تأثير أنموذج بيركنز وبلايث في التحصيل المعرفي وتعلم بعض المهارات الهجومية بكرة اليد للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسين جبار حسين علي

اسم المشرف : ا. د رامي عبد الأمير حسون

الكلمات المفتاحية : بيركنز وبلايث, التحصيل المعرفي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

هدف البحث الى بناء اختبار للتحصيل المعرفي لمهارات المناولة والطبطبة والتصويب بكرة اليد للطلاب . والتعرف على تأثير استخدام انموذج بيركنز وبلايث في التحصيل المعرفي وتعلم بعض المهارات الهجومية بكرة اليد للطلاب. استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين الضابطة والتجريبية. بلغت عينة البحث (40) طالبا من طلاب المرحلة الثانية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة العين للعام الدراسي 2023 / 2024 ، يشكلون نسبة (23%) من مجتمع الأصل ، قسموا عشوائيا وبأسلوب القرعة على مجموعتين ضابطة وتجريبية وبواقع ( 20 ) طالبا لكل مجموعة وقد أستنتج الباحث أن الوحدات التعليمية وفق أنموذج بيركنز وبلايث والمنهج المتبع من قبل مدرس المادة كان لهما تأثير أيجابي في التحصيل المعرفي وتعلم بعض المهارات الهجومية بكرة اليد للطلاب , كما تفوق وتميز افراد المجموعة التجريبية التي طبقت الوحدات التعليمية باستخدام انموذج بيركنز وبلايث في التحصيل المعرفي والمهارات المبحوثه على افراد المجموعة الضابطة في الاختبارات البعدية . ويوصي الباحث ضرورة أجراء دراسات أخرى بأستعمال أنموذج بيركنز وبلايث على متغيرات ومهارات أخرى لما له من مميزات أيجابية لعملية التعلم . وكذالك ضرورة تطبيق نماذج دراسية حديثة لما لها من تأثير أيجابي على مستوى التعلم والتحصيل المعرفي . وأيضآ أجراء دراسات أخرى مماثلة لهذه الدراسة تتضمن عينات أخرى كأن تكون من الأناث ومقارنة نتائجهم مع نتائج البحث الحالي . وضرورة ترتيب الناحية المعرفية الى جانب الممارسة العملية لأي فعالية وذلك لأهميتها في زيادة مقدار التعلم المهاري .

The Effect of Perkins And Blythe Model In Students’ Cognitive Achievement and Learning Some Offensive Handball Skills

Abstract
The effect of Perkins and Blythe model in students’ cognitive achievement and learning some offensive handball skills

Researcher Supervisors
Hussein Jabbar Hussein Ali Prof. Dr. Rami Abdel Amir Hassoun

2024

The research aimed to build a cognitive achievement scale to learning some offensive handball skills, and to identify the effect of using Perkins and Blythe model in cognitive achievement and learning some offensive handball skills for students. The researcher used the experimental approach by designing two equal control and experimental groups. The research sample was (40) students from the second stage in the College of Physical Education and Sports Sciences – Al Ain University for the academic year 2023/2024, constituting (23%) of the population. They were divided randomly and by lottery into two groups, control and experimental, with (20) students for each group. The researcher concluded that the educational units according to the Perkins and Blythe model and the curriculum followed had a positive impact on the cognitive achievement and learning some offensive handball skills for the students. The members of the experimental group that applied the educational units using the Perkins and Blythe model also excelled and excelled in cognitive achievement and skills. The subjects were compared to members of the control group in the post-tests. The researcher recommends the necessity of conducting other studies using the Perkins and Blythe model on other variables and skills because of its positive advantages for the learning process. There is also the need to apply modern study models because of their positive impact on the level of learning and cognitive achievement. Also, conduct other studies similar to this study that include other samples, such as females, and compare their results with the results of the current research. It is necessary to arrange the cognitive aspect alongside the p ractical practice of any activity because of its importance in increasing the amount of skill learning