تأثير أنموذج دينز وفق مبدأ الديناميكية في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم لتلاميذ الصف الخامس الابتدائي

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عيسى عبد حسون

اسم المشرف : أ. د حيدر سلمان محسن; م .د محمد جابر كاظم

الكلمات المفتاحية : انموذج دينز ; الديناميكية ; المهارات الاساسية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص

يعد انموذج ( دينز( احد نماذج التدريس التي تعتمد على المعرفة ويستند الى النظرية المعرفية ضمن النظريات التي حاولت تفسير ظاهرة التعلم . وهدف البحث الى اعداد وحدات تعليمية وفق بأنموذج دينز وفق مبدأ الديناميكية في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم (الدحرجة،المناولة،الاخماد) لتلاميذ الصف الخامس ابتدائي, التعرف على تأثير انموذج دينزوفق مبدأ الديناميكية لبعض المهارات الاساسية بكرة القدم للتلاميذ والتعرف على أفضلية المجموعتين الضابطة والتجريبية في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للتلاميذ. استخدم الباحث المنهج التجريبي وذلك لملائمته طبيعة مشكلة البحث المراد حلها وبتصميم المجموعتين المتكافئة الضابطة والتجريبية، ذواتا الاختبارين القبلي والبعدي، واشتمل مجتمع البحث على تلاميذ الصف الخامس ابتدائي في مدرسة الصدف الابتدائية للبنين -كربلاء للعام الدراسي (2022-221) والبالغ عددهم (92) تلميذ مقسمين على ثلاث صفوف دراسية وهي ) أ، ب، ج) وتم اختيار صفين منها بالطريقة العشوائية ( القرعة) لتمثل عينة البحث الرئيسية وهي(ب،ج)، اذ مثلت شعبة (ب) المجموعة التجريبية وشعبة (ج) المجموعة الضابطة. تم اختيار (40) تلميذاً منها عينة للبحث و وبواقع (20) في المجموعة التجريبية ومثلهم في الضابطة و (10) تلاميذ عينة استطلاعية أيضاً بالطريقة العشوائية البسيطة, وتم إجراء الاختبارات الملائمة للدراسة والتوصل إِلى النتائج التي عولجت إحصائيًا بالحقيبة الإحصائية (SPSS). وقد توصلت الدراسة الى مجموعة نتائج منها ان لأنموذج دينز التأثير الايجابي في تفوق ورفع مستوى التلاميذ المجموعة التجريبية في تعلم بعض المهارت الاساسية بكرة القدم هي (الدحرجة،المناولة، الاخماد) . واوصى الباحث بالاعتماد على النماذج التدريسية الحديثة ومنها انموذج دينز الذي يعد التلميذ محورها الأساسي من أجل تحقيق أفضل النتائج, كذلك إجراء دراسات للمقارنة بين انموذج دينز ونماذج تدريسية حديثة اخرى لمعرفة مستوى تطور الأداء المهاري بكرة القدم والألعاب الاخرى, بالإضافة الى ضرورة ادخال وسائل العرض المرئي المختلفة في درس التربية الرياضية من أجل مشاهدة اجزاء الحركة بشكل تفصيلي وكذلك لأهميتها في ربط حاسة السمع بالبصر وهذا بدوره يؤدي إلى الاسراع في تعلم المهارات الحركية

Impact of Dienes Model on the Dynamic Principle in Learning some Football Basic Skills to Fifth Year Primary Pupils

Abstract
Dienes model is considered one of the teaching models that depends on knowledge and relies on the cognitive theory that tried to explain learning phenomenon. The research aimed at preparing educational units in accord with Dienes model and dynamic principle in learning some football basic skills ( rolling, passing, silencing) of fifth year in primary pupils to know the impact of Dienes model and dynamic principle in some football basic skills of pupils and to know superiority of the two groups: the controlled and the experimental in learning some football basic skills to pupils.
The researcher adopted the experimental approach due to its suitability to the nature of research problem that needs to be solved by designing the two groups: the controlled and the experimental of the anterior and posterior tests. The research community included fifth year in primary pupils in Al Sudef primary schools for boys/ Kerbala for the academic year 2021 – 2022 who were about 92 pupils divided into three sections (A, B, C). Two sections were chosen with the random way ( lottery) to represent the main research sample, that is ( B , C). Group B represented the experimental group and C represented the controlled group. Forty pupils were chosen as the research sample with 20 pupils for the experimental group and 20 the controlled group, and 10 pupils as questionnaire sample also with the simple random way.
Tests suitable to the study were done to reach the findings which were tackled the statistical package for the social sciences ( spss). The study reached to group of results, as Dienes model has positive impact in succeeding and raising pupils’ level of the experimental group in learning some football basic skills( rolling, passing, silencing).
The researcher recommended to rely on the modern teaching models including Dienes model which considers the pupils the main axis in order to carry out the best results, as well to make studies for comparison between Dienes model and other modern teaching models to know the level of skillful performance development in football and other sports. This is in addition to the necessity of the various visual display devices in the

This is in addition to the necessity of the various visual display devices in the physical education lesson to watch the movement parts and seeing senses, this, in turn leads to accelerate in learning the kinetic skills