تأثير أنموذج اديلسون بأستخدام الانشطة الاثرائية في التحصيل المعرفي والاداء المهاري للكمتين الجانبية والصاعدة ودفاعاتهما بالملاكمة للطلاب

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : زيد علي احمد

اسم المشرف : أ. د سامر عبد الهادي احمد , أ.م. د عباس عبد الحمزة كاظم

الكلمات المفتاحية : أنموذج اديلسون , الانشطة الاثرائية ,

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


هدفت الدراسة إلى إعداد وحدات تعليمية وفق انموذج اديلسون باستخدام أنشطة إثرائية في التحصيل المعرفي والأداء المهاري للكمتين الجانبية والصاعدة ودفاعاتهما بالملاكمة للطلاب. أستخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة ذوات الاختبار القبلي والبعدي. تمثلت عينة البحث بطلاب كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة كربلاء/ المرحلة الثانية والبالغ عددهم (90) طالبًا، وتم إختيار عينة البحث من نفس مجتمع البحث موزعين على أربع شعب هي (A,B,C,D) قسموا عشوائيًا وبأسلوب القرعة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية وتم اختيار شعبة (A) مجموعة تجريبية وشعبة ( (Bمجموعة ضابطة وبواقع (10) طالبًا لكل مجموعة. تم إعداد (8) وحدات تعليمية، وبواقع وحده تعليمية واحدة في الأسبوع لكل مجموعة. أظهرت المجموعة التجريبية التي استخدمت انموذج اديلسون والانشطة الاثرائية تفوقًا واضحًا على المجموعة الضابطة في التحصيل المعرفي وتعلم الأداء المهاري للكمات الجانبية والصاعدة ودفاعاتهما للطلاب، وقد أوصى الباحث بعدة توصيات ومن أهمها ضـرورة استعمال الوحدات التعليمية وفق أنموذج اديلسون بإستخدام الانشطة الاثرائية فـي تـعلـم الأداء الفنـي ودقـة المـهـارات الاساسية الاخرى بالملاكمة .

The Effect of Adelson Model Using Enrichment Activities In Cognitive Achievement and Boxing Skill Performance of The Uppercut and Hook Punches and Their Defenses for Students

Abstract

The effect of Adelson model using enrichment activities on cognitive achievement and boxing skill performance of the uppercut and hook punches and their defenses for students

Researcher Supervisors
ZAid Ali Ahmed Prof. Dr. Samir Abdul Hadi Ahmed
Ass. Prof. Dr. Abbas Abdul Hamza

2024

The study aimed to prepare educational units according to the Adelson model using enrichment activities in cognitive achievement and boxing skill performance of the uppercut and hook punches and their defenses for students. The researcher used the experimental approach by the experimental and control groups design with a pre- and post-test. The research sample was represented by students from the College of Physical Education and Sports Sciences – University of Karbala / second stage, who numbered (90) students. The research sample was selected from the same research community, distributed into four groups (A, B, C, D) who were divided randomly and by lottery into two groups. Control and experimental group (A) was chosen as an experimental group and (B) as a control group, with (10) students for each group. (8) educational units were prepared, with one educational unit per week for each group. The experimental group that used the Adelson model and enrichment activities showed superiority. The control group showed positive cognitive achievement and learning the boxing skill performance of the uppercut and hook punches and their defenses for students. The researcher recommended several recommendations, the most important of which is the necessity of using educational units according to the Adelson model using enrichment activities in learning technical performance and accuracy of other basic skills in boxing.