تأثير استراتيجية بوليا في التحصيل المعرفي وتعلم فعالية (4×100م) تتابع للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : فاطمة هاني هاشم

اسم المشرف : أ.م.د ابتغاء محمد قاسم , أ.م.د بشائر هاشم عبد الواحد

الكلمات المفتاحية : استراتيجية بوليا , فعالية (4×100م) ,

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الرسالة باللغة العربية
تأثير استراتيجية بوليا في التحصيل المعرفي وتعلم فعالية (4 ×100م) تتابع للطلاب
هدفت الدراسة الى بناء اختبار للتحصيل المعرفي لفعالية (4×100م) تتابع للطلاب. اعداد وحدات تعليمية وفقاً لاستراتيجية بوليا لتدريس ( مهاري ، معرفي ، وجداني ). التعرف على تأثير استراتيجية بوليا في التحصيل المعرفي وتعلم فعالية (4×100م) تتابع للطلاب. التعرف على افضلية التأثير في النتائج البعدية للمجموعتين التجريبية والضابطة في التحصيل المعرفي وتعلم فعالية (4×100م) تتابع للطلاب. فروض الدراسة هي: هناك تأثير إيجابي للوحدات التعليمية وفقاً لاستراتيجية بوليا في التحصيل المعرفي وتعلم فعالية (4×100م) تتابع للطلاب هناك افضلية في التأثير بين استراتيجية بوليا والاستراتيجية المتبعة من قبل مدرس المادة في التحصيل المعرفي وتعلم فعالية (4×100م) تتابع للطلاب في نتائج الاختبارات البعدية ولصالح المجموعة التجريبية.
تم تحديد مجتمع البحث بطلاب المرحلة الأولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعه كربلاء وللعام الدراسي (2022-2023) والبالغ عددهم (82) طالب مقسمين على أربع شعب وتم اختيار عينة البحث بالطريقة العشوائية وبأسلوب القرعة. حيث كانت شعبة (A) هي المجموعة التجريبية والبالغ عددهم (12) طالب والشعبة (B) هي المجموعة الضابطة والبالغ عددهم (12) طالب ليكون العدد الكلي (24) طالب بنسبة (29.26%).
وقد تم إعداد المنهج التعليمي الخاص بالمادة التعليمية الذي استغرق ثمانية وحدات وبواقع وحدتين تعليميتين في الأسبوع الواحد وان زمن كل وحدة تعليمية (90) دقيقة.
وكانت اهم الاستنتاجات هي: يمكن استخدام اختبار التحصيل المعرفي الذي بنته الباحثة في الكشف عن التحصيل المعرفي لنفس الفئه. توظيف العمليات العقلية في التوصل لحل المشكلات الحركية الذي يزيد من التحصيل المعرفي للطلاب. زادت استراتيجية بوليا من تفاعل لطلاب مع المدرس خلال الدرس عن طريق طرح الأسئلة المتتالية ومناقشة اجاباتها. وضع اداة علمية معنية بتحديد التحصيل المعرفي لفعالية (4×100م) تتابع لطلاب المرحلة الاولى في كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة. نتيجة استخدام استراتيجية بوليا كان لها تأثير إيجابي في التحصيل المعرفي وتعلم فعالية ركض (4 × 100م) تتابع وخاصة مرحلة الاستلام والتسليم. اظهرت النتائج هناك افضلية في استخدام استراتيجية بوليا في تطوير التحصيل المعرفي وتعلم فعالية (4×100م) تتابع عن المنهج المتبع من قبل المدرس.
اهم التوصيات هي: يفضل استخدام استراتيجية بوليا لتعلم العديد من الفعاليات الرياضية للطلاب ومنها فعالية ركض (4 × 100م) تتابع. يفضل اعتماد الاختبار التحصيلي كأداة بحث علمية في قياس التحصيل المعرفي لفعالية ركض (4 × 100م) تتابع لدى طلاب المرحلة الاولى في كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة. ضرورة اجراء دراسات تتضمن استراتيجية بوليا في تعلم المهارات الاساسية للألعاب الرياضية بشكل عام وعلى فئات متعددة وللجنسين.

Rp-Impact of Bolea strategy on cognitive achievement and learning effectiveness (4×100m) relay for students.pdf


Abstract
Impact of Bolea strategy on cognitive achievement and learning effectiveness (4×100m) relay for students

Researcher Supervisors
Fatima Hani Hashem Prof Assistant. Dr. Ibtigha Muhammad Qasim
Prof Assistant Dr. Bashir Hashem Abdel Wahed

2023
The study aimed to construct a test for cognitive achievement of effectiveness (4 x 100m) relay for students. Preparing educational units according to Bolea strategy for teaching (skill, cognitive, and sentimental). Identifying the effect of Bolea’ strategy on cognitive achievement and learning the effectiveness of (4×100m) relay for students. Identifying the preference effect on the post-results of the experimental and control groups in cognitive achievement and learning the effectiveness of (4×100m) relay for students. The study hypotheses are: There is a positive effect of the educational units according to the Bolea strategy in cognitive achievement and effective learning (4 x 100m) relay for students. Post-test results in favor of the experimental group.

The research community was determined by the students of first stage in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Karbala, for the academic year (2022-2023), who are (82) students divided into four divisions, and the research sample was chosen randomly and by lottery method. Where group (A) was the experimental group, which numbered (12) students, and group (B) was the control
group, numbering (12) students, so that the total number was (24) students, with a rate of (29.26%).
The educational curriculum for the educational subject was prepared, which took eight units, two educational units per week, and time for each educational unit was (90) minutes.
The most important conclusions were: The cognitive achievement test built by the researcher can be used to detect the cognitive achievement of the same class. Employing mental processes to solve motor problems that increase students’ cognitive achievement. Bolea strategy increased students’ interaction with the teacher during the lesson by asking successive questions and discussing their answers. Developing a scientific tool concerned with determining the cognitive achievement of the activity (4 x 100m) for first-stage students in the faculties of physical education and sports sciences. The result of using the Bolea strategy had a positive effect on cognitive achievement and learning effectiveness of running (4 x 100m) relay, especially the receiving and handing stage. The results showed that there is a preference in using the Bolea strategy in developing cognitive achievement and learning the effectiveness of (4 x 100m) relay over the curriculum followed by the teacher.
The most important recommendations are: It is preferable to use the Bolea strategy to learn many sports events for students, including the event of running (4 x 100m) relay. It is preferable to adopt the achievement test as a scientific research tool in measuring the cognitive achievement of the effectiveness of running (4 x 100 m) relay among first-stage students in the faculties of physical education and sports sciences. The necessity of conducting studies that include Bolea strategy in learning the basic skills of sports in general and on multiple categories and for both sexes.