تأثير منهج تعليمي بأستخدام انموذج جورج بوليا في تنمية التفكير الإبداعي وتعلم بعض المهارات الأساسية بالريشة الطائرة للطالبات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : شمس حيدر محمدعلي

اسم المشرف : أ.د وسام صلاح عبد الحسين

الكلمات المفتاحية : انموذج جورج بوليا , التفكير الإبداعي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الرسالة
تأثير منهج تعليمي بأستخدام انموذج جورج بوليا في تنمية التفكير الإبداعي وتعلم بعض المهارات الأساسية بالريشة الطائرة للطالبات
وقد هدف البحث الى التعرف على تأثير المنهج التعليمي بأستخدام انموذج جورج بوليا في التفكير الإبداعي وتعلم بعض المهارات الأساسية بالريشة الطائرة للطالبات ، كذلك التعرف على أفضلية التأثير بين المنهج التعليمي وفقا لأنموذج جورج بوليا والمنهج المتبع من قبل المدرس في التفكير الابداعي وتعلم بعض المهارات الأساسية بالريشة الطائرة للطالبات ، اما فرضا البحث فقد افترضت الباحثة هناك تأثير إيجابي للمنهج تعليمي وفقًا لأنموذج جورج بوليا في التفكير الإبداعي وتعلم بعض المهارات الأساسية بالريشة الطائرة للطالبات بين الاختبارات القبلية والبعدية ، للمنهج التعليمي وفق أنموذج جورج بوليا أفضلية التأُثير في التفكير الابداعي وتعلم بعض المهارات الأساسية بالريشة الطائرة للطالبات في الاختبارات البعدية.
استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبار القبلي والبعدي وذلك لملائمته طبيعة المشكلة وتحقيق اهداف البحث، حددت مجتمع البحث بطالبات المرحلة الثانية بكلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء وللعام الدراسي 2022-2023 والبالغ عددهن (59 طالبة) اما عينة البحث فقد شملت (30) طالبة حيث تم اختيارهن بالطريقة العشوائية ، و تم تقسيمهم الى مجموعتين بطريقة عشوائية (القرعة) الى (التجريبية، الضابطة) وتتضمن كل مجموعة (15) طالبة استمرت التدريبات لفترة 12 اسبوع وبواقع وحدة تعليمية واحدة في الأسبوع.
وكانت اهم الاستنتاجات التي توصلت اليها الباحثة استخدام المنهج التعليمي وفق أنموذج جورج بوليا قد حقق تحسناً واضحاً في تنمية التفكير الإبداعي والمهارات الاساسية بالريشة الطائرة لدى طالبات المرحلة الثانية، اما اهم التوصيات التي خرجت بها الباحثة ضرورة اعتماد انموذج جورج بوليا في المناهج التعليمية.

Rp-The effect of an educational curriculum using the George Polya model in developing creative thinking and learning some basic badminton skills .pdf

Abstract
The effect of an educational curriculum using the George Polya model in developing creative thinking and learning some basic badminton skills for female students

Researcher Supervisors
Shams Haider Muhammad Ali Prof. Dr. Wisaam Salah Abdulahussain
2023

The aim of the research is to identify the effect of the educational curriculum using the George Polya model in creative thinking and learn some basic skills in badminton for female students, as well as to identify the preference of the effect between the educational curriculum according to the George Polya model and the approach followed by the teacher in creative thinking and learn some basic skills in badminton for female students.
As for the research hypotheses, the researcher assumed that there is a positive effect of the educational curriculum according to the model of George Polya in creative thinking and learning some basic skills in badminton for female students between pre and post tests.
The researcher used the experimental approach by designing two equal groups with a pre and post test, due to its suitability to the nature of the problem and the achievement of the research objectives.
The research population was defined by female students of the second stage at the college of Physical Education and Sports Sciences, University of Kerbala, for the academic year 2022-2023, whose number is (59 students). (experimental, control) and each group includes (15) students.The training lasted for a period of 12 weeks, with one educational unit per week.
The most important conclusions reached by the researcher were that the use of the educational curriculum according to the model of George Polya has achieved a clear improvement in the development of creative thinking and basic skills in badminton for the students of the second stage. As for the most important recommendations that the researcher came out with, it is necessary to adopt George Polya ‘s model in the educational curricula