإعلانات التي يتم بثها من خلال المساحة المحجوزة مشابها لهيكل الأسواق المالية, حيث يلجأ المعلن الالكتروني للتعاقد مع الناشر الالكتروني لنشر إعلانه عبر المساحة الاعلانية عبر شبكة الانترنت بصورة مباشرة او بصورة غير مباشرة عن طريق وكالة الإعلان التجاري.

Rp-The Title is the Legal Regulation of Electronic Commercial Advertising space ( A comparative study ) .pdf

Abstract
This study dealt with a vital topic in the field of the virtual world, which is the legal regulation of the electronic commercial advertising space.
Pushing advertisers to pay attention to the Internet as an advertising medium, so the use of electronic commercial advertising space in the field of advertising is considered a fait accompli that all projects have resorted to, due to its huge potential in attracting advertisers, in addition to the steady increase by individuals in using the Internet as an advertising medium, as the traditional advertising space is no longer productive. It is not suitable in terms of its costs compared to the electronic advertising space. The reason is due to what the latter achieves in reaching the advertisement that it broadcasts to the audience at a very high speed for consumers browsing the Internet, and therefore this will lead to an increase in the percentage of views of the advertisement published through the electronic advertising space compared to the traditional advertising space.
It is expected that this share will increase with the consumption of more media via the Internet and with more advertisers diverting spending to online technologies, by reserving the electronic commercial advertising space that takes place in the electronic trading places “ad exchanges”, which is a method of advertising and advertising on the Internet. The Internet, and these advertising exchanges are intended specifically for those who work as intermediaries between advertisers and publishers (website owners), by placing advertisements and tracking all advertising-related activities. The reserved space is similar to the structure of the financial markets, where the electronic advertiser resorts to contracting with the electronic publisher to publish his advertisement through the advertising space on the Internet, directly or indirectly through the commercial advertising agency.