اسم الباحث : علي غيث محمد
اسم المشرف : أ. د. حيدر سلمان محسن
الكلمات المفتاحية : انموذج رايجلوث , المهارات الأساسية
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
مستخلص الرسالة باللغة العربية
(تاثير انموذج رايجلوث باستخدام وسائط متعددة في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة قدم الصالات للطالبات)
هدف البحث الى اعداد وحدات تعليمية بأنموذج رايجلوث بوسـائط متعددة لتعـلم بعـض المهارات الاساسية بكرة قــدم الصالات للطالبات, والتعرف علـى تـأثيـر انـموذج رايجـلـوث بوســائــط متـعـددة فـي تعـلم بـعـض المهـارات الأساسية بكرة قـدم الصالات للطالبـات ومعـرفـة افضليـة التـأثير بيـن المجوعتيــن التجريـبـيـة و الضـابطة فـي تعـلم بعض المهـارات الأساسية بكرة قدم الصالات للطالـبـات، وامــا فرضـا البحث قد افترض الباحث هناك تأثير ايجابـي للـوحـدات التعليمـية بأنموذج رايجـلوث فـي تعـلــم بعـض المهـــــــارات الأساسية بكرة قدم الصالات للطالبات وهناك افضلية لنتائج المجمـوعة التجريبـيـة علـى حساب المجموعة الضابطة و لصـــــالح الاختبارات البعدية قياساً بالاختبارات القبلية. استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبار القبلي و البعــدي و ذلك لملائمته طبيعة المشكلة، و لتحقيق اهـداف البحث، حـدد مجتمـع البحث لطالبات المرحـلـة الأولـى بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة بابل و البالغ عددهن (12) طالبة، حيث تم تقسيمهم الى مجموعتين بالطريـقـة العشـوائيـة الى (تجريبية و ضابطة) و تتـضمـن كـل مجمـوعـة (6) طالبـة . كانت اهم الاستنتاجات التي توصل اليها الباحث هي ان للوحدات التعليمية وفق انموذج رايجلوث تأثير إيجابي في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة قدم الصالات, وتفوق افراد المجموعة التجريبية التي تم تطبيقها للمنهج التعليمي باستخدام انموذج رايجلوث على افراد المجموعة الضابطة في مهارة (الاخماد، التمرير، التهديف). اوصى الباحث باعتماد الوحدات التعليمية بانموذج رايجلوث بوسائط متعددة في تعلم المهارات الأساسية بكرة قدم الصالات لطالبات المرحلة الأولى في كلية التربية البدنية و علوم الرياضة و اقسامها كوحدات تعليمية ناجحة .
Rp-The Effect of Reigluth's Model Using Multimedia In Learning Some Futsal Basic Skills For Female Students.pdf
Abstract
The effect of Reigluth’s model using multimedia in learning some futsal basic skills for female students
Researcher Supervisors
Ali Ghaith Mohammed Prof. Dr. Hayder Salman Mohseen
2023
The aim of the research is to prepare educational units using Reigluth’s model using multimedia in order to learn some basic skills in futsal for female students, and to identify the effect of Reigluth’s model using multimedia in learning some futsal basic skills for female students and to identify the preference of influence between the two experimental groups. As for the hypotheses of the research, the researcher assumed that there is a positive effect of the educational units using the Reigluth model in learning some basic skills in futsal for female students, and there is a preference for the results of the experimental group at the expense of the control group, and in favor of post-tests, compared with pretests. The researcher used the experimental approach by two equal groups designing with a pre- and post-test, due to its suitability to the nature of the problem, and to achieve the objectives of the research, the research population was selected for the first-stage female students at the Faculty of Physical Education and Sports Sciences at the University of Babylon, who numbered (12) students, where they were divided into two groups
randomly into (experimental and control), and each group includes (6) a female student. The most important conclusions reached by the researcher were that the educational units according to the Raigluth model had a positive effect on learning some basic skills in futsal, and the superiority of the members of the experimental group that was applied to the educational curriculum using the Raigluth model over the members of the control group in skill. The researcher recommended the adoption of the educational units using the effect of Rei gluth’s model using multimedia in learning some futsal basic skills for the first-stage students in the College of Physical Education and Sports Sciences and its departments as successful educational units.