تأثير استراتيجية التخيل الموجه في تنمية التفكير الإيجابي ودقة وأداء بعض المهارات الأساسية بكرة القدم للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسين كاظم حسين

اسم المشرف : أ.م.د رامي عبد الأمير حسون , م.د مازن جليل عبد الرسول

الكلمات المفتاحية : استراتيجية التخيل , تنمية التفكير , مهارات الأساسية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الرسالة باللغة العربية
تأثير استراتيجية التخيل الموجه في تنمية التفكير الإيجابي ودقة وأداء بعض المهارات الأساسية في كرة القدم للطلاب
يهدف البحث الى: إعداد مقياس التفكير الإيجابي لطلاب المرحلة الاولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة كربلاء واعداد وحدات تعليمية باستخدام استراتيجية التخيل الموجه في التفكير الايجابي لتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب.
أما فرضا البحث: هناك تأثير ايجابي لاستراتيجية التخيل الموجه في التفكير الايجابي وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب وللوحدات التعليمية وفق استراتيجية التخيل الموجه أفضلية التأثير في التفكير الايجابي ودقة واداء بعض المهارات الاساسية لصالح المجموعة التجريبية.
ولتحقيق اهداف واختبار فروض البحث استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين ذات القياس القبلي والبعدي و تحدد مجتمع البحث بطلاب المرحلة الاولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعة كربلاء للعام الدراسي (2022- 2023 ) والبالغ عددهم (82) طالبا اختار الباحث (10) طلاب من شعبة (A) كعينة للتجربة الاستطلاعية واختيار عينة اعداد مقياس التفكير الايجابي بأسلوب المعاينة البسيطة بواقع (35) طالبا ، واختيار العينة الرئيسة للبحث بواقع (30) طالبا ، أذ مثلت (15) طالب من شعبة (B) المجموعة التجريبية ومثلت (15) طالب من شعبة (C) المجموعة الضابطة.
ساهمت الوحدات التعليمية وفق استراتيجية التخيل الموجه والاستراتيجية المتبعة من قبل المدرس في تنمية التفكير الإيجابي وقد أظهرت النتائج ان مجموعتي البحث (الضابطة والتجريبية) حققت تطوراً في دقة أداء المهارات الأساسية بكرة القدم ولكن بنسب متفاوتة وتفوقت المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة.
اعتماد الوحدات التعليمية المعدة وفق استراتيجية التخيل الموجه في تنمية بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للطلاب في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء.

Rp-Effect of guided imagination strategy on some development of positive thinking, accuracy, and performance of basic football skills for students.pdf

Abstract
Effect of guided imagination strategy on some development of positive thinking, accuracy, and performance of basic football skills for students
Researcher Supervisors
Hussein Kadem Hussein Prof. Assistant Dr. Rami Abdel-Amir Hassoun
Lecturer Dr. Mazen Jalil Abdel Rasool
2023 AD 1444 AH
The research aims to: Preparing a measure of positive thinking for students of the first stage in the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala and preparing educational units using the strategy of guided imagination in positive thinking to learn some basic skills in football for students.
Hypotheses of research: There is a positive effect of directed imagination strategy on positive thinking and learning some basic skills in football for students and educational units, according to directed imagination strategy.
In order to achieve the objectives and test the hypotheses of research, the researcher used experimental methods by designing two equal groups with pre and post measurement, and the research community was determined by students of first stage in the College of Physical Education and Sports Sciences at University of Karbala for the academic year (2022-2023), whose number is (82) students. Researcher chose (10) students (35) students from Division (A) as a sample for the exploratory experiment, and choosing a sample for preparing a positive thinking scale using a simple sampling method, and choosing the main sample for research by (30) students, as (15) students from Division (B) represented the experimental group and represented (15) A student from Division (C) control group.
Researcher concluded that the educational units contributed, according to the guided imagination strategy and the strategy used by the teacher, in the development of positive thinking.
Researcher recommended: the agreement of educational units prepared according to the strategy of guided imagination in developing some basic skills in football for students in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Karbala..