اسم الباحث : مهدي ایاد عبدعلي
اسم المشرف : أ.د. حیدر سلمان محسن , أ.د. حسين عبدالزهرة عبد
الكلمات المفتاحية : انموذج هانفن بك , التحصيل المعرفي
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2025
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على تأثير منهج تعليمي وفق انموذج هانفن بك في التحصيل المعرفي وتعلم مهارتي الاستقبال من الاسفل والاعداد العالي بالكرة الطائرة للطلاب, والتعرف على أفضلية التأثير بين المجموعتين( التجريبية والضابطة) في تعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة لطلاب المرحلة الثانية, استخدم الباحث المنهج التجريبي لملائمته لعينة البحث وتحقيق اهداف الدراسة, بتصميم المجموعتين المتكافئتين الضابطة والتجريبية، ذات الاختبارين القبلي والبعدي، واشتمل مجتمع الدراسة على طلاب المرحلة الثانية للدراسة الصباحية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة- جامعة كربلاء، للعام الدراسي (2024 – 2025), والبالغ عددهم (190) طالباً مقسمين على ثمانية شعب دراسية، وهي (A,B,C,D,E,F,G,H)، وتم اختيار شعبتين منها بالطريقة العشوائية البسيطة (القرعة)، لتمثل عينة البحث الرئيسية وهي (A,B)، اذ مثلت شعبة (A) المجموعة التجريبية، وشعبة (B) المجموعة الضابطة وبواقع (15) طالباً لكل مجموعة, ومثلت نسبة العينة الرئيسية ( %15,78) من المجتمع الاصلي, وتم استخدام برنامج (SPSS) لمعالجة البيانات التي تم الحصول عليها في هذه الدراسة, ومن اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة هي ان استخدام انموذج هانفن بك كان له تأثير ايجابي في التحصيل المعرفي وتعلم بعض المهارات الاساسية (استقبال الارسال -الاعداد من الاعلى) لطلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة المرحلة الثانية بالكرة الطائرة لطلاب المجموعة التجريبية, كما اظهرت النتائج تميز عينة البحث المتمثلة بطلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بمستوى عالي من التحصيل المعرفي وخاصة المجموعة التجريبية مقارنةً بالمجموعة الضابطة, كذلك أظهرت النتائج وجود فروق في متغيرات البحث المدروسة المتمثلة بالتحصيل المعرفي ومهارتي الاعداد من الأعلى واستقبال الارسال بالكرة الطائرة لدى عينة البحث ولمجموعتي البحث التجريبية والضابطة في الاختبارات البعدية ولصالح المجموعة التجريبية, ومن اهم التوصيات التي اوصت بها هذه الدراسة هي التأكيد على استخدام انموذج هانفن بك في التحصيل المعرفي وتعلم المهارات الاساسية بالكرة الطائرة, كذلك ضرورة ادخال التمرينات المتنوعة بالدروس العملية لتعليم وتحسين المهارات الاساسية بالكرة الطائرة, كما اوصت الدراسة على اجراء دراسات مشابهة تتضمن نفس المتغيرات ولكن على عينات أوسع ولمراحل دراسية أخرى لغرض اجراء دراسات للمقارنة
The effect of the Hanven Bik model on cognitive achievement and learning of the skills of receiving from below and high preparation in volleyball for students
Abstract
The current study aimed to identify The effect of the Hanven Bik model on cognitive achievement and learning of the skills of receiving from below and high preparation in volleyball for students, and to identify the superiority of the effect between the two groups (experimental and control) in learning some basic volleyball skills for second-year students. The researcher used the experimental method to suit the research sample and achieve the study objectives, by designing two equivalent groups: control and experimental, with pre- and post-tests. The study population included second-year morning study students at the College of Physical Education and Sports Sciences – University of Karbala, for the academic year (2024-2025), numbering (190) students divided into eight study sections: (A, B, C, D, E, F, G, H). Two sections were selected by simple random drawing to represent the main research sample: (A, B). Section (A) represented the experimental group, and Section (B) represented the control group, with (15) students for each group. The main sample percentage was ( 15.78% of the original community, and the SPSS program was used to process the data obtained in this study. One of the most important conclusions reached by the study is that the use of the Hanfen-Beck model had a positive impact on cognitive achievement and the learning of some basic skills (setting from above – receiving the serve) for students of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences, second stage, in volleyball for the experimental group. The results also showed that the research sample, represented by students of the Faculty of Physical Education and Sports Sciences, had a high level of cognitive achievement, especially the experimental group, compared to the control group. The results also showed differences in the studied research variables, represented by cognitive achievement and the skills of setting
from above and receiving the serve in volleyball, for the research sample and for the experimental and control research groups in the post-tests, in favor of the experimental group. One of the most important recommendations of this study is to emphasize the use of the Hanfen-Beck model in cognitive achievement and learning basic skills in volleyball, as well as the necessity of introducing various complex exercises in practical lessons to teach and improve basic skills in volleyball. The study also recommended conducting similar studies that include the same variables, but on larger samples. And for other study stages for the purpose of conducting comparative studies
 
															 
        


 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                        
 
                        
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
                         
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                        
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                        