المهارات القيادية بدلالة الكفايات الأدائية والاستغراق الوظيفي لدى مدرسو التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة كربلاء

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : علي مهدي عباس

اسم المشرف : أ.د عامر حسين علي

الكلمات المفتاحية : القيادية , الكفايات الأدائية , الاستغراق الوظيفي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الأطروحة
المهارات القيادية بدلالة الكفايات الادائية والاستغراق الوظيفي لدى مدرسو التربية الرياضية
في المديرية العامة لتربية محافظة كربلاء
هدف البحث الى التعرف على المهارات القيادية بدلالة الكفايات الادائية والاستغراق الوظيفي لدى مدرسو التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة كربلاء, وطبيعة العلاقة الارتباطية بينها, في ظل الادوار المتعددة التي يقوم بها مدرس التربية الرياضية في القيادة والتخطيط والتنفيذ والتقويم ومدى اندماج واستغراق مدرس التربية الرياضية بمهنته, وبالتالي مدى ارتباط متغيرات الدراسة بوظيفة تدريس مادة التربية الرياضية. واستعمل الباحث المنهج الوصفي بالأسلوب المسحي والعلاقات الارتباطية لملائمتها طبيعة البحث. اشتمل مجتمع البحث على مدرسو التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة كربلاء والبالغ عددهم (269) مدرساً موزعين على اقضية محافظة كربلاء. وكانت اهم استنتاجات البحث هي قدرة مقاييس الدراسة التي تم بناءها على قياس مدى تمتع مدرسو التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة كربلاء بالمهارات القيادية والكفايات الادائية والاستغراق الوظيفي, وهناك علاقة ارتباطية معنوية بين المهارات القيادية والكفايات الادائية والاستغراق الوظيفي لدى مدرسو التربية الرياضية في المديرية العامة لتربية محافظة كربلاء, وكانت اهم توصيات الدراسة اعتماد المقاييس التي تم بناؤها وتطبيقها على عينات اخرى, وتنمية قدرات مدرسو التربية الرياضية في المهارات القيادية والكفايات الادائية؛ لانعكاسها الايجابي على عمل مدرس التربية الرياضية, والعمل على توفير بيئة مدرسية تتوفر فيها الامكانات, التي تساهم في اداء مدرس التربية الرياضية لمهام وظيفته مما يزيد من استغراقه الوظيفي.

Rp-Leadership Skills In Terms of Performance Competencies and Job Involvement Among Physical Education Teachers In The General Directorate of .pdf

Abstract

Leadership skills in terms of performance competencies and job involvement among physical education teachers in the General Directorate of Education in Karbala Governorate

Researcher Supervisors
Ali Mahdi Abbas Prof. Dr. Amer Hussein Ali

2023

The aim of the research is to identify leadership skills in terms of performance competencies and functional involvement of physical education teachers in the General Directorate of Education of Karbala Governorate, and the nature of the correlation between them, in light of the multiple roles played by the physical education teacher in leadership, planning, implementation and evaluation, and the extent of integration and involvement of the physical education teacher in his profession. , and thus the extent to which the study variables relate to the function of teaching physical education. The researcher used the descriptive approach using the survey method and the correlational relationships, due to its suitability to the nature of the research. The research population included teachers of physical education in the General Directorate of Education of Karbala Governorate, who numbered (269) teachers distributed over the districts of Karbala Governorate. The most important conclusions of the research were the ability of the study measures that were built to measure the extent to which physical education teachers in the General Directorate of Education of Karbala governorate enjoy leadership skills, performance competencies, and job involvement, and there is a significant correlation between leadership skills, performance competencies, and job
involvement among physical education teachers in the General Directorate of Education Karbala Governorate, and the most important recommendations of the study were the adoption of standards that were bu ilt and applied to other samples, and the development of the capabilities of physical education teachers in leadership skills and performance competencies; Because of its positive impact on the work of the teacher of physical education, and work to provide a school environment in which the capabilities are available, which contribute to the performance of the teacher of physical education for his job duties, which increases his job involvement.