تأثير انموذج روثكوف بتقنيات تعليمية في تعلم بعض المهارات الأساسية والاحتفاظ بها بكرة القدم للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أحمد جبير أحيمر

اسم المشرف : أ. د رامي عبد الأمير حسون , أ. م. د مازن هاشم حمود

الكلمات المفتاحية : روثكوف بتقنيات تعليمية ,

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2025

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص

هدفت الرسالة أعداد وحدات تعليمية بأنموذج روثكوف بتقنيات تعليمية في تعلم بعض المهارات الأساسية والاحتفاظ بها بكرة القدم للطلاب. التعرف على افضلية الفروق بين الاختبارين القبلي والبعدي للمجموعتين التجريبية والضابطة تخدم الباحث المنهج التجريبي، وذلك أقرب مناهج البحث العلمي وأكثرها صلاحية لحل المشكلة، لذا تم اختيار المنهج التجريبي ذي المجموعتين المتكافئتين والتجريبية والضابطة ذي الاختبارين القبلي والبعدي. تحدد مجمع البحث على طلاب المرحلة الاولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة / جامعة كربلاء للعام الدراسي ( 2024 – 2025 ) والبالغ عددهم (165) طالبا مقسمين على (6) شعب دراسية وهي ( A-B-C-D-E-F) ، وتم اختيار شعبتين منهم بطرقة عشوائية لتمثيل عينة البحث الرئيسية (Eـ D) اذ مثلت شعبة (E) المجموعة التجريبية وشعبة (D) المجموعة الضابطة ، وتم اختيار (30) طالب من عينة البحث وبواقع (15) في المجموعة التجريبية ومثلهم في المجموعة الضابطة و (10) طلاب عينة استطلاعية بطريقة العشوائية البسيطة ، ومثلة نسبة العينة الرئيسية ( 18,18%) من المجتمع الاصلي ، وتم اجراء الاختبارات الملائمة للدراسة والتوصل للنتائج باستخدام الحقيبة الاحصائية ( SPSS) . وقد استنتجت الدراسة ان المجموعة التجريبية استنتج الباحث ان استخدام أنموذج روثكوف التعليمي كان له الأثر البالغ في تطوير المجموعة التجريبية. كذلك تفوق أفراد المجموعة التجريبية (أنموذج روثكوف بتقنيات تعليمية) على افراد المجموعة الضابطة (الالية المتبعة من قبل مدرسي المادة) في تعلم واحتفاظ بعض المهارات الأساسية بكرة القدم للطلاب. اما اهم التوصيات توظيف أنموذج روثكوف بتقنيات تعليمية في مناهج التربية الرياضية لما له من تأثير إيجابي في تعلم المهارات الأساسية بكرة القدم وتحفيز الطلاب على الاحتفاظ بها لفترة أطول. تشجيع على استخدام الوسائط الالكترونية والتقنيات الحديثة مثل الفيديوهات التعليمية والتطبيقات التفاعلية لتعزيز المشاركة وتحفيز الطلاب على التعلم الذاتي.

Effect of Rothkf model and educational techniques on students' learning and retention of some basic football skills

Abstract

The aim of this thesis was to develop educational units based on the Rothkof model, using instructional techniques to help students learn and retain some basic soccer skills. Identifying the significant differences between the pre- and post-tests of the experimental and control groups. The experimental approach is the closest and most valid scientific research method to solve the problem. Therefore, an experimental approach was chosen, with two equivalent groups, an experimental and a control group and pre- and post-tests. The research complex was determined on the first-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences / University of Karbala for the academic year (2024-2025), the number of which is (165) students divided into (6) study sections, which are (A-B-C-D-E-F), and two sections were randomly selected to represent the main research sample (E-D), as section (E) represented the experimental group and section (D) represented the control group, and (30) students were selected from the research sample, with (15) in the experimental group and the same in the control group and (10) students as a survey sample, using a simple random method, representing the percentage of the main sample (18.18%) of the original community, and the appropriate tests were conducted for the study and the results were reached using the statistical package (SPSS). The study concluded that the experimental group the researcher concluded that the use of Rothkof’s educational model had a significant impact on developing the experimental group. The experimental group (Rothkof’s model with educational techniques) also outperformed the control group (the mechanism followed by the subject teachers) in learning and retaining some basic football skills for students. The most important recommendations are to employ the Rothkof model w ith educational techniques in physical education curricula, as it has a positive impact on learning basic football skills and motivating students to retain them for a longer period. Encourage the use of electronic media and modern technologies, such as educational videos and interactive applications, to enhance participation and motivate students to self-learn.