تأثير استراتجية الحوار الثلاثي بأستخدام وسائل تعليمية في تعلم بعض المهارات الاساسيه بكرة اليد للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : رغد علي حسين علي

اسم المشرف : أ .م .د عباس عبد الحمزة كاظم

الكلمات المفتاحية : استراتجية الحوار الثلاثي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

هدفت الدراسة الى التعرف على تأثير استراتيجية الحوار الثلاثي باستخدام وسائل تعليمية في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة اليد للطلاب ،وكذلك التعرف على افضلية التأثير بين المجموعتين التجريبية والضابطة بالاختبار البعدي في تعلم بعض المهارات الاساسية بكرة اليد للطلاب. استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين التجريبية والضابطة. تمثل مجتمع البحث بطلاب الصف الخامس العلمي والبالغ عددهم (60) طالبا وتم اجراء الاختبارات الملائمة للدراسة والتوصل الى النتائج التي عولجت احصائيا بالحقيبة الاحصائية (SPSS). استنتج الباحث ان تطبيق أستراتيجية الحوار الثلاثي باستعمال وسائل تعليمية لها دور فعال في اثارة ودافعية وتشويق الطلاب وان استراتيجية الحوار الثلاثي زادت الرغبة عند الطلبة في التفاعل واكتساب المعلومات والمهارات الهجومية بكرة اليد وبجهد اقل من قبل المدرس .ان استراتيجية الحوار الثلاثي اتاحت الفرصة لتنشيط دور الطالب كذلك اعطت للمدرس وقت اكثر لملاحظة الطلاب عند اداء المهارات ويوصي الباحث بتفعيل استخدام الاستراتيجيات التعليمية ومنها استراتيجية الحوار الثلاثي في تعليم المهارات الاساسية بكرة اليد في المدارس الاعدادية .

The Effect of Three-Way Dialogue Strategy Using Educational Manners In Learning Some Basic Handball Skills For Students

Abstract

The effect of the Three-way dialogue strategy using educational manners in learning some basic handball skills for students

Researcher Supervisors
Raghad Ali Hussein Ali Ass. Prof. Dr. Abbas Abdel Hamza Kazem
2024

The study aimed to identify the effect of the three-way dialogue strategy using educational manners in learning some basic handball skills for students, as well as identifying the superior effect between the experimental and control groups in the post-test in learning some basic handball skills for students. The researcher used the experimental approach by two equal experimental and control groups design. The research population was represented by fifth grade science students, numbering (60) students. Appropriate tests were conducted for the study and results were reached, which were treated statistically using the statistical package (SPSS). The researcher concluded that applying the three-way dialogue strategy using educational means has an effective role in stimulating, motivating, and exciting students, and that the three-way dialogue strategy increased the students’ desire to interact and acquire information and offensive handball skills with less effort on the part of the teacher. The three-way dialogue strategy provided the opportunity to activate the student’s role as well. It gave the teacher more time to observe the students when performing the skills, and the researcher recommends activating the use of educational strategies, including the three-way dialogue strategy, in teaching basic handball skills in middle schools.