القيم األخالقية في شــــعر الثورات العـــــــلوية حتى نهاية القرن الثالث للهجرة

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : لمى سلام كاظم الفتلاوي

اسم المشرف : حسن حبيب عزر الكًريطي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية/ادب

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الحمد لله رب العالمين ، وعليه أتوكل ، وبه أستعين ، والصلاة والسلام على سيد الأنبياء، والمرسلين أبي القاسم محمد بن عبد الله، وعلى آل بيته الطيبين، وأصحابه المنتجبين، ومن اتبعهم بإحسان إلى يوم الدين.
وبعد…
لقد جاء تركيز الدراسة على القيم الأخلاقية، لما تتمتع به من أهمية في الشعر ، فلها الفضل في إبراز جمالية النص ، بوصفها الوعاء الذي يُفرغ فيه الشاعر أحداث قصيدته ، لهذا فإنَّ نظرة الشاعر إلى القيم الأخلاقية تختلف عن نظرة غيره ، لأن إحساسه وروحه وعاطفته المتوهجة تشده إلى القيم التي تربى عليها وتغلغلت في ذاته ومعتقده ومجتمعه.
ولإظهار ذلك كله فقد تبنيتُ المنهج الوصفي التحليلي الذي يجمع بين البلاغة والنقد وحرصت أن تكون النظرة الرئيسة متجهة صوب البيت الشعري واكتشاف ما ينطوي عليه من قيم أخلاقية في المتون الشعرية التي صورت الثورات العلوية وقد مالت الباحثة في بعض النصوص من التحليل إلى السرد ؛ لأنَّ الشاعر نقل الحادثة بوصفها حكاية لقربه منها فدخل إلى موضوعه الأساس دون المرور بالمقدمة وحسن التخلص فنجده يدخل إلى غرضه بصورة مباشرة مبيناً القصص المرتبطة بأحداث الثورات ، وإنّ أغلب النصوص تحاكي واقعة الطف ؛لأن معظم الشعراء جعل من ثورة الإمام الحسين (عليه السلام) انطلاقاً لهم في تصوير الثورات العلوية ؛لأنهم يعدون إن كل امتداد علوي له تعلق و اتصال مباشر بواقعة الطف.
هذا وقد جاء عنوان الأطروحة الموسوم بـ (القيم الأخلاقية في شعر الثورات العلوية حتى نهاية القرن الثالث للهجرة ) بناءً على اقتراح المشرف الأستاذ الدكتور حسن حبيب الكًريطي، ومما شجعني على الخوض في غمار المتون الشعرية المصورة للثورات العلوية رغبتي في الخوض بدراسة شعر الثورات وما يتعلق بها من قصص اختلفوا في صحتها فجاءت النصوص الشعرية كدليل أدبي مصور لأحداثها.
قامت الدراسة على تمهيد وأربعة فصول وملحقٍ للتعريف بالشعراء تسبقها مقدمة وتتبعها خاتمة.
تناولت في التمهيد بيان مفهوم القيم الاخلاقية لغةً واصطلاحاً ومن ثم التعريف بمصطلح شعر الثورات العلوية بعد ذلك لمحة تاريخية عن كل ثورة علوية لكل من الثورات العشر.
أما الفصل الأول فقد تضمّن القيم الأخلاقية المحمودة موزعة على ثلاثة مباحث.
جاء المبحث الاول : القيم الأخلاقية في غرض الرثاء بما يتضمن من ندب وتأبين وعزاء. واما المبحث الثاني فقد تناول القيم الأخلاقية في غرض المديح بما يتضمن من صفتي الشجاعة والكرم ، أما المبحث الثالث فتضمن القيم الأخلاقية في غرض الفخر بقسميه الفخر الذاتي والفخر القبلي.
أما الفصل الثاني فكان بعنوان الصفات الأخلاقية المذمومة وانقسم على مبحثين : تناول المبحث الأول، الصفات الأخلاقية في غرض الهجاء ، اما المبحث الثاني جاء ليشمل الصفات الاخلاقية في السخرية.
أما الفصل الثالث درست فيه القيم الدينية والقيم التربوية ليقع في مبحثين .
درست في المبحث الأول القيم الدينية المنضوية تحت غرض الزهد ، اما المبحث الثاني فتضمن القيم التربوية وقد استمديت نصوصه من النصح والارشاد و الحكمة.
أما الفصل الرابع فقد درست فيه البناء الفني، وكان بعنوان بناء القيم الأخلاقية في شعر الثورات العلوية وأساليب توظيفها وينقسم على مبحثين ،المبحث الأول، يشمل بناء القيم الاخلاقية في اللغة الشعرية، وينقسم على نقطتين، الأولى الألفاظ وتشمل، الألفاظ الإسلامية، وألفاظ الموروث الشعري القديم ،وألفاظ الطبيعة .والثانية التراكيب وتشمل ،التقديم والتأخير ،والنداء، والاستفهام، والأمر.
اما المبحث الثاني فيشمل بناء القيم الاخلاقية في الصورة الشعرية ،وتضم الصورة البيانية وتشمل، التشبيه ،والاستعارة ،والكناية، وصور أخرى تضم الصور الحسية وتشمل، الصورة البصرية ،والسمعية ،والحركية.
ومن ثم ملحق تضمّن تعريفاً بأسماء الشعراء الذين ورد ذكرهم في البحث، ثم خاتمة تضمنت أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة.
ويلاحظ القارئ ان هنالك نوعاً من التفاوت بين فصول الأطروحة ومباحثها ومرد ذلك الى ما يتوفر من الظاهرة المعنية في شعر الثورات العلوية.
أما أهم المصادر التي استعنت بها في أطروحتي هذه فتأتي في مقدمتها ( كتاب الأغاني ، مقاتل الطالبيين، دواوين الشعراء وغيرها) . وقد أفدت بعد ذلك من بعض الدراسات التي تناولت القيم الأخلاقية والثورات العلوية مثل ، دراسة الدكتور مصطفى فتحي أبو شارب (الظواهر الإسلامية في شعر المخضرمين) و (الثورات العلوية 61- 329 هجرية كتابة التاريخ وقراءة الشعر ) الدكتور محمد تقي جون وغيرها .
ولا أنسى الجهود الخيرة التي جاءت من قبل المشرف الأستاذ الدكتور حسن حبيب الكًريطي الذي أشرف على الأطروحة وعمل كل جهده في مساعدتي فهو الموجه في كل خطوات البحث، والذي أعطاني الكثير من وقته من أجل إتمام البحث، اسأل الله تعالى أنْ يجعل هذا العمل في ميزان حسناته يوم لا ينفع مال ولا بنون إلاّ من أتى الله بقلب سليم.
وآخر دعوانا أنْ الحمد لله رب العالمين ، وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين .

