اسم الباحث : تبارك عباس علوان
اسم المشرف : أ.د سامر عبد الهادي احمد الشمري
الكلمات المفتاحية : أنموذج شمك , التتبع البصري , التوافق الحركي
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
ملخص الرسالة
(تأثير برنامج تعليمي بأنموذج شمك في التتبع البصري والتوافق الحركي وتعلم مهارتي الارسال واستقباله بالكرة الطائرة للطالبات)
المشرف الباحثة
أ.د سامر عبد الهادي احمد تبارك عباس علوان
هدفت الدراسة إلى إعداد برنامج التعليمي بأنموذج شمك في تعلم مهارتي الارسال واستقباله بالكرة الطائرة للطالبات, ومعرفة تـأثير البرنامج التعليمي بأنموذج شمك في التتبع البصري والتوافق الحركي وتعلم مهارتي الارسال واستقباله بالكرة الطائرة للطالبات بين الاختبارات القبلية والبعدية والتعرف على أفضلية التأثير بين البرنامج التعليمي باستخدام أنموذج شمك والمنهج المتبع من قبل المدرِّس في التتبع البصري والتوافق الحركي وتعلم مهارتي الارسال واستقباله بالكرة الطائرة للطالبات في الاختبارات البعدية. تم اعتماد المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين لملائمته لمشكلة البحث وتحدد مجتمع البحث بطالبات المرحلة الثانية بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة والبالغ عددهم (34) طالبة وتم تقسيمهم عن طريق القرعة الى مجموعتين تجريبية وضابطة حيث تعلمت المجموعة التجريبية بمنهج موضوع من قبل الباحثة استخدمت فيه برنامج تعليمي بأنموذج شمك أما المجموعة الضابطة فقد استخدمت المنهج المتبع من قبل المدرسة . وتكون المنهج التعليمي من (8) وحدة تعليمية وبواقع وحدتين في الأسبوع ، كما استخدمت الباحثة الوسائل الإحصائية الملائمة لمعالجة النتائج. وكانت أهم الاستنتاجات التي توصلت إليها الباحثة هي أنّ استخدام أنموذج ( شمك ) قد حقق تحسنًا واضحًا في التتبع البصري والتوافق الحركي وأداء مهارتي الارسال واستقباله بالكرة الطائرة , وأيضا توجد افضلية للمجموعة التجريبية في الاختبارات البعدية للتتبع البصري والتوافق الحركي واختبارات الأداء لمهارتي الارسال واستقباله بالكرة الطائرة. أما أهم التوصيات التي خرجت بها الباحثة فهي ضرورة استخدام البرنامج التعليمي بأنموذج شمك لانه يساعد على تعلم وتحسين المهارات بالكرة الطائرة عن طريق معالجة المعلومات والتصوير الذهني والاحتفاظ بالذاكرة لتنفيذ الأداء الج
The Effect Of An Educational Program Using Schmeck Model In Visual Tracking and Motor Coordination and Learning Volleyball Serving
Abstract
The effect of an educational program using Schmeck model in visual tracking and motor coordination and learning volleyball serving and receiving serve for female students
Researcher Supervisors
Tbarak Abbas Alwan Prof. Dr. Samir Abdel-Hadi Ahmed
The study aimed to prepare an educational program using Schmeck model in visual tracking and motor coordination and learning volleyball serving and receiving serve for female students, and identifying the effect of the educational program using Schmeck model in visual tracking and motor coordination and learning volleyball serving and receiving serve for female students between pre and post tests and identifying the preference of the effect between the educational program using Schmeck model in visual tracking and motor coordination and learning volleyball serving and receiving serve for female students in the post-tests. The experimental approach was adopted by designing the two equal groups for its suitability to the research problem. The research population was determined by the students of the second stage in the college of Physical Education and Sports Sciences, who numbered (34) students, and they were divided into two groups, experimental and control, where the experimental group learned a subject approach by the researcher, in which she used an educational program with a model Schmek, while the control group used the method used by the school. The educational curriculum consisted of (8) educational units, two units per week, and the researcher used appropriate statistical methods to process the results. The most important conclusions reached by the researcher are that the use of the (Schmek) model has achieved a clear improvement in visual tracking and motor coordination and learning volleyball serving and receiving serve for female students. As for the most important recommendations that the researcher came out with, it is the need to use the educational program with the Schmek model, because it helps to learn and improve volleyball skills by processing information, mental imaging, and memory retention to implement good performance.