تأثير استراتيجية المحطات العلمية في الرضا عن الحياة وتعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة لذوي الاعاقة العقلية البسيطة باعمار (10-12) سنة

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : لندة محمود داوود

اسم المشرف : أ.د طالب حسين حمزه ; أ.د علي حسين الجاسم

الكلمات المفتاحية : المحطات العلمية ; الرضا عن الحياة ;الاعاقة العقلية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الملخص

هدف البحث الى بناء مقياس الرضا عن الحياة لدى تلاميذ لذوي الاعاقة العقلية البسيطة بأعمار (12-10) في معهد الامام الحسين للتوحد, اعداد وحدات تعليمية وفق استراتيجية المحطات العلمية لتنمية الرضا عن الحياة وتعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة لتلاميذ ذوي الاعاقة العقلية البسيطة بأعمار (12-10) في معهد الامام الحسين للتوحد, والتعرف على تأثير استراتيجية المحطات العلمية في الرضا عن الحياة وتعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة لتلاميذ ذوي الاعاقة العقلية البسيطة بأعمار (12-10) في معهد الامام الحسين للتوحد . التعرف على افضلية التأثير بين استراتيجية المحطات العلمية والمنهج المعتمد من قبل المدرس في الرضا عن الحياة وتعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة لتلاميذ ذوي الاعاقة العقلية البسيطة. استخدمت الباحثة نهمج البحث التجريبي بتصميم المجموعتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار القبلي و البعدي لملائمة اهداف و مشكلة البحث. وتكونت عينة البحث التجريبية من (30) تلميذ موزعة على مجموعتين (تجريبية وضابطة) وبواقع (15) تلميذ لكل مجموعة , وبعد اتمام الوحدات التعليمية باستراتيجية المحطات العلمية على المجموعة التجريبية توصلت الباحثة الى عدة استنتاجات أهمها كان للتدريس باستراتيجية المحطات العلمية تأثير فعال في تنمية واكتساب السمات السلوكية للرضا عن الحياة لدى التلاميذ ذوي الاعاقة العقلية البسيطة, كذلك كان للتدريس باستراتيجية المحطات العلمية تأثير فعال في تعلم مهارة الارسال من الاسفل بالكرة الطائرة للتلاميذ ذوي الاعاقة العقلية البسيطة, كان للتدريس باستراتيجية المحطات العلمية تأثير فعال في تعلم مهارة استقبال الارسال بالكرة الطائرة للتلاميذ ذوي الاعاقة العقلية البسيطة, واخيرا ان للتدريس باستراتيجية المحطات العلمية تأثير فعال في تعلم مهارة الاعداد بالكرة الطائرة للتلاميذ ذوي الاعاقة العقلية البسيطة, هناك أفضلية للتأثير في سلوكيات الرضا عن الحياة وتعلم بعض المهارات الاساسية بالكرة الطائرة لتلاميذ للمجموعة التجريبية التي اعتمدت استراتيجية المحطات العلمية .

The Effect of Scientific Stations Strategy In Life Satisfaction and Learning Some Basic Volleyball Skills for People With Mild Mental Disabilities Aged (10-12) Years

Abstract
The current research aims to: Build a scale of life satisfaction for students with simple mental disabilities aged (12-10) at the Imam Hussein Autism Institute, preparing educational units according to the scientific stations strategy to develop life satisfaction and learning some basic volleyball skills for students with simple mental disabilities at ages ( 12-10) at the Imam Hussein Institute for Autism, and to identify the effect of the scientific stations strategy in life satisfaction and learning some basic volleyball skills for people with mild mental disabilities aged (10-12) years at the Imam Hussein Institute for Autism, Identifying the priority of influence between the scientific stations strategy and the curriculum adopted by the teacher in life satisfaction and learning some basic volleyball skills for students with mild mental disabilities aged (10-12) years.
The researcher used the experimental approach by designing the experimental and control groups with a pre and post test to suit the objectives and the research problem. The sample consisted of (30) students divided into two groups (experimental and control) and by (15) students for each group. The researcher reached several conclusions, the most important of which was that teaching with the strategy of scientific stations had an effective effect in developing and acquiring the behavioral traits of life satisfaction among students with simple mental disabilities. Teaching with the strategy of scientific stations had an effective effect in learning the skill of receiving volleyball for students with simple mental disabilities, and finally, teaching with the strategy of scientific stations had an effective effect on learning the skill of preparing for volleyball for students with a simple mental disability, there is an advantage to influence the behaviors of life satisfaction and learning some Basic volleyball skills for students of the experimental group that adopted the strategy of scientific stations.