تأثير برنامج تعليمي بأستخدام الأنظمة التمثيلية في التصور العقلي والانتباه وتعلم مهارتي قفزة اليدين الأمامية والخلفية على بساط الحركات الارضية بالجمناستك الفني للطالبات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ضحى عماد مجيد

اسم المشرف : أ.م. د عبير علي حسين

الكلمات المفتاحية : الأنظمة التمثيلية , التصور العقلي , قفزة اليدين الأمامية والخلفية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يهدف البحث الى التعرف على أسلوب الأنظمة التمثيلية لدى طالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة, وكذلك التعرف على تأثير البرنامج التعليمي بأستخدام الأنظمة التمثيلية في التصور العقلي والانتباه وتعلم مهارتي قفزة اليدين الأمامية والخلفية على بساط الحركات الأرضية بالجمناستك الفني للطالبات للمجموعة التجريبية, وايضاً التعرف على افضلية التأثير في تحسين التصور العقلي والانتباه وتعلم مهارتي قفزة اليدين الامامية والخلفية على بساط الحركات الأرضية بالجمناستك بين البرنامج التعليمي بأسلوب الأنظمة التمثيلية والمنهج المعتمد من قبل المدرس.
وقد استخدمت الباحثة المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين (الضابطة والتجريبية) ذات الاختبار القبلي والبعدي وهو ما تراه ينسجم ويتطابق مع مواصفات مشكلة بحثها وتحقيق أهداف دراستها،تحدد مجتمع البحث بطالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء للعام الدراسي ( 2023 – 2024 ) والبالغ عددهم (59) طالبة مقسمين على اربعة شعب (A ، B، C ، D) واختيرت عينة استطلاعية بأسلوب المعاينة العشوائية البسيطة بواقع (10) طالبة تشكلت ما نسبته (16.9%) من عناصر المجتمع واختيار العينة الرئيسية للبحث بأسلوب المعاينة العشوائية البسيطة بواقع (30) طالبة تشكلت ما نسبته (50.8%) من المجتمع اذ مثل (15) طالبة من شعبة (B,A) المجموعة التجريبية ومثل (15) طالبة من شعبة (C,D) المجموعة الضابطة.
واستنتجت الدراسة ان لأستخدام البرنامج التعليمي تأثير فعال في تحسين التصور العقلي والانتباه ولأستخدام البرنامج التعليمي تأثير فعال في تعلم بعض المهارات على بساط الحركات الأرضية للطالبات, واظهرت النتائج هناك تفوق افراد المجموعة التجريبية التي استخدمت البرنامج التعليمي وفق الأنظمة التمثيلية في التصور العقلي والانتباه, وكذلك أظهرت بأن هناك فروق فردية ذات دلالة إحصائية بين نتائج الاختبارات القبلية والبعدية في التصور العقلي والانتباه ومعاري قفزة اليدين الامامية والخلفية لصالح المجموعة التجريبية.
وأوصت الدراسة ضرورة الاهتمام بالانظمة التمثيلية ومعرفة طبيعة العينة في تعلم المهارات الأخرى في الجمناستك ,ضرورة الاهتمام بأستخدام برامج تعليمية وفق الأنظمة التمثيلية, وكذلك ضرورة الاهتمام بالتصور العقلي والانتباه لما لها من دور مهم في تعلم المهارات, والتأكيد على استخدام المنهج التعليمي من قبل الباحثة في بحوث قادمة على مراحل عمرية مختلفة .

Effect of an educational program using representational systems on mental visualization, attention, and learning the skills of the forward and backward hand jump on the floor mat movements in Artistic Gymnastics for female students

Abstract
Effect of an educational program using representational systems on mental visualization, attention, and learning the skills of the forward and backward hand jump on the floor mat movements in Artistic Gymnastics for female students

Researcher Supervisors
Doha Imad Majeed Prof. Assistant Dr. Abeer Ali Hussein
2024

Research aims to identify the method of representational systems among third-year female students in the College of Physical Education and Sports Sciences, as well as to identify the effect of the educational program using representational systems on mental perception, attention, and learning the skills of the forward and backward hand jump on floor mat movements in Artistic Gymnastics for the female students of the experimental group, and also to identify On advantage of influencing the improvement of mental perception and attention and learning the skills of jumping forward and backward hands on floor mat movements in Gymnastics between the educational program in the style of representational systems and the curriculum approved by the teacher.
Researcher used the experimental method by designing two equal groups (control and experimental) with a pre-test and a post-test, which she believes is consistent with the specifications of the problem of her research and the achievement of the objectives of her study. The research population is determined by third-year female students in the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala for the academic year (2023-2024). (59) female students, divided into four groups (A, B, C, D). An exploratory sample was chosen using a simple random sampling method, with (10) female students constituting (16.9%) of the community’s elements. The main sample for the research was chosen using a simple random sampling method. (30) female students constituted (50. 8%) of the population, with (15) female students from Division (B, A) representing the experimental group, and (15) female students from Division (C, D) representing the control group.
The study concluded that the use of the educational program has an effective effect in improving mental visualization and attention, and that the use of the educational program has an effective effect in learning some skills on the floor mat for female students. Results showed the superiority of the members of the experimental group that used the educational program according to the representational systems in mental visualization and attention, and also showed that there are statistically significant individual differences between the results of the pre- and post-tests in mental imagery, attention, and the concepts of the forward and backward hand jump, in favor of the experimental group.
The study recommended the necessity of paying attention to representational systems and knowing the nature of the sample in learning other skills in Gymnastics, the necessity of paying attention to using educational programs according to representational systems, as well as the necessity of paying attention to mental imagery and paying attention to its important role in learning skills, and emphasizing the use of the educational curriculum by the researcher in research.