اسم الباحث : آلاء ماجد داود الظالمي
اسم المشرف : أ. د. رفل حسن طه الطائي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة العربية/ادب
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الحَمْدُ للهِ الذي لا تبديل لقولهِ، ولا معادل لحُكمهِ، ولا رادَّ لقضائهِ، الحمدُ للهِ الأوّل قبل كلّ شيء والخالق له، والآخِر بعد كل شيء، والوارث له، والظاهر على كل شيء، والوكيل عليه والباطن دون كل شيء والمحيط به، الذي عَلا فَقَهَر ومَلَكَ فَقَدَر، والصلاة والسلام على سيّد الأنام، حبيب إله العالمين محمد() وعلى آله الطيبين الطاهرين.
أمّا بعد..
إِنَّ للفضاء أهمية كبيرة في الدراسات النقدية الحديثة, فهو مصطلح غربي وفد إلى العربية عن طريق النقل والترجمة، وقد اختلف العلماء والفلاسفة والمفكرون في تحديد ماهيّتهِ والوقوف على تعريف معيّن له، فكثرت بذلك الأقوال واختلفت الرؤى، فبعضُ الفلاسفة يراه غير محدود يتمثّل بالمساحات الشاسعة المفتوحة، وآخر يراه مما يمكن أنْ يتشكَّل ضمن الآفاق الضّيقة والمناطق المغلقة، غَيْرَ أنَّ السمة الغالبة والتي اتفقت عليها أغلب الأقوال هي أنَّهُ ذلك المجال الواسع الذي ينضوي تحته عنصرا الزمن والمكان, وقد ينتقل الفضاء من العالم الخارجي المتمثل بعالم الطبيعة إلى عالم الكتابة فيتجسَّد في الشعر والنثر على سطور الكاتب.
ولأنَّ هذا الموضوع على قدرٍ كبيرٍ من الأهمية, فضلاً عن ما يحمله من جماليات أدبية مما حَدَا أن يكون اختيار السيدة المشرفة له موضوعًا لدراستي, وبعد البحث في عدد من دواوين الشعراء وجدتُ ديوان الشاعر ياس السعيدي قد ضَمَّ من الشواهد الشعرية ما ينهض ليكون موضوعًا للدراسة, وبعد التوكل على الله تعالى واستشارة أستاذتي المشرفة, لاقَى هذا الشاعر قبولاً منها, وعليه تم اختياره وأصبح عنوان البحث (الفضاء الشعري عند ياس السعيدي).
وقد اقتضت طبيعة الدراسة تقسيم البحث على ثلاثة فصول, مسبوقةً بتمهيدٍ, متبوعةً بخاتمةٍ، فضلاً عن المقدمة, وقائمة المصادر والمراجع والملخص باللغة الإنجليزية.
وقد ارتكزَ التمهيد على محورين: المحور الأول: كان عرضًا موجزاً لمفهوم الفضاء الشعري, وكذلك عن أهميته في التشكيل الشعري, وأمّا المحور الثاني, فقد تَضَمَّنَ نبذةً عن حياة الشاعر ياس السعيدي وأهم نتاجاتهِ الأدبية. وقُسِّمَ الفصل الأول الموسوم بـ (الفضاء المكاني عند ياس السعيدي أشكاله ودلالاته) على مبحثين يتقدمهما توطئة، ضَمَّ المبحث الأول (أشكال الفضاء المكاني في شعر ياس السعيدي) وقد درستُ فيه المكان الأليف, والمكان الموحش، والمكان المُتخيَّل, وهي من أبرز أشكال المكان لديه, والتي أخذتْ حيّزًا كبيرًا من شِعرِهِ, والمبحث الثاني تَضَمَّنَ (دلالات الفضاء المكاني), وأهمها الدلالة النفسية، والدلالة التاريخية، والدلالة الدينية, وهي أيضًا من أكثر الدلالات بروزًا عنده. في حين تَضَمَّنَ الفصل الثاني (الفضاء الزمني عند ياس السعيدي أنماطهِ وموضوعاتهِ) مبحثين تسبقهما توطئة، تحدثتْ الدراسة في المبحث الأول (من أنماط الفضاء الزمني) وهي الزمن الطبيعي الموضوعي, والزمن النفسي, فقد دُرِسَ في المبحث الثاني (موضوعات الفضاء الزمني) ثنائية الموت والحياة, وثنائية الحضور والغياب, وهذه الأنماط والموضوعات هي الأكثر بروزًا وتكرارًا من قِبَلْ الشاعر.
Rp- The Poetic Space to Yas Al Se'idi.pdf
The current study aims at tackling the poetic Space to Yas Al Se’idi. He created more poetic spatial and temporal spaces, including all its multiple forms in the verse. This indicates that these spaces have great connection to the tonal poet’s state. Some places evoked his emotions due to their connection with the poet’s childhood and due to their creation of memories and places that have spiritual and historical aspects where some times and durations also imposed their influence on the poet’s unconsciousness, the matter that made his poetic temper repeat it in many occasions of his verse.
Besides, in some age durations, the poet stopped at them to reveal their crucial impact on his psychological state and his poetic inspiration. Based on this, it is necessary to mention that we relied on the description analytical approach to analyze the poetic witnesses and to carry out the aim of the study.
Nature of the study required to be divided into three chapters preceded by a preface and followed by conclusion contained the most important results that the study drew. This is in addition to the introduction and a list of references and bibliographies.
The preface contained two axes. The first was a brief about the poetic space as well about its significance in the modern poetic formation. The second had an idea about the poet, Yas Al Se’idi, and his important literary writings.
The first chapter, which is entitled ‘the spatial space and its forms and functions’, has two sections. The first was a study of the familiar place, the aggressive space, and the imaginary space. The second section tackled the most significant spatial functions including the tonal space, historical space, and religious space.
The second chapter stated ‘ the temporal space in the verse of Yas Al Se’idi concerning its patterns and topics; it was divided into two sections. The first section displayed the most important spatial patterns represented by the natural time and the psychological time. The second section discussed dichotomy of life and death and dichotomy of presence and absence.
The third chapter which studied the most important devices of the poetic space formation and its predictions has three sections that studied the poetic image, intertextuality, and contrast. The most important research results mentioned that the poet Yas Al Se’idi is a subjective poet when most of his verse declare his subjective sorrow experience, his severe, societal conditions. Moreover, the spatial space formed a prominent phenomenon in his verse when he could, through it, reflect the emotional state that he lived which affected his tonality and in turn, reflected on his poems. Therefore, the familiar place formed little percentage on the contrary of the desolate places that were the dominant, in addition, the psychological time had the authority and presence.
The poet, Yas Al Se’idi was highly affected by the holy Quran, the matter that many of his poetic texts absorbed the implications of the Quranic ayas, this is in addition to the ancient historical events by viewing them in a way that suits the poet’s emotional state. This is an evidence to his education and ability to employ the place historically.