اسم الباحث : ضياء يونس عبد عون
اسم المشرف : أ. د عزيز كريم وناس , أ.م. د رامي عبد الأمير حسون
الكلمات المفتاحية : الابعاد السداسية , التفكير البصري , المهارات الاساسية
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
مستخلص الرسالة باللغة العربية
تأثير استراتيجية الابعاد السداسية في التفكير البصري وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب
يهدف البحث الى بناء مقياس التفكير البصري لطلاب المرحلة الاولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة/ جامعة كربلاء, واعداد وحدات تعليمية باستراتيجية الابعاد السداسية ومعرفة اثرها في التفكير البصري وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب. استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبار القبلي والبعدية وذلك لطبيعة البحث واهدافه. تحدد مجتمع البحث بطلاب المرحلة الاولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء للعام الدراسي ( 2022 – 2023 ) والبالغ عددهم (87) طالب مقسمين على اربعة شعب (A ، B ، C ، D) واختيار العينة الرئيسية بواقع (30) طالب اذ مثل (15) طالب من شعبة (B) المجموعة التجريبية ومثل (15) طالب من شعبة (D) المجموعة الضابطة وتم استبعاد (2) طالب بسبب عدم اكمالهم بعض الاختبارات.
ومن اهم الاستنتاجات والتوصيات لمجموعة البحث (التجريبية) والتي استعملت استراتيجية الابعاد السداسية والمجموعة الضابطة والتي تعلمت وفق الاسلوب المتبع تـأثير ايجابي في تنمية التفكير البصري وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم ولكن بنسب متفاوتة, الاهتمام بتطبيق استراتيجيات وطرائق وأساليب التعلم الحديثة على طلاب كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة, ضرورة استخدام التفكير البصري في تدريس مادة كرة القدم وادراجها ضمن المقررات الدراسية في كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة لما لها من تأثير إيجابي في تحسين مستوى الأداء.
Rp-The Effect of Six-Dimensional Strategy In Visual Thinking And Learning Some Basic Football Skills For Students.pdf
Abstract
The effect of six-dimensional strategy in visual thinking and learning some basic football skills for students
Researcher Supervisors
Dhiaa Younis Abde Aoun Prof. Dr. Aziz Karim Wanas
Ass. Prof. Dr. Rami Abdel Amir
2023
The research aims to build a scale of visual thinking for students of the first stage in the College of Physical Education and Sports Sciences / University of Kerbala, and to prepare educational units with the six-dimensional strategy and identify its effect in visual thinking and learn some basic skills in fo otball for students. The researcher used the experimental approach by designing two equal groups with a pre and post test, due to the nature and objectives of the research. The research population was determined by the students of the first stage in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Kerbala for the academic year (2022-2023), whose number is (127) students divided into four divisions (A, B, C, D) and the selection of the main sample by (30) students, as such (15) students from Division (B) of the experimental group and the same (15) students from Division (D) of the control group, and (2) students were excluded because they did not complete some tests. Among the most important conclusions and recommendations of the research group (experimental), which used the six-dimensional strategy, and the control group, which learned according to the method used, had a positive impact on the development of visual thinking and learning some basic skills in football, but in varying proportions. Sports, the necessity of using visual thinking in teaching football and including it in the curricula in the faculties of physical education and sports sciences because of its positive impact on improving the level of performance.