اسم الباحث : ضحى جواد كاظم
اسم المشرف : أ. د حيدر سلمان محسن ؛ أ.م .د عباس عبد الحمزة كاظم
الكلمات المفتاحية : انموذج بوسنر ؛ التفكير التحليلي ؛ التحصيل المعرفي ؛ الأداء التحكيمي
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
مستخلص الرسالة باللغة العربية
تأثير انموذج بوسنر للتغيير المفاهيمي في التفكير التحليلي والتحصيل المعرفي والأداء التحكيمي بكرة اليد للطالب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يهدف البحث الى إعداد وحدات تعليمية باستخدام انموذج بوسنر للتغيير المفاهيمي في التفكير التحليلي والتحصيل المعرفي والأداء التحكيمي بكرة اليد للطالبات , والتعرف على تأثير المنهج التعليمي بأنموذج بوسنر للتغيير المفاهيمي في التفكير التحليلي والتحصيل المعرفي والأداء التحكيمي بكرة اليد للطالبات , والتعرف على أفضلية التأثير بين المنهج التعليمي بأنموذج بوسنر للتغيير المفاهيمي في التفكير التحليلي والتحصيل المعرفي والاداء التحكيمي بكر ة اليد للطالبات والمنهج المتبع في الية التدريس من قبل المدرسة في الاختبارات البعدية. تم تحديد مجتمع البحث بطالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة -جامعه كربلاء وطالبات كلية التربية للبنات – قسم التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة الكوفة للعام الدراسي (2021-2022) اذ بلغ عددهن (85) طالبة، وبلغ عدد طالبات جامعة كربلاء كلية التربية البدنية (44) طالبة مقسمين على ثلاث شعب وهي (C،B،A) لتمثل عينة البحث الرئيسية. فيما تم اختيار عينة اعداد مقياس التفكير التحليلي وهن طالبات كلية التربية للبنات – قسم التربية البدنية وعلوم الرياضة – جامعة الكوفة المرحلة الثالثة شعبتين (E,D) والبالغ عددهن(41) طالبة, اشتركت منهن (35) طالبة فقط . وفي ضوء النتائج التي توصل اليها الباحث وما لحقها من تفسيرات يمكن أن نخرج بأهم الاستنتاجات الآتية :
ان الوحدات المعدة وفق خطوات انموذج بوسنر كان لها أثر فاعل في تطوير التفكير التحليلي والتحصيل المعرفي والاداء التحكيمي بكرة اليد لطالبات المرحلة الثالثة, كان هناك تأثير ايجابي لأنموذج بوسنر للتغيير المفاهيمي في زيادة التحصيل المعرفي لطالبات المرحلة الثالثة بمادة كرة اليد, وايضا كان هناك تأثير ايجابي لأنموذج بوسنر للتغيير المفاهيمي في تحسن الاداء التحكيمي لطالبات المرحلة الثالثة بمادة كرة اليد.
Rp-The Effect of Posner Model of Conceptual Change in Analytical Thinking and Cognitive Achievement and Handball Arbitral Performance For Female .pdf
Abstract
The effect of Posner model of conceptual change in analytical thinking and cognitive achievement and handball arbitral performance for female students
Researcher Supervisors
Duha Jawad Kadhum Prof. Dr. Hayder Salman Mohseen
Prof. Dr. Abbas Abdel Hamza Kazem
2022
The current research aims to: Prepare educational units using Posner model of conceptual change in analytical thinking, cognitive achievement and handball arbitral performance for female students, and to identify the impact of the educational curriculum with the Posner model of conceptual change in analytical thinking, cognitive achievement and handball arbitral performance for female students, and to identify the priority effect between the educational unites using model Posner for conceptual change in analytical thinking, cognitive achievement, handball arbitral performance for female students, and the approach used. The research population was determined by the third stage students in the College of Physical Education and Sports Sciences – University of Kerbala and the students of the College of Education for Girls – Department of Physical Education and Sports Sciences – University of Kufa for the academic year (2021-2022), as their number reached (85) students, and the number of female students at the University of Karbala College Physical Education (44) female students divided into three sections (C, B, A) to represent the main research sample. While a sample of the Analytical Thinking Scale was selected, they are students of the College of Education for Girls – Department of Physical Education and Sports Sciences – University of Kufa, the third stage, two divisions (E, D), totaling (41) students, of whom only (35) students participated. In light of the results reached by the researcher and the subsequent interpretations, we can come up with the following most important conclusions: The units prepared according to the steps of the Posner model had an effective impact in developing analytical thinking, cognitive achievement and handball arbitral performance for female students of the third stage, there was a positive effect of the Posner model of change. The conceptual increase in the cognitive achievement of the third stage students in handball, and there was also a positive effect of the Posner model of conceptual change in improving the handball arbitral performance for female students.