اسم الباحث : وسام حامد عباس
اسم المشرف : ا.د وسام صلاح عبد الحسين
الكلمات المفتاحية : برنامج تعليمي / انموذج (4mat) / اليقظه الذهنية / تنس كرة القدم
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
ان رياضة تنس كرة القدم من الرياضات الحديثة التي انتشرت في كافة محافظات العراق، اصبح لهذه الفعالية بطولات محلية ودولية ولكافة الفئات( اشبال، ناشئين، شباب، متقدمين) ولكلا الجنسين، ومن خلال متابعة وملاحظة الباحث لأغلب الوحدات التعليمية للاعبي نادي الهندية بأعمار(13-15) سنة وجد ان لديهم صعوبة في تعلم المهارات الاساسية بتنس كرة القدم، يرى الباحث السبب في ذلك هو قلة استخدام نماذج تعليمية حديثة تسهم في رفع كفاءة العمليات العقلية لدى اللاعبين لان طبيعة هذه اللعبة تحتم على المعلمين والمدربين تعزيز القدرات العقلية لدى المتعلمين واللاعبين كي تسهم في تعلم واتقان المهارات الاساسية، وهذا ما دعى الباحث الخوض في هذه المشكلة ومحاولة ايجاد الحلول المناسبة من خلال استخدام انموذج الفورمات الذي يهدف الى زيادة قدرة كفاءة جانبي الدماغ بشكل متكامل والاستفادة من طاقات الدماغ بشكل المثالي.
وقد هدف البحث الى اعداد برنامج تعليمي وفق انموذج الفورمات في تطوير اليقظة الذهنية وتعلم بعض المهارات الاساسية للاعبي تنس كرة القدم بأعمار (13-15)سنة، والتعرف على تأثير البرنامج التعليمي وفق نموذج (MAT4)في تطوير اليقظة الذهنية وتعلم بعض المهارات الاساسية للاعبي تنس كرة القدم بأعمار (13-15)سنة، كذلك التعرف على افضلية التأثير بين البرنامج التعليمي وفق انموذج (MAT4) والبرنامج المتبع في تطوير اليقظة الذهنية وتعلم بعض المهارات الاساسية للاعبي تنس كرة القدم بأعمار (13-15) سنة، اما فروض البحث فقد افترض الباحث هنالك فروق إحصائية ذات دلاله معنوية بين الاختبارات القبلية والبعدية ولصالح الاختبارات البعدية في اليقظة الذهنية وتعلم بعض المهارات الاساسية للاعبي تنس كرة القدم بأعمار(13-15)سنة، وهناك فروق معنوية ذات دلالة احصائية بين البرنامج التعليمي وفق انموذج (MAT4)والبرنامج المتبع ولصالح المجموعة التجريبية والتي تستخدم البرنامج التعليمي وفق انموذج (MAT4) في اليقظة الذهنية وتعلم بعض المهارات الاساسية للاعبي تنس كرة القدم بأعمار(13-15)سنة.
استخدم الباحث المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبار القبلي والبعدي وذلك ملائمته طبيعة المشكلة وتحقيق اهداف البحث، حدد مجتمع البحث بلاعبي نادي الهندية بتنس كرة القدم بأعمار ( 13-15) سنة للموسم(2021-2022) والبالغ عددهم (25لاعبًا) اما عينة البحث فقد شملت (20) لاعبًا، اي تشكل نسبة (80%) من مجتمع البحث، تم استبعاد (5) لاعبين لغرض مشاركتهم في التجربة الاستطلاعية، حيث تم تقسيمهم الى مجموعتين بطريقة عشوائية (القرعة) الى (التجريبية، الضابطة) وتتضمن كل مجموعة (10) لاعبين.
وكانت اهم الاستنتاجات التي توصل اليها الباحث استخدام البرنامج التعليمي وفق أنموذج (MAT4) قد حقق تطوراً ملحوظاً لبعض المهارات الاساسية(الارسال-الاستقبال-الاعداد) لدى لاعبي نادي الهندية بتنس كرة القدم ، كما تفوق افراد المجموعة التجريبية التي طبقت البرنامج التعليمي وفق انموذج (MAT4)في اليقظة الذهنية والمهارات المبحوثة على افراد المجموعة الضابطة في الاختبارات البعدية، اما اهم التوصيات التي خرج بها الباحث ضرورة اعتماد انموذج (MAT4)في تعليم جميع مهارات الأساسية بتنس كرة والقدم والاهتمام باستخدام جوانب العقلية والمهارية داخل الوحدة التعليمية تساعد على تطوير العمليات العقلية العليا (اليقظة الذهنية) .
influence of an Educational program in accord with (4mat) model in cognitive Awareness and learning some Basic skills for football tennis players ages (13-15) years.
Abstract
The impact of educational program according to the (4MAT) model on mental alertness and learning some basic skills for football tennis players ages (13-15) years
Supervisor Research
The sport Football tennis is one of the modern sports that spread in all in Iraqi provinces. These activities have local and international championships for all levels (cadets, youngster ,young, advanced) and for both genders. Through the researcher’s observation and following for the most educational units of Al-hindiya club players ranged (13-15)years. It was found that they have difficulty in learning the basic skills in football tennis.
The researcher thinks that the reason was due to the shortage of using modern educational styles that take part in raising the mental operation efficiency of players for this sport nature requires that teachers and couches have to reinforce the mental abilities of learners and players in order to participate in learning proficiency of the basic skills. This evoked the researcher to tackle this problem trying to find the suitable solutions through the use of format model which aims at increasing ability of the two sides brain efficiency in a complementary form and the use of the brain powers in a typical form.
The researcher aims at preparing educational program in accord with format model in developing mental awareness and learning some primary skills of football tennis players ranged ( 13-15) years, as well knowing the impact of the educational program in accord with format model in affecting mental awareness and learning some primary skills of football tennis players ranged ( 13-15) years. This is in addition to knowing the influence superiority between educational program in accord with format model in developing mental awareness and learning some primary skills of football tennis players ranged ( 13-15) year. Relating to the research hypotheses, the researcher hypothesized that there are statistical differences of moral sense between the backward and forward tests in the cognitive awareness and learning some basic skills of football tennis players ranged ( 13-15) years. There are Some moral differences of statistical Sense between the educational program in accord with format program and the followed program for the benefit of the experimental group that use the educational program in accord with the format model of mental awareness and learning some primary skills of football tennis players ranged ( 13-15) years.
The researcher used the experimental approach of the two equal groups relating to backward and forward tests in order to suit the nature of the problem and to carry the aims of the research. The research community is limited to Al Hindiyah club players of football tennis players ranged ( 13-15) years for the season 2021-2022 and the total number is 20 players. The research sample was composed of 20 players forming of the research community. Five players were excluded in order to participate in the questionnaire experiment. They were randomly divided into two groups ( lottery): the experimental and the control, each group contains ten players. The most important results that the researcher reached at were using the educational program in accord with format model which achieved noticeable development in the mental awareness of learning some basic skills to Al Hindiyah club players of football tennis players ranged ( 13-15) years. Pearson of the individual group that applied the educational program in accord with format model in the cognitive awareness and the research skills exceeded the persons of the control group in the forward tests. The most important recommendations of the research was the necessity of adopting format model in learning all the basic skills concerning football tennis and the care of using the mental and skillful aspects inside the educational unit that help in developing the high mental processes ( cognitive awareness).