تأثير منهج تعليمي باستخدام أنموذج بيركنز وبلايث في السرعة الإدراكية وتعلم المهارات الأساسية بالكرة الطائرة للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : يوسف عباس علي

اسم المشرف : ا. د وسام صلاح عبد الحسين

الكلمات المفتاحية : أنموذج بيركنز وبلايث , السرعة الإدراكية , تعلم المهارات

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الرسالة
تأثير منهج تعليمي باستخدام أنموذج بيركنز وبلايث في تطوير السرعة الإدراكية وتعلم المهارات الأساسية بالكرة الطائرة للطلاب

هدف البحث الى اعداد منهج تعليمي باستخدام انموذج بيركنز وبلايث في السرعة الادراكية وتعلم المهارات الأساسية بالكرة الطائرة لطلاب ، وكذلك التعرف على افضليه التأثير بين المنهج التعليمي باستخدام انموذج بيركنز وبلايث والمنهج الاعتيادي في السرعة الادراكية وتعلم المهارات الأساسية لطلاب كرة الطائرة. استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين ذات الاختبار القلبي والبعدي وذلك لملائمته طبيعة المشكلة ، ولتحقيق اهداف البحث ، حدد مجتمع البحث لطلاب الرابع العلمي في مدرسة اعدادية الفرات في محافظة كربلاء للموسم 2022-2023 والبالغ عددهم (153طالبا) ، اما عينة البحث، قد شملت (48) طالبا ، أي تشكل نسبة (26.14%) من مجتمع البحث، تم استبعاد (8) طلاب لغرض مشاركتهم في التجربة الاستطلاعية، حيث تم تقسيمهم الى مجموعتين بطريقة عشوائية (القرعة) الى ( التجريبية – الضابطة) وتتضمن كل مجموعة (20) طالب. ومن اهم الاستنتاجات التي توصل اليها الباحث هو ان استخدام المنهج التعليمي باستخدام انموذج بيركز وبلايث قد حقق تطورا ملحوظا للمهارات الأساسية (الارسال _ الاستقبال _ التمرير) لدى طلاب مدرسة الفرات بالكرة الطائرة،، كما تفوق وتميز افراد المجموعة التجريبية التي طبقت المنهج التعليمي باستخدام انموذج بيركنز وبلايث في السرعة الادراكية والمهارات المبحوثه على افراد المجموعة الضابطة في الاختبارات البعدية. اما أهم التوصيات ،التي خرج بها الباحث هي اعتماد انموذج (بيركز وبلايث) في تعليم الطلاب للمهارات الأساسية ( الارسال – الاستقبال –الاعداد) بالكرة الطائرة, والاهتمام باستخدام الجوانب المعرفية و المهاريه داخل الوحدة التعليمية التي تساعد على تطوير العمليات العقلية (السرعة الادراكية).

Rp-The Effects Of An Educational Program Through Perkins and Blythe Model In Developing Perceptual Speed and Learning Basic Volleyball Skills For .pdf

Abstract
The effects of an educational program through Perkins and Blythe model in developing perceptual speed and learning basic volleyball skills for students

Researcher Supervisors
Yousif Abbas Ali Prof. Dr. Wisaam Salah Abdulahussain
2023

The aim of the research is to prepare an educational program through Perkins and Blythe model in developing perceptual speed and learning basic volleyball skills for students, as well as identifying the preference effect between the educational curriculum using the Perkins and Blythe model and the usual approach in developing perceptual speed and learning basic volleyball skills for students. The researcher used the experimental approach by designing two equal groups with a pre and posttest, due to its suitability to the nature of the problem, and to achieve the objectives of the research, the research population was selected for the scientific fourth students in Al-Furat Preparatory School in Karbala Governorate for the season 2022-2023, whose number is (153 students), while the research sample included ( 48) students, i.e. (26.14%) of the research community, (8) students were excluded for the purpose of their participation in the exploratory experiment, where they were divided into two groups randomly (lottery) to (experimental – control) and each group includes (20) students . One of the most important conclusions reached by the researcher is that the use of the educational curriculum using the Perkins and Blythe model has achieved a remarkable development of the basic skills (transmitting _ receiving _ passing) among the students of Al-Furat School in volleyball, and the members of the experimental group that
applied the educational curriculum using the Perkins and Blythe model in the perceptual speed and skills studied on the control group members in the post tests. The most important recommendations that the researcher came out with is the adoption of the Perkins and Blythe model in teaching students the basic skills (serving – receive – setting) in volleyball, and interest in using the perceptual and skill aspects within the educational unit that help to develop mental processes (perceptual speed).