اسم الباحث : زينب ناظم شاكر
اسم المشرف : أ.د حيدر سلمان محسن ; أ.د وسام صلاح عبدالحسين
الكلمات المفتاحية : التعلم المنظم ; Pintrich ; التفكير الجانبي ; تعلم الاداء المهاري
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
هدف البحث الى تصميم جهاز مبتكر في تعلم الاداء المهاري والدقة للضربتين الامامية و الخلفية بالتنس للطالبات و اعداد مقياس التفكير الجانبي للضربتين الامامية و الخلفية بالتنس لطالبات المرحلة الثانية و اعداد وحدات تعليمية بأنموذج التعلم المنظم ذاتيا Pintrich باستعمال جهاز مبتكر في التفكير الجانبي و تعلم الاداء المهاري والدقة للضربتين الامامية و الخلفية بالتنس للطالبات و التعرف على تأثير انموذج التعلم المنظم ذاتيا Pintrich باستعمال جهاز مبتكر في التفكير الجانبي و تعلم الاداء المهاري والدقة للضربتين الامامية و الخلفية بالتنس للطالبات والتعرف على افضلية التأثير بين انموذج التعلم المنظم ذاتيا Pintrich باستعمال جهاز مبتكر و الانموذج المتبع من قبل المدرس في التفكير الجانبي و تعلم الاداء المهاري والدقة للضربتين الامامية و الخلفية بالتنس للطالبات.استخدمت الباحثة المنهج التجريبي وذلك لملائمته طبيعة مشكلة البحث المراد حلها وبتصميم المجموعات المتكافئة الضابطة والتجريبية، ذوات الاختبارين القبلي والبعدي، واشتمل مجتمع بطالبات المرحلة الثانية في كلية التربية للبنات (قسم التربية البدنية وعلوم الرياضة) في جامعة الكوفة للعام الدراسي 2021-2022 والبالغ عددهم (40) طالبة.
و تم استخدام طريقة القرعة في اختيار العينة، وتم إجراء الاختبارات الملائمة للدراسة والتوصل إِلى النتائج التي عولجت إحصائيًا بالحقيبة الإحصائية (SPSS). وقد توصلت الدراسة الى مجموعة نتائج منها تفوقت المجموعة التجريبية التي نفذت الوحدات التعليمية التعلم وفق المنظم ذاتيا Pintrich باستعمال الجهاز المبتكر في تعلم الاداء المهاري و الدقة للضربتين الامامية والخلفية بالتنس للطالبات على المجموعة الضابطة و اسهم انموذج التعلم المنظم ذاتيا Pintrich في تنمية التفكير الجانبي لإفراد المجموعة التجريبية على المجموعة الضابطة. وساهم الجهاز المبتكر في تطوير المسار الحركي للمهارات المدروسة من خلال ضبط ناتج الحركة وللتمرينات المستخدمة داخل الوحدة التعليمية لها دور فاعل في التفكير الجانبي وتعلم المهارات المدروسة.
The Effect of the Self-Organized Learning Model (Pintrich) Using An Innovative Device In Lateral Thinking and Learning Skill Performance and Accuracy of The Forehand and Backhand Tennis For Female Students
Abstract
The aim of the research is to design an innovative device in learning skill performance and accuracy of the forehand and backhand tennis for female students, and to prepare a scale of lateral thinking for students of the second stage in tennis, and to prepare educational units by (Pintrich) self-organized learning model using an innovative device in lateral thinking and learning skill performance and accuracy of the forehand and backhand tennis for female students, to identify the effect of the (Pintrich) self-organized learning model using an innovative device in lateral thinking and learning skill performance and accuracy of the forehand and backhand tennis for female students, and to identify the priority effect between the (Pintrich) self-organized learning model using an innovative device and the model followed before. The researcher used the experimental approach for its suitability to the nature of the research problem to be solved, and by designing equal groups, control and experimental, with pre and post tests. ) a female student. The research population involved the students of the second stage in the College of Education for Girls (Department of Physical Education and Sports Sciences) at the University of Kufa for the academic year 2021-2022, who numbered (40) students, Appropriate tests were conducted for the study and the results were statistically treated with the statistical bag (SPSS).
The study reached a set of results, including the experimental group that implemented the educational units learning according to the (Pintrich) self-organized model using the innovative device in learning skill performance and accuracy of the forehand and backhand tennis for female students over the control group. The innovative device contributed to the development of the motor path of the studied skills by adjusting the output of the movement. The exercises used within the educational unit have an effective role in lateral thinking and learning the studied skills.