تأثير انموذج (John Zahorik) البنائي في التفكير التوليدي وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم الصالات للطالبات

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : فريق عبد الله هزاع

اسم المشرف : أ.د. حيدر سلمان محسن; أ.د. خليل حميد محمد علي

الكلمات المفتاحية : الانموذج البنائي , التفكير التوليدي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص

تطورت وسائل تعلم الطلبة وتعددت؛ كونها من اهم اسس ايصال المادة العلمية بصورة افضل واسرع بما يؤدي الى تحقيق اهداف المؤسسة العلمية ونجاحها في تحقيق رسالتها التربوية والعلمية , ويعد انموذج (John Zahorik) احد وسائل التعلم الحديثة في عملية التعلم البنائي بصورة مباشرة اذ يكون فيه الطالب هو العنصر الفاعل بينما يكون دور المعلم هو مساعدته على التعلم عن طريق اتاحة الحرية لأظهار مهارته وتدريبه على توليد الافكار ذات العلاقة بالمهارة المطلوب تعلمها.

ولما كان التفكير التوليدي هو ارقى العمليات العقلية التي يقوم بها الانسان ولمختلف جوانب حياته بما فيها حياته الدراسية وهو احد ابعاد التفكير والذي يمكن للطالب الاسفادة منه لتوليد افكار تساعده على التعلم الافضل والاسرع للمهارات ومنها مهارات كرة القدم للصالات ولان كرة القدم للصالات الخاصة بالطالبات بدأت ضمن مقررات المنهج الدراسي حديثاً في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة بغداد ولكون مهارات المناولة والاخماد والتهديف هي اهم المهارات الاساسية لهذه اللعبة فقد اختارها الباحث في دراسته هذه , وعلى وفق ماتقدم فأن اهمية هذه الدراسة تكمن انها اول دراسة على حد علم الباحث تناول تأثير انموذج (John Zahorik) في التفكير التوليدي وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم للصالات مما يشكل اسهاماً علمياً متواضعاً لتطوير عملية التعليم وطرائق التدريس

ويهدف البحث الى:-

1- اعداد وحدات تعليمية بأنموذج التعلم لــ(John Zahorik) في التفكير التوليدي وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم الصالات للطالبات.

2- التعرف على تأثير انموذج التعلم لـ (John Zahorik) في التفكير التوليدي وتعلم بعض المهارات الاساسيه بكرة القدم الصالات للطالبات .

3- التعرف على افضلية التأثير بين انموذج التعلم ل(John Zahorik).

والاسلوب المتبع في التفكير التوليدي وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم الصالات للطالبات لعينة الدراسة.

واستخدم الباحث المنهج التجريبي لتعلم المهارات والمنهج الوصفي بأسلوب المسح والعلاقة الارتباطية لمقياس التفكير التوليدي وتمثل مجتمع البحث بطالبات المرحلة الاولى في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة بجامعة بغداد وعددهن (153 ) طالبة وعينة ( 61) طالبة . وقام الباحث ببناء مقياس التفكير التوليدي وأهــم الإستنتــــاجــات :

1- لنموذج (John Zahorik) تأثير فاعل في التفكير التوليدي وتعلم المهارات الاساسية بكرة القدم صالات للطالبات لعينة الدراسة .

2- افضلية تأثير انموذج (John Zahorik) عن الاسلوب المتبع في التفكير التوليدي وتعلم بعض المهارات الاساسية بكرة القدم الصالات.

3- اسهم الانموذج في زيادة العلاقات الاجتماعية والتربوية بين الطالبات من جانب وبينهن وبين التدريسي من جانب اخر .

4- كان للأنموذج دورًا في خلق التشويق والحماسة للطالبات .

5- لبيئة الدرس دورًا مهمًا في زيادة التعلم .

ومن اهم التوصيـــــات:

1- الاستفادة من هذه الدراسة لتطوير طرائق التدريس في كرة القدم الصالات.

2- استخدام الوحدات التعليمية وفق زاهوريك في تعلم المهارات الاساسية بكرة القدم الصالات .

3- الاهتمام بالجانب الفكري للطالبات اثناء الدرس .

4- ضرورة اهتمام التدريسي بتهيئة الجو المناسب للدرس .

5- اجراء دراسات مشابهة لألعاب رياضية اخرى .

The effect of John Zahorek's constructivist model on generative thinking and learning some basic skills in futsal football for female students for Students

Abstract
The methodology of student’s learning have developed and multiplied, being one of the most significant bases for delivering the scientific material in a better and faster manner, leading to achieve the goals and deliver the message of the scientific institution. The method John Zahorik is considered to be one most modern means of learning in the process of the constructive learning in direct manner. So the student is the effective factor while the role of the teacher is to help him-her to learn through an open space which makes him showing skills and practice knowledge with him-her to generate ideas associated with skill which must be learned.
In addition, it’s one of the dimensions of thinking which students cn get benefits from to generate a bunch of ideas which could help him-her to learn skills better and faster,including futsal skills because futsal has recently begun to be as part of the syllabus in the Collage of Physical Education and Sports Science at the University of Baghdad.
Moreover, since the skills of, passing, controlling and striking are the magnificent basic skills for this sport.
So the researcher chooses them in this study. Accordingly, the importance of this study is considered as a first study (according to the researcher’s knowledge) which deals with the influence of John Zahorik model in the generative thinking and comprehend some basic futsal skills that constitute a modest scientific contribution to the progress of education process and teaching methods.

The research aims to:
Preparing educational units with the learning model of (John Zahorik) in generative thinking and learning some basic futsal skills for the female students.
Comprehend the effect of the learning model of (John Zahorik) on generative thinking and learning some basic skills in futsal for female students.
Identifying the best influence among the learning model of (John Zahorik).
And the method used in generative thinking and learning some basic skills in futsal for female students for the study sample.
The researcher used the experimental approach to learn the skills and the descriptive approach in a survey style and the correlation of the scale of generative thinking. The research community was represented by the female students of the first stage in the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Baghdad, and their number was ( ) students and a sample of ( ) students. The researcher built a scale of generative thinking.
Conclusions:
The (John Zahorik) model has an effective impact on generative thinking and learning basic futsal skills to the female students for the study sample.
The advantage of the effect of the (John Zahorik) model on the method used in generative thinking and learning some basic skills in futsal.

The model contributed to increasing social and educational relations among the female students on one hand, and between them and their teachers on the other.
The model had a role in creating suspense and enthusiasm for the female students.
The lesson environment plays an crucial role in increasing learning.
Recommendations:
Get benefits from this study to develop teaching methods in futsal.
Utilize the educational units according to Zahorek in learning basic skills in futsal.
Paying attention to the intellectual aspect of the female students during the lesson.
The necessity of the teacher’s interest in creating an appropriate atmosphere for the lesson.
Conducting similar studies for other sports