تأثير منهج تعليمي بأستخدام استراتيجية (ميردر) في التحصيل المعرفي وتعلم أداء بعض المسكات من وضع الجلوس بالمصارعة للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عدي خنياب ناصر الإبراهيمي

اسم المشرف : أ.م.د رامي عبد الامير حسون أ.م.د ثريا جويد محين

الكلمات المفتاحية : استراتيجية ميرد

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الرسالة

تأثير منهج تعليمي باستخدام استراتيجية (ميردر) في التحصيل المعرفي وتعلم أداء بعض المسكات من وضع الجلوس بالمصارعة للطلاب
المشرف الباحث المشرف
أ.م.د رامي عبد الامير حسون عدي خنياب ناصر أ.م.د ثريا جويد محين

اشتمل البحث على خمسة فصول, تضمن الفصل الاول التعريف بالبحث والذي تضمن مقدمة البحث واهميته, ثم تجلت مشكلة البحث في كون مادة المصارعة هي احدى المواد الاساسية في منهج كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة كربلاء, وللمرحلة الثالثة, وعلى الطلاب الالمام الجيد بمهارات هذه اللعبة من الناحية النظرية والعملية وكون الطلاب لم يمارسوا هذه اللعبة من قبل لذلك يكون اداء وتعليم مهاراتها صعب لديهم, لذلك ارتأى الباحث دراسة هل لاستراتيجية (ميردر) تأثيرا في التحصيل المعرفي وتعلم أداء بعض المسكات من وضع الجلوس بالمصارعة للطلاب؟

اما اهداف البحث فتجلت كالآتي:
1-3-2 بناء اختبار التحصيل المعرفي لتعلم بعض المسكات من وضع الجلوس بالمصارعة للطلاب. التعرف على افضلية التأثير بين استراتيجية (M.U.R.D.E.R) والاسلوب المتبع في تعلم أداء بعض المسكات من وضع الجلوس بالمصارعة للطلاب.

1-4-1 أما بالنسبة لفرضا البحث فكانت: هناك فروق معنوية ذات دلالة احصائية بين الاختبارين البعديين للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية.
كما وتناول الباحث في الفصل الثاني عدداً من الموضوعات والاطر النظرية والمتغيرات المبحوثة, اما الدراسات السابقة فقد اشتملت على دراستين لدعم البحث من الناحية العلمية.
بينما ضم الفصل الثالث منهج البحث واجراءاته الميدانية فقد استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين لملائمته لطبيعة مشكلة البحث, اما بالنسبة لمجتمع وعينة البحث فقد ضم طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة كربلاء للعام الدراسي (2020-2021) والبالغ عددهم (118) تم اختيار عينة البحث منهم عشوائيا(بالقرعة) بعد استبعاد احصائيا من يشكل التشتت في اوزانهم قيما متطرفة منهم, ليبلغ بذلك عدد العينة الرئيسية للدراسة (44) طالب في كل مجموعة (22) طالب بنسبة (37.288%) من المجتمع الاصلي, وتم استخدام الوسائل الاحصائية المناسبة( SPSS )لاستخراج النتائج.
اما الفصل الرابع تضمن عرض وتحليل ومناقشة النتائج التي توصل اليها الباحث.
وقد اشتمل الفصل الخامس على الاستنتاجات والتوصيات وكان اهمها:
ان للمنهج التعليمي وفقا لاستراتيجية (M.U.R.D.E.R) الذي تم تطبيقه على المجموعة التجريبية له فاعلية واضحة وبشكل ايجابي في زيادة قدرة الطلاب على فهم وترسيخ المعلومات الخاصة في التحصيل المعرفي وتعلم بعض المسكات من وضع الجلوس في درس بالمصارعة للطلاب.
اما التوصيات, فقد اوصى الباحث بمجموعة من التوصيات من أهمها:
من الضروري تعميم نتائج هذه الدراسة عند تعليم مسكات المصارعة للطلاب. ضرورة اشراك مدرسي ومدربي لعبة المصارعة بعقد دورات او ندوات تطويرية للاطلاع على الطرائق والاستراتيجيات الحديثة في تعلم واداء مهارات هذه اللعبة.

Rp-The Effect of an Educational Program Using the (MURDER) Strategy on Cognitive Achievement and Learning Some Wrestling Grips from a Sitting. pdf

As for the research population and sample, it included students of the third year in the College of Physical Education and Sports Sciences at Karbala University for the academic year (2020-2021). The total was 118 students. The research sample was chosen from them randomly (by lot) after excluding those whose weights constitute statistically outliers. The ultimate number of the sample was (44) students, (22) students in each group with a percentage of (37.288%) out of original population. The appropriate statistical software (SPSS) was used to extract the results.
As for the fourth chapter, it included presentation, analysis and discussion of the results reached by the researcher.
As for the fifth chapter, it included conclusions and recommendations, the most important of which were:
1- The (M.U.R.D.E.R) strategy and the strategy used by the teacher had clear effectiveness in increasing the students’ ability as well as in understanding and inculcating special information in cognitive achievement and learning some grips from the students’ wrestling sitting position.
2- The (M.U.R.D.E.R) strategy showed a clear and significant development for the experimental group in cognitive achievement compared to the control group.
As for the recommendations, the researcher recommended a set of recommendations, the most important of which are:
1- It is necessary to generalize the results of this study when teaching wrestling grips to students.
2- It is also necessary to involve male and female wrestling teachers in developmental courses and seminars held to familiarize about modern methods and strategies in learning and performing the skills of this sport.

As for the research problem, it was manifested in the fact that wrestling is one of the basic subjects in the curriculum of the College of Physical Education and Sports Sciences at the University of Karbala, and for the third year. Students are required to get skills in this game theoretically and practically. Because the students have not practiced wrestling before, learning this sport was a bit difficult for them. Therefore, the researcher decided to investigate whether the (M.U.R.D.E.R.) strategy has an effect on students’ cognitive achievement and learning some grips from the sitting position of wrestling by them.
As for the importance of the research, it was manifested as follows:
1- Building a cognitive achievement test for students to learn some wrestling grips from a sitting position.
2- Recognizing the effect of the educational program using the (M.U.R.D.E.R) strategy on students’ cognitive achievement and learning some wrestling grips from the sitting position.
3- Recognizing the priority of influence between the (M.U.R.D.E.R) strategy and the method used in learning some grips from the sitting position with wrestling for students in the post tests.
As for the research hypotheses, they were: The (M.U.R.D.E.R) strategy has a positive effect on students’ cognitive achievement and learning some grips from the sitting position wrestling. In the second chapter, the researcher also dealt with a number of topics, theoretical frameworks, and some previously- investigated variables. As for previous studies, two studies were included to support the research from a scientific point of view.
As for the third chapter, it included the research methods and its field procedures. The researcher used the experimental method by designing the two equal groups for its suitability to the nature of the research problem.
Abstract
The Effect of an Educational Program Using the (M.U.R.D.E.R) Strategy on Cognitive Achievement and Learning Some Wrestling Grips from a Sitting Position by Students