The Behavioral Values in the Verse of Alawi Revolutions till the End of the Third Hijri Century: An analytical Study


All praise is due to God, creator of the creation, granting good, praise suits His dignity as he must be praised, Prayer and peace be upon our master and prophet Mohammed and his progeny, the light of right guidance whom God removed all impurity from them and to make them completely pure.
The study concentration on the conduct values is due to their importance in poetry. They have a favour to emerge the text beauty for they are the container that the poet drops his event on.
Therefore, the poet’s sight to the Alawi Revolutions differs from others’ sight because his feeling, spirit, firing emotion draw him to the values that he brought upon and penetrated in his self, belief, and society.
My choice to the topic” The Behavioral Values in the Verse of Alawi Revolutions till the End of the Third Hijri Century: An analytical Study” was due to my supervisor’s, Prof. Dr. Hassan Hebeeb Al Greati, the guidance. After consulting people of science as Dr. Hena’ Fadhil Selman. It appeared that the topic was not independently studied. Thus, I studied to get Ph.D. certificate in Arabic literature. My desire to indulge in studying the behavioral values and what relates to Alawi revolutions is what encouraged me to choose the topic.
The study was divided into a preface, four chapters, an appendix to define the poets preceded by introduction and followed by conclusion.
The preface studied the concept of behavioral values linguistically and terminologically, and then defining the term Alawi Revolutions . this is followed by a historical glimpses about every Alawi Revolutions of the tenth revolutions.
The first chapter which tackled the good behavioral values has three sections. The first section studied the behavioral values in the lamenting Purpose including moaning, eulogy, and consolation, The second section discussed the behavioral values in the praise purpose, while the third section stated the in the glory purpose including its both types: self glory and tribal glory.
The second chapter which is entitled the bad behavioral values contained two sections. The first section tackled the behavioral values in satire purpose while the second section was about the behavioral values in irony purpose.
The third chapter, which studied the religious values, has two sections. The first section discussed the religious values implied in the abstention values while the second section was about the educational values that its texts were taken from purposes of advice, guidance, and wisdom.
The fourth chapter treated the artistic study. It was entitled constructing the behavioral values in the verse of Alawi Revolutions and their employment styles, it has two sections. The first includes constructing the behavioral values in the poetic language, it is divided into two points. The first was about expressions including Islamic expressions of the old poetic heritage, and expressions of nature. The second was about the structures including fronting and delaying, vocative, interrogative and command. The second section was about building behavioral values in the poetic image including rhetoric image such as metaphor, metonymy, and other concrete images as the visual image, audible image, and dynamic image.
There was an appendix including the poets’ names that were mentioned in the study, and conclusion with the most significant results that the study concluded.
The reader notices that there is a sort of difference among the chapters of the study and its sections due to what is available of the restricted phenomenon in Alawi Revolutions.
The most significant references used in the current study headed by ( poets’ collections, Al Agani book, Meqatul Al Talibean, etc.). In addition, I got benefit from some studies that tackled the behavioral values and Alawi Revolutions such as a study by Dr. Mustafa Fethi Abu Sharib ( the Islamic phenomena in the old verse), Alawi Revolutions 61 – 329 H. writing history and reading poetry) by Dr. Mohammed Teqi John, and others.
Studying the behavioral values in this period does not exclude difficulties. It requires great efforts because most of these verses were not gathered in one book; the matter that requires great efforts of searching in books depth including all their types such as books of history, religion, interpretation, biographies, and others. This matter became so complicated for most of their people were not known as poets but they were affected by these revolutions, that is why they expressed their emotions in a form of poems and stanzas that carry values and principles.
I did not forget the nice people’s efforts who guided me to complete this study headed by Prof. Dr. Hassan Hebeeb Al Greati who supervised the dissertation and did his best in order to help me. Really, he was the guide in all the research steps who gave my great part of his time to accomplish the research. I pray Allah to reward him for this work.
And the conclusion of our prayer will be” All type of perfect and true praise belongs
to Allah the Lord of the world”.