تأثير انموذج برانسفورد وشتاين في التفكير السابر وتعلم مهارتي الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أحمد حسن غضيب

اسم المشرف : أ. د. حيدر سلمان محسن , أ. م. د. عباس عبد الحمزة كاظم

الكلمات المفتاحية : انموذج برانسفورد وشتاين , التفكير السابر , الضرب الساحق , حائط الصد

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


هدفت الدراسة الى التعرف على تأثير انموذج برانسفورد وشتاين في التفكير السابر وتعلم مهارتي الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة للطلاب، والتعرف على افضلية التأثير بين المجموعتين (التجريبية والضابطة) في الاختبار البعدي في التفكير السابر وتعلم مهارتي الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة للطلاب، استخدم الباحث المنهج التجريبي وذلك لملائمته لعينة البحث وتحقيق اهداف الدراسة، وبتصميم المجموعتين المتكافئتين الضابطة والتجريبية، ذات الاختبارين القبلي والبعدي، واشتمل مجتمع الدراسة على طلاب المرحلة الثانية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة كربلاء للعام الدراسي (2023- 2024) والبالغ عددهم (86) طالبا مقسمين على اربعة شعب دراسية هي (A,B,C,D)، وتم اختيار شعبتين منها بالطريقة العشوائية (القرعة) لتمثيل عينة الدراسة الرئيسية وهي (A,C) وتم اختيار (30) طالبا منها لعينة الدراسة، اذ مثلت شعبة (A) المجموعة الضابطة وبواقع (15) طالبا، ومثلت شعبة (C) المجموعة التجريبية وبواقع (15) طالبا، وتم اختيار(10)طلاب من شعبة (D) للعينة الاستطلاعية تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة، ومثلت نسبة العينة الرئيسية (34.88%) من المجتمع الاصلي، وتم اجراء الاختبارات الملائمة للدراسة والتوصل الى النتائج التي عولجت احصائيا باستخدام الحقيبة الاحصائية (SPSS). ومن اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة هي ان استعمال انموذج برانسفورد وشتاين يجعل المتعلمين يعتمدون على نشاطهم الذاتي مع المناقشة، وان لأنموذج برانسفورد وشتاين الاثر الايجابي في تفوق ورفع مستوى المجموعة التجريبية في التفكير السابر وتعلم مهارتي الضرب الساحق وحائط الصد بالكرة الطائرة، ومن اهم التوصيات هي ضرورة تفعيل استخدام النماذج الحديثة ومنها انموذج برانسفورد وشتاين لما له من دور ايجابي وفعال في جعل المتعلمين المحور الاساسي في العملية التعليمية، وضرورة ادخال الوسائل المساعدة (العرض المرئي) من اجل مشاهدة اجزاء المهارة بشكل تفصيلي للإسراع في عملية تعلم المهارات الحركية بالكرة الطائرة.

The Effect of The Bransford and Stein Model On Probing Thinking and Learning Spiking and Blocking Volleyball Skills For Students

Abstract

The effect of the Bransford and Stein model on probing thinking and learning Spiking and blocking volleyball skills for students
Researcher Supervisors
Ahmed Hassan Ghudaib Prof. Dr. Hayder Salman Mohseen
Ass. Prof. Dr. Abbas Abdul Hamza Kadhim
2024

The study aimed to identify the effect of the Bransford and Stein model on probing thinking and learning Spiking and blocking volleyball skills for students, and to identify the preference of the effect between the two groups (experimental and control) in the post-test in probing thinking and learning Spiking and blocking volleyball skills for students. The researcher used the experimental approach is due to its suitability to the research sample and achieving the objectives of the study by two equal groups design ( control and experimental) with pre- and post-tests. The study population included students of the second stage in the College of Physical Education and Sports Sciences – University of Karbala for the academic year (2023-2024), numbering (86) students. They were divided into four study sections, namely (A, B, C, and D), and two of them were chosen randomly (by lottery) to represent the main study sample, which is (A, C). (30) students were selected from them for the study sample, as the group (A) represented the control group consisted of (15) students, Section (C) represented the experimental group with (15) students, and (10) students from Section (D) were selected for the exploratory sample. Appropriate tests were conducted for the study, and results were reached that were treated statistically using the statistical package (SPSS). One of the most important conclusions reached by the study is that using the Bransford and Stein model makes learners rely on their own activity during discussion, and that the Bransford and Stei n model has a positive impact on superiority and raising the level of the experimental group in probing thinking and learning Spiking and blocking volleyball skills for students. Among the most important recommendations are the necessity of activating the use of modern models including the Bransford and Stein model, because of its positive and effective role in making learners the main focus of the educational process, and the necessity of introducing auxiliary means (visual presentation) in order to view the parts of the skill in detail to speed up the process of learning motor skills in volleyball.