النمذجة التفاعلية للرؤية البصرية الرياضية واهم القابليات البيوحركية والمهارية لتصنيف وتسكين لاعبي كرة القدم بأعمار 16-14 سنة حسب خطوط اللعب

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : زهراء احسان عبدعون

اسم المشرف : أ.د حسن علي حسين ؛ أ.د احمد مرتضى عبد الحسين

الكلمات المفتاحية : الرؤية البصرية ؛ القابليات البيوحركية ؛ لتصنيف وتسكين

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص

تجلت مقدمة البحث بالتطور الكبير والحاصل في مجال التدريب الرياضي من خلال التنوع في استخدام الوسائل والاساليب الحديثة ، وهناك متغيرات كثيرة جدا ومتعددة في العملية التدريبية ومن هذة المتغيرات هي الرؤية البصرية واهم القابليات البيوحركية والمهارية ، ولكون الاختبارات والمقاييس احدى الوسائل العلمية الضرورية لاستمرار التقدم والوصول لحل المشكلات التي تواجه المدربين في المجال الرياضي فضلا عن اعطاء المؤشر الحقيقي على ما يمتلكه لاعبي كرة القدم من مواهب وقدرات مما يساهم بشكل كبير ومثالي في عملية التصنيف والتسكين لذا كان من الضروري الاستفادة منها وكذلك من النمذجة التفاعلية لكونها وسيلة للوصف وتحدد بالتبسيط والتفسير والمرونة وايضا لتكون نسب المساهمة والارتباط بين المتغيرات من اجل النهوض بواقع لعبة كرة القدم ، ولكي تكون هذه المتغيرات مؤشر دقيق كونها تلعب الدور البارز في تحديد امكانيات ومستويات اللاعبين الذين تم انتقاءهم وتصنيفهم على وفق هذه المتغيرات لذا وجب دراسة هذه المتغيرات واعتبارها وسيله معبرة تستخدم من قبل المدربين لأغراض تقويم لاعبي كرة القدم لتحقيق افضل النتائج ، اما مشكلة البحث فتكمن في دراسة متغيرات الرؤية البصرية الرياضية واهم القابليات البيوحركية والمهارية والوقوف على واقعها الحقيقي لدى لاعبي كرة القدم بأعمار 16-14 سنة والكشف عن المتغيرات ذات حجوم التأثير الأكبر في تصنيف وتسكين اللاعبين حسب خطوط اللعب ، وهدفت الدراسة الى :

التعرف على الرؤية البصرية الرياضية واهم القابليات البيوحركية والمهارية للاعبي كرة القدم بأعمار 16-14 سنة , التعرف على العلاقات الارتباطية للرؤية البصرية الرياضية وأهم القابليات والبيوحركية والمهارية للاعبي كرة القدم بأعمار 16-14 سنة , التعرف على الدلالات التميزية للمتغيرات الرؤية البصرية الرياضية واهم القابليات البوحركية والمهارية في تصنيف وتسكين لاعبي كرة القدم بأعمار 16-14 سنة حسب خطوط اللعب .

كما تطرقت الباحثة في الفصل الثاني الى النمذجة التفاعلية واقسامها ومفهوم الرؤية البصرية الرياضية واهميتها واهم القابليات البيوحركية والمهارية لكرة القدم بأعمار 16-14 سنة حسب خطوط اللعب في اندية محافظة كربلاء .

