تأثير تمرينات نوعية بوسائل مساعدة في أساليب الانتباه و التخصص المهاري للاعبي كرة القدم الموهوبين بعمر(13-14) سنة

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : علي قيس حبيب مجيد

اسم المشرف : أ.د. سامر عبد الهادي أحمد , أ.م. د خالد محمد رضا

الكلمات المفتاحية : تمرينات نوعية , أساليب الانتباه , التخصص المهاري

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الاطروحة باللغة العربية
تأثير تمرينات نوعية بوسائل مساعدة في أساليب الانتباه
و التخصص المهاري للاعبي كرة القدم الموهوبين بعمر(13-14) سنة
يهدف البحث الى اعداد تمرينات نوعية بوسائل مساعدة في أساليب الانتباه والتخصص المهاري للاعبي كرة القدم الموهوبين بعمر (13-14) سنة, وقد أفترض الباحث بأن هناك تأثير ايجابي للتمرينات النوعية بوسائل مساعدة في أساليب الانتباه والتخصص المهاري للاعبين الموهوبين بكرة القدم .
استخدم الباحث المنهج التجريبي ذو المجموعتين المتكافئتين التجريبية والضابطة وحدد مجتمع البحث بلاعبي كرة القدم في المدارس التخصصية بأعمار(13-14) والبالغ عددهم (103) لاعبًا وتم تقسيمهم عينة إعداد المقياس والبالغ عددهم (40) لاعبًا وعينة التجربة الاستطلاعية للمقياس والاختبارات (15) لاعب والعينة الرئيسية (20) لاعبًا, بعدها اعد الباحث تمرينات نوعية بوسائل مساعدة وتطبيقها على افراد العينة وأستنتج الباحث ان للتمرينات النوعية بوسائل مساعدة ساهمت في احداث تغيرات سريعة في الاداءات المهارية والتي تلائم طبيعة الفئة العمرية من خلال ما وفرته من عناصر مهمة مثل التشويق والاثارة والمنافسة كذلك عملت التمرينات النوعية بوسائل مساعدة على تحسن كبير لدى عينة البحث حيث كانت تركز على خلق بيئة يستطيع من خلالها المتعلم التركيز على المحيط وعزل المثيرات التي لا علاقة لها بالمهارات مما انعكس بشكل ايجابي على تحسن اساليب الانتباه ، ويوصي الباحث الاهتمام بالوسائل المساعدة وجعلها محور العمل في الوحدات التعليمية لما لها من دور فعال في خلق اجواء الاثارة والتنافس بين اللاعبين .

Rp-Effect of specific exercises with aids on attention method skill specialization for talented football players aged 13-14 years.pdf

Abstract

Effect of specific exercises with aids on attention method skill specialization for talented football players aged 13-14 years

Researcher Supervisors
Ali Qais Habib Prof. Dr. Samer Abdel Hadi Ahmed
Prof. Assistant. Dr. Khaled Muhammad Reda
2023
Research aims to prepare specific exercises with aids in methods of attention and skill specialization for gifted soccer players aged (13-14) years. The researcher assumed that there is a positive effect of specific exercises with aids in methods of attention and skill specialization for gifted soccer players
The researcher used experimental method with two equal groups, experimental and control, and defined the research population as football players in specialized schools aged (13-14), who numbered (103) players. They were divided into a sample for preparing the scale, which numbered (40) players, and a sample for the exploratory experiment for the scale and tests (15) players. The main sample was (20) players, after which the researcher prepared specific exercises with assistive means and applied them to the sample members. The researcher concluded that specific exercises with assistive means contributed to bringing about rapid changes in skill performances, which are appropriate to the age group through the important elements it provided such as suspense, excitement, and competition as well. Specific exercises using assistive means greatly improved the research sample, as they focused on creating an environment through which the learner could focus on the surroundings and isolate stimuli that are not related to the skills, which reflected positively on the improvement of attention methods. The researcher recommends paying attention to the assistive means and making them the focus of work in the units. Educational training plays an effective role in creating an a competition among players.