اسم الباحث : احمد خضير رضا الوائلي
اسم المشرف : أ.د خليل حميد محمد علي
الكلمات المفتاحية : المرونة النفسية , الأنشطة المتدرجة
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
ملخص الرسالة باللغة العربية
تأثير استراتيجية الأنشطة المتدرجة في المرونة النفسية وتعلم بعض مهارات الكرة الطائرة للطلاب
الباحث -احمد خضير رضا الوائلي المشرف أ.د خليل حميد محمد علي
2023م 1444هـ
هدف البحث الحالي الى اعداد مقياس المرونة النفسية لدى طلاب الصف الثالث المتوسط في محافظة كربلاء , التعرف على تأثير استراتيجية الأنشطة المتدرجة في المرونة النفسية وتعلم بعض المهارات بالكرة الطائرة للطلاب, وفرض البحث ان لإستراتيجية الأنشطة المتدرجة تأثير إيجابي في المرونة النفسية وتعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة للطلاب, وهناك افضلية في التأثير بين استراتيجية الأنشطة المتدرجة والاستراتيجية المتبعة في المرونة النفسية وتعلم بعض المهارات الأساسية بالكرة الطائرة للطلاب لصالح الأنشطة المتدرجة. استخدم الباحث منهج البحث التجريبي ذي المجموعتين ,المتكافئتين ( التجريبية و الضابطة ) ,ذات الاختبارين القبلي ,والبعدي. اعتمد الباحث مجتمع البحث المتمثل بطلاب المرحلة المتوسطة (2021 – 2022) والبالغ عددهم (110 طالباً ). استخدم الباحث الوسائل الإحصائية ونظام (spss) لجمع بيانته. استنتج الباحث إن الوحدات التعليمية التي اعدها اثبتت صلاحيتها من خلال نتائج الاختبارات وادت الى التطور الواضح في الاداء و اعطت الوحدات التعليمية على وفق استراتيجية الأنشطة المتدرجة فرصة للتغذية الراجعة التي ساعدت الطالب في معرفة استجابته بدوره ادى على التغلب على الضغوط والصعوبات والتغلب على حالة الفشل وان الوحدات التعليمية وفق استراتيجية الأنشطة المتدرجة في المرونة النفسية اعطت الثقة والقدرة للطالب في الاعتماد على نفسه من خلال تنفيذ الأنشطة ادى الى تطوير قدرات الطلاب المهارية. واوصى الباحث ضرورة اعتماد مقياس المرونة النفسية والتعرف عليها من قبل مدرس التربية الرياضية, ضرورة ادخال استراتيجية الأنشطة المتدرجة في الوحدات التعليمية لتعلم مهارات الكرة الطائرة ,ضرورة التدرج عند اعداد وتنفيذ التمرينات من السهل الى الصعب لتصبح ملائمة اكثر للفئة العمرية المستهدفة ,حث المدرسين على استخدام الطرائق والاساليب والاستراتيجيات الحديثة والابتعاد عن الاساليب القديمة وتطبيقها على عينة والعاب اخرى, ضرورة اجراء المزيد من الدراسات باستعمال وحدات تعليمية وفق استراتيجية الأنشطة المتدرجة في تعلم وتطوير المهارات الأساسية بالكرة الطائرة.
The Effects of The Stepwise Activities Strategy In Psychological Flexibility And Learning Some Volleyball Skills For Students
Abstract
The effects of the stepwise activities strategy in psychological flexibility and learning some volleyball skills for students
Researcher Supervisors
Ahmed Khudair Redha Prof. Dr. Khalil Hamid Muhammad Ali
2023 1444
The current research aims to prepare a scale of psychological resilience among the third intermediate grade students in Karbala Governorate, to identify the effect of the stepwise activities strategy in psychological flexibility and learning some volleyball skills for students, and the research hypothesizes that the stepwise activities strategy has a positive effect in psychological resilience and learning some basic skills in volleyball for students, there is a preference in the impact between the stepwise activities strategy and the strategy used in psychological flexibility and learning some basic skills in volleyball for students in favor of progressive activities. The researcher used the experimental approach with two equal groups (experimental and control), with two pre and post tests. The researcher adopted the research population represented by middle school students (2021-2022), whose number is (110 students). The researcher used statistical methods and the (SPSS) to collect his data. The researcher concluded that the educational units that he prepared proved their validity through the results of the tests and led to a clear development in performance and gave the educational units according to the stepwise activities strategy an opportunity for feedback that helped the student to know his response in turn that led to overcoming pressures and difficulties and overcoming failure and that the units Educational according to the stepwise activities strategy in psychological resilience gave confidence and ability to the student to rely on himself through the implementation of activities led to the development of students’ skills. The researcher recommended the need to adopt a measure of psychological resilience and identify it by the teacher of physical education, the necessity of introducing a stepwise activities strategy in the educational units to learn volleyball skills, the necessity of gradient when preparing and implementing exercises from easy to difficult to become more appropriate for the target age group, urging teachers to use the methods and modern methods and strategies and moving away from the old methods and applying them to a sample and other games, the need to conduct more studies using educational units according to the stepwise activities strategy in learning and developing basic skills in volleyball.