تأثير استراتيجية بوليا في التكامل المعرفي وتعلم بعض المهارات الدفاعية بكره اليد للطالبات

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : زهراء علي حسن

اسم المشرف : .د رامي عبد الأمير حسون , أ.د حسام غالب عبد الحسين

الكلمات المفتاحية : استراتيجية بوليا , التكامل المعرفي , المهارات الدفاعية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2025

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

هدف البحث: الى بناء مقياس للتكامل المعرفي للطالبات المرحلة الثانية،و الى التعرف على تأثير الوحدات التعليمية وفقا لاستراتيجية بوليا في التكامل المعرفي وتعلم بعض المهارات الدفاعية بكره اليد للطالبات، اولتعرف على أفضلية التأثير في نتائج الاختبارات البعدية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التكامل المعرفي وتعلم بعض المهارات الدفاعية بكره اليد للطالبات

تم تحديد مجتمع البحث بطالبات كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة /جامعة كربلاء وكلية الصفوة الجامعة اذ تم تحديد طالبات المرحلة الثانية لكلية الصفوة والبالغ عددهم (80 طالبة) لغرض بناء مقياس التكامل المعرفي، وتم تحديد مجتمع البحث بطالبات المرحلة الثانية لكلية التربية وعلوم الرياضة /جامعة كربلاء البالغ عددهن الكلي (63 طالبة) وتم اختيار عينة البحث بعدد(30 طالبة) بالطريقة العشوائية وبأسلوب القرعة حيث تم تقسيمهم الى مجموعتين ضابطة وتجريبية (15 طالبة) لكل مجموعة وبهذا تكون النسبة المئوية للعينة البحث الرئيسية (47.62%)، وتم اختيار (10طالبات) يمثلون العينة الاستطلاعية بنسبة مئوية تقدر (15.87%).

تم اعداد الوحدات التعليمية باستراتيجية بوليا الخاصة بالمجموعة التجريبية، وبواقع (12) وحدات تعليمية ولمدة (6) اسابيع وبواقع وحدتين تعليميتين في الاسبوع، وتم تحديد وقت الوحدة التعليمية بزمن قدره (90) دقيقة، تحتوي الوحدات التعليمية المعدة وفق استراتيجية بوليا على إدخال الوسائل التعليمية المساعدة التي تسعى الباحثة من خلالها الى مساعدة الطالبات المجموعة التجريبية في تعلم وتحسين وتطوير مستواهم في الاداء وتم اعتماد هذه الوسائل في مرحلتي (البحث عن الحل والمراجعة والتوسع).

تم تنفيذ الوحدات التعليمية في يومي الاثنين والاربعاء من كل اسبوع، اذ تم بدء اول وحدة تعليمية في يوم الاثنين الموافق 10/2/2025 وتم تنفيذ اخر وحدة تعليمية في يوم الاربعاء الموافق 19/3/2025.

واهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة هي :

ان لاستراتيجية بوليا والآية المتعبة من قبل مدرسة المادة كان لها الأثر في التكامل المعرفي وتعلم بعض المهارات الدفاعية بكرة اليد للطالبات، تفوق افراد المجموعة التجريبية (استراتيجية بوليا) على افراد المجموعة الضابطة (الآلية المتبعة من قبل مدرسة المادة) في التكامل المعرفي وتعلم بعض المهارات الدفاعية بكرة اليد للطالبات ، كما وتوصي الباحثة باعتماد استراتيجية بوليا داخل الوحدات التعليمية في دروس التربية الرياضية لما لها من فعالية في تعلم المهارات.

Effect of Polya strategy on cognitive integration and learning some defensive handball skills for female students

Abstract
The research aims to develop a cognitive integration scale for second-year female students, and to identify the impact of educational units according to the Polya strategy on cognitive integration and learning some defensive handball skills for female students, and to identify the superiority of the impact on the results of post-tests between the experimental and control groups in cognitive integration and learning some defensive handball skills for female students. The research community was determined as female students from the College of Physical Education and Sports Sciences / University of Karbala and Al-Safwa University College for the academic year (2024-2025). The second-year female students from Al-Safwa College, numbering (80 students), were identified for the purpose of developing the cognitive integration scale. The second-year female students from the College of Physical Education and Sports Sciences / University of Karbala, numbering (63 students), were divided into 8 classes. The research sample was selected randomly and by lottery, with Class (B, A) being the experimental group, numbering (15 students), and Class (D, C) being the control group, numbering (16 students). Thus, the percentage For the main research sample (47.62%). (10) female students were selected from Sections (E,F), representing the exploratory sample at a percentage of (15.87%).

The educational units were prepared according to the Polya strategy for the experimental group, with (12) educational units for a period of (6) weeks, with two educational units per week. The duration of each educational unit was set at (90) minutes. The educational units prepared according to the Polya strategy included the introduction of educational aids through which the researcher sought to assist the students in the experimental group in learning performance. These aids were adopted in the two stages
The educational units were implemented on Mondays and Wednesdays of each week. The first educational unit began on Monday, February 10, 2025, and the last educational unit was implemented on Wednesday, March 19, 2025.
The most important conclusions reached by the researcher are that the Polya strategy and the mechanism employed by the subject teacher had an impact on the cognitive integration and learning of some defensive handball skills for the female students, with the superiority of the members of the experimental group. (Polya strategy) on the individuals of the control group (the mechanism followed by the subject teacher) in cognitive integration and learning some defensive handball skills for female students. The researcher also recommends adopting the Polya strategy within the educational units in physical education and sports science lessons due to its effectiveness in learning skills.