تأثير تصميم تعليمي الكتروني بأنموذج كافاريل في الذكاء المعرفي والاداء التحكيمي بالكرة الطائرة للطالبات

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : أغادير علاء عبد

اسم المشرف : أ.د حيدر سلمان محسن

الكلمات المفتاحية : أنموذج كافاريل , الذكاء المعرفي , الاداء التحكيمي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث


تمثل الدراسة الحالية محاولة علمية في استعمال أحد نماذج التعليم والذي يستند الى النظرية البنائية أنموذج R.S.caffarella بالذكاء المعرفي, كونه يتصف بتنظيم الوحدات التعليمية وفق عدة مراحل يكون لها الأثر الكبير في العملية التعليمية – التعلمية فاستعمالها بالشكل الصحيح يعد من الضرورات المهمة فهي أداة يعتمدها المدرس للمساعدة على تنمية شخصية المتعلم وتعمق التفكير لديه وتبعده عن الآلية والسطحية في التفكير, وتهدف الباحثة إلى إعداد وحدات تعليمية وفق انموذج R.S.caffarella لتنمية الذكاء المعرفي والأداء التحكيمي بالكرة الطائرة لطالبات المرحلة الثالثة, وإعداد مقياس للذكاء المعرفي لطالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء, وايضاً التعرف على تأثير التصميم التعلميي التعلمي بأنموذج R.S.caffarella في الذكاء المعرفي والاداء التحكيمي بالكرة الطائرة للطالبات للمجموعات التجريبية.
وفي ضوء الأهداف صاغت الباحثة الفروض أن لإنموذج R.S.caffarella تأثير ايجابي في تنمية الذكاء المعرفي والأداء التحكيمي بالكرة الطائرة لطالبات المرحلة الثالثة. ولإنموذج R.S.caffarella الأفضلية في تنمية الذكاء المعرفي والأداء التحكيمي بالكرة الطائرة لطالبات المرحلة الثالثة.
عمدت الباحثة إستعمال المنهج التجريبي بتصميم المجموعات المتكافئة (الضابطة والتجريبية ذات الاختبار القبلي والبعدي)، وأشتمل مجتمع البحث على طلابات كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء والبالغ عددهن (62) طالب, وتم اختيار عينة البحث بواقع (30) طالبة من طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء وبعدد (15) طالبة لكل مجموعة (الضابطة والتجريبية), لجأت الباحثة الى إعتماد الحقيبة الإحصائية (SPSS) في إستخراج النتائج للإختبارات القبلية والبعدية, وقد استنتجت الباحثة إن استعمال انموذج R.S.caffarella كأحد أساليب التعلم كان له تأثير إيجابي في تنمية الذكاء المعرفي والاداء التحكيمي بالكرة الطائرة للطالبات للمجموعات التجريبية, ساهم انموذج R.S.Caffarella في خلق فرص وموارد كثيرة للتعلم من خلال عرض المادة باسلوب مشوق وبوسائل مختلفة يمكن للطالب ان يستفيد من الوسيلة التي تناسبه وكذلك يمكنه ان يستفيد من اي فرصة اخرى للتعلم عند عدم استفادته من الفرصة السابقة, ايضاً اسهم التوجه إلى تكنولوجيا التعليم والنماذج التي تم توظفها في تعليم المقرر الدراسي, بتوفير الجهد والوقت للمدرس وزاد من الذكاء المعرفي وكذلك تعلم إشارات الحكام المطلوبة للطالبات.

The effect of e-learning Instructional design using the Caffarel model on cognitive intelligence and volleyball refereeing performance for female students

Abstract
The effect of e-learning Instructional design using the Caffarel model on cognitive intelligence and volleyball refereeing performance for female students’
Supervisor researcher
Prof. Dr. Haider Salman Mohseen Agadir Alaa Abd

The current study represents a scientific attempt to use one of the education models, which is based on the constructivist theory, the R.S.caffarella model of cognitive intelligence, as it is characterized by organizing educational units according to several stages that have a significant impact on the teaching-learning process. Using it correctly is an important necessity, as it is a tool that the teacher adopts to help. To develop the learner’s personality, deepen his thinking, and keep him away from mechanism and superficial thinking. The researcher aims to prepare educational units according to the R.S.caffarella model to develop cognitive intelligence and refereeing performance in volleyball for third-stage female students, and to prepare a measure of cognitive intelligence for third-stage female students in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Karbala. And also, to identify the effect of the educational design based on the R.S.caffarella model on cognitive intelligence and the volleyball refereeing performance of female students in the experimental groups. The researcher deliberately used the experimental method by designing equal groups (control and experimental with a pre- and post-test), and the research community included female students from the Faculties of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala, who numbered (62) students, and the research sample was chosen by (30) female students from the third stage in College of Physical Education and Sports Sciences, University of Karbala, with (15) students for each group (control and experimental). The researcher resorted to adopting the statistical package (SPSS) in extracting the results for the pre- and post-tests. The researcher concluded that using the R.S.caffarella model as one of the learning methods had a positive effect. In developing cognitive intelligence and refereeing performance in volleyball f or female students in the experimental groups, the R.S.Caffarella model contributed to creating many opportunities and resources for learning by presenting the material in an interesting manner and through different means. The student can benefit from the method that suits him, and he can also benefit from any other opportunity to learn when he does not benefit from it. From the previous opportunity, the turn to educational technology and the models that were used in teaching the course also contributed to saving the teacher’s effort and time and increased cognitive intelligence as well as learning the referee signals required for the studentIn light of the objectives, the researcher formulated hypotheses that the R.S.caffarella model has a positive impact on developing cognitive intelligence and volleyball refereeing performance for third-year female students. The R.S.caffarella model has the advantage in developing cognitive intelligence and refereeing performance in volleyball for third-year female students.