استخدمت الباحثة المنهج الوصفي بأسلوب المسح ( الوضع الراهن) ودراسات العلاقات المتبادلة ، حددت الباحثة مجتمع بحثها بلاعبي كرة القدم بأعمار 16-14سنة في اندية محافظة كربلاء وجاء اختيار عينة بحثها بأسلوب المعاينة العشوائية البسيطة وبواقع (97) لاعب ، استعانت الباحثة بالحقيبة الاحصائية (spss) 🙁 الوسط الحسابي، الانحراف المعياري ، الوسيط ، معامل الالتواء ، المنوال ، الخطأ المعياري ، اختبار (T) ، الارتباط البسيط ، اختبار كلمنجروف سمينوف، اختبار VIF (معامل التضخيم)، التحليل التميزي ، اختبار BOXS M لتجانس افراد المجموعات، قيمة مربع كاي، اختبار Wilks Lambada ، قيم الجذور الكامنة، الارتباط القانوي ) , وان اهم الاستنتاجات : اظهرت نتائج افراد عينة البحث الاساسية ( مهاجمين ، وسط، مدافعين) قد توزعوا توزيعاً طبيعيا , اظهرت النتائج ان هناك علاقات دالة ايجابية بين المتغيرات ( الرؤية البصرية ، القابليات البيوحركية، المهارية) , هناك متغيرات ( الرؤية البصرية واهم القابليات البيوحركية ) لها حجوم تأثير في تصنيف وتسكين اللاعبين بأعمار 16-14 سنة حسب خطوط اللعب , واما التوصيات: ضرورة التركيز على المتغيرات ذات الحجوم والتأثير في تصنيف وتسكين اللاعبين بأعمار 16-14 سنة بكرة القدم حسب خطوط اللعب , عدم مراعاة المتغيرات المحذوفة في تصنيف وتسكين اللاعبين بأعمار 16-14 سنة بكرة القدم حسب خطوط اللعب , اعتماد نتائج الدراسة الحالية من قبل المدربين والأندية في تصنيفهم للاعبين بأعمار 16-14 سنة بكرة القدم حسب خطوط اللعب.

Interactive modeling of sports visual vision and the most important bio-kinetic and skill abilities to classify and settle football players aged 14-16 years according to playing lines

Abstract
The introduction of research for development that is taking place in the field of sports training through diversity in use of modern means and methods, there are multiple variables in training process, and among these variables are visual vision and the most important bio-kinetic and capabilities, that tests standards a for continued progress and access to solving problems. The challenges facing coaches in the sports field as well as giving a real indication of abilities possessed by football players, which contributes greatly to process of classification, so it was necessary to take advantage of it as well as from interactive modeling because it is a means of description and determined by simplification, interpretation and flexibility and also to be percentages of contribution and correlation between variables in order to advance the reality of football game. In order for these variables to be an accurate indicator as they play a role in determining the capabilities and levels of the players who were selected and classified according to these variables, these variables must be studied and considered as an expressive means used by coaches for the purposes of evaluating. Football players achieve the best results, as for the research problem. The study aims to determine variables of sports visual vision and the most important bio-kinetic and skill capabilities, to determine their real reality among football players aged 16-14 years, and to reveal variables with largest impact sizes in classifying and housing players according to the play, Aimed Study : Recognizing the sports visual vision and the most important bio-kinetic and skill capabilities of football players aged 16-14 years , Recognizing the correlational relationships of sports visual vision and the most important abilities, bio- kinetics and skill of football players aged 16-14 years , Recognizing the distinctive signs of the variables of sports visual vision and the most important skills and skills in classifying and putting the ball in football, players aged 16-14 years according to the playing lines.
In the second chapter, the researcher touched on interactive modeling and its divisions, the concept of sports visual vision and its importance. The most important bio-kinetic and skill abilities for football at the ages of 16-14 years, according to the playing lines in the Karbala governorate clubs.
The researcher used the descriptive approach in a survey method (the current situation) and studies of interrelationships. The researcher identified her research community with football players aged 16-14 years in Karbala governorate clubs. The selection of her research sample came in a simple random sampling method, and by (97) players, the researcher used (SPSS) , Conclusions : The results of basic research sample (attackers, middle, defenders) showed a normal distribution , The results showed that there are positive significant relationships between the variables (visual vision, biomotor abilities, skill , There are variables (visual vision and the most important bio-kinetic abilities) that have a significant impact on the classification accommodation of players aged 16-14 years according to the playing lines .