تأثير تقنيات التعلم السريع في التفكير الايجابي وتعلم اللكمة المستقيمة بالملاكمة للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسين جاسم محمد

اسم المشرف : أ.د سامر عبد الهادي احمد

الكلمات المفتاحية : تقنيات التعلم , التفكير الايجابي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

هدفت الدراسة الى اعداد تمرينات وفق تقنيات التعلم السريع, والتعرف على تأثير تقنيات التعلم السريع في التفكير الايجابي وتعلم مهارة اللكمة المستقيمة بالملاكمة .

وقد استعمل الباحث المنهج التجريبي بأسلوب المجموعتان المتكافئتان ذات الاختبارات القبلية والبعدية حيث تكونت عينة البحث من مجموعتين تجريبية وضابطة كل مجموعة تتكون من (15) طالبا تم اختيارهم بالطريقة العشوائية واستغرق تطبيق التجربة (8) اسابيع وبواقع (1) وحدة تعليمية في الاسبوع .

بعد ذلك قام الباحث بعرض النتائج التي توصل اليها في الاختبارات القبلية والبعدية وذلك من خلال عرضها في جداول ثم قام بالتحليل لتلك الجداول ومناقشتها معززا ذلك بالمصادر العلمية. واستنتجت الدراسة ان مجموعتا البحث التجريبية والضابطة حققتا تطورا ملحوظا في التفكير الإيجابي وتعلم مهارة اللكمة المستقيمة بالملاكمة وبنسب متفاوتة, وان الوحدات التعليمية المعدة من قبل الباحث وما تضمنته من تقنيات التعلم السريع أظهرت افضلية بين المجموعتين ولصالح المجموعة التجريبية .

واوصت الدراسة بضرورة دراسة التفكير الإيجابي لفئات عمرية مختلفة لما لها من تأثير على الأداء الفني والمهاري للمتعلمين, كذلك الاهتمام باستعمال تقنيات التعلم السريع لما لها من دور في خلق أجواء الاثارة والتنافس والاقتصاد بالوقت والجهد في تعلم المهارات وملائمتها للمتعلمين .

The Effect of Rapid Learning Techniques In Positive Thinking and Learning Boxing Jab Punch For Students

Abstract

The study aimed to prepare exercises according to rapid learning techniques, and to identify the effect of rapid learning techniques on positive thinking and learning boxing jab punch for students. The researcher used the experimental approach in the through two equal groups with pre- and post-tests, where the research sample consisted of two experimental and control groups, each group consisting of ( 15) students were chosen randomly, and the experiment was (8) weeks with one educational unit per week.
After that, the researcher presented the results in the pre- and post-tests by displaying them in tables, then analyzed those tables and discussed them, reinforcing that with scientific sources. The study concluded that the experimental and control research groups achieved remarkable development in positive thinking and learning boxing jab punch for students in varying proportions, and that the educational units prepared by the researcher and the rapid learning techniques they included showed a preference between the two groups and in favor of the experimental group.
The study recommended the need to study positive thinking for different age groups because of its impact on the technical and skill performance of learners,as well as interest in using rapid learning techniques because of their role in creating an atmosphere of excitement and competi tion and saving time and effort in learning skills and their suitability for learners.