تأثير برنامج تعليمي باستخدام انموذج ايزنكرافت الاستقصائي للتحصيل المعرفي وتعلم الاداء الفني للسباحة الحرة للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عقيل محي مكطوف

اسم المشرف : أ.د وسام صلاح عبد الحسين

الكلمات المفتاحية : انموذج ايزنكرافت الاستقصائي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

وهدف البحث الى اعداد برنامج تعليمي باستخدام انموذج ايزنكرافت الاستقصائي للتحصيل المعرفي وتعلم الاداء الفني للسباحة الحرة للطلاب, والتعرف على تأثير البرنامج التعليمي باستخدام انموذج ايزنكرافت الاستقصائي للتحصيل المعرفي وتعلم الاداء الفني للسباحة الحرة للطلاب
واستخدم الباحث المنهج التجريبي بأسلوب المجموعتين المتكافئتين التجريبية والضابطة ذات الاختبار القبلي والبعدي , وتحدد مجتمع البحث من طلاب المرحلة الدراسية الثانية في جامعة بغداد كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للعام الدراسي (2023-2024) , والبالغ عددهم (185) طالباً , واختيرت عينة البحث بواقع (41) طالب مقسمين بالتساوي الى مجموعتين تجريبية وضابطة من الطلاب الذين لا يعرفون السباحة .
وتم تطبيق الوحدات التعليمية الخاصة باستعمال مراحل إنموذج إيزنكرافت الاستقصائي تشمل (الاستثارة او التهيئة , الانهماك , الاستكشاف , التفسير , التفضيل , التقويم , التوسع) على المجموعة التجريبية بواقع (13) وحدات تعليمية وبمعدل وحدتان تعليميتان في الأسبوع , وقت الوحدة التعليمية الواحدة (90) دقيقة .
وخرج البحث بمجموعة من الاستنتاجات منها ان التعليم باستخدام أنموذج ايزنكرافت الاستقصائي عمل على زيادة مشاركة المتعلم في اكتساب المعرفة وتعلم مهارات السباحة الحرة , وان التعليم باستخدام أنموذج ايزنكرافت الاستقصائي له الأثر الايجابي في وتعلم الاداء الفني للسباحة الحرة للطلاب المجموعة التجريبية .
ويوصي الباحث بتعريف القائمين على التدريس في التربية الرياضية بنماذج التدريس الحديثة ومنها انموذج ايزنكرافت الاستقصائي , تشجيع القائمين على التدريس في التربية الرياضية على استخدام انموذج ايزنكرافت الاستقصائي في تدريس المقررات الدراسية الأخرى .

Effect of an educational program using Isencraft survey model for cognitive achievement artistic learning performance Freestyle swimming for students

Abstract
Effect of an educational program using Isencraft survey model for cognitive achievement artistic learning performance
Freestyle swimming for students
Researcher Supervisors
Aqeel Mohi Maktuf Prof Dr. Wisaam Salah Abdulahussain
2024

The aim 0f research to prepare an educational program using the Isencraft survey model for cognitive achievement and learning the artistic performance of freestyle swimming for students, and to identify the effect of the educational program using the Isencraft survey model for cognitive achievement and learning the artistic performance of freestyle swimming for students. Researcher used experimental method in the style of two equal experimental and control groups with a pre- and post-test, and the research population was determined from the students of the second academic year at the University of Baghdad, College of Physical Education and Sports Sciences for the academic year (2023-2024), (185) students, and research sample was chosen by ( 40) Students were divided equally into two groups: experimental and control groups of students who did not know how to swim. The educational units for using the stages of the Isencraft investigative model, including (arousal or preparation, involvement, exploration, interpretation, preference, evaluation, and expansion) were applied to the experimental group at a rate of (9) educational units, at a rate of two educational units per week, and the time of one educational unit was (90). minute. The research conclusions, teaching using the Isencraft survey model worked to increase the learner’s participation in acquiring knowledge and learning freestyle swimming skills, and that teaching using the Isencraft survey model had a positive impact on learning the technical performance of freestyle swimming for the experimental group studen