تأثير منهج تعليمي باستخدام التعلم السريع في بعض الذكاءات المتعددة والمهارات الهجومية بكرة السلة بأعمار (12 – 13) سنة

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : ماجد حميد مرزة

اسم المشرف : ا.د حبيب علي طاهر

الكلمات المفتاحية : التعلم السريع . الذكاىات المتعددة . منهج تعليمي

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة
أهداف البحث : يهدف البحث الى التالي :-
1- أعداد منهج تعليمي بإستخدام التعلم السريع.
2- بناء مقياس الذكاءات المتعددة للاعبي كرة السلة بأعمار( 12-13 ) سنة
3- التعرف على تأثير المنهج التعليمي بإستخدام التعلم السريع في بعض الذكاءات المتعددة للمهارات الهجومية بكرة السلة بأعمار (12- 13) سنة.
أستخدم الباحث (المنهج التجريـبي) بتصميِم المجموعتيِن المتكافئتيِن (التجريـبية- والضابطة) ذات الاختبار القبلي والبعدي وذلك لملائمتهِ لطبيعة مشكلة البحث…وتحدد مجتمع البحث بلاعبي كرة السلة في محافظات الفرات الأوسط وهم (كربلاء المقدسة – وبابل – والنجف الاشرف – والديوانية) لفئة الناشئين بأعمار (12-13) سنة والبالغ عددهم(90) لاعباً واختير عينة لبناء مقياس الذكاءات المتعددة مكونة (80) لاعباً من لاعبي أندية محافظات الفرات الأوسط بنسبة (88.8%) من مجتمع البحث وتم اختيار (30) لاعباً ليمثلوا عينة البحث الرئيسية وتم تقسيمهم بالتساوي الى مجموعتين تجريبية وضابطة كل مجموعة تضم (15) لاعباً بنسبة (33.3%) من مجتمع البحث, ومن ثم تم أعداد المنهج التعليمي واجراء الاختبارات البعدية ومن ثم تم تطبيق المنهج التعليمي واجراء الاختبارات القبلية في متغيرات البحث وتم استخدام الوسائل الاحصائية المناسبة وفي ضوء النتائج التي حصل عليها الباحث توصل الى :-
أهم الاســتنــتاجــات : –
1 – قدرة مقياس الذكاءات المتعددة الذي تم بنائه بـ(44) ,فقرة في قياس مقياس الذكاءات المتعددة للاعبي كرة السلة بأعمار (12-13) سنة.
2 – إن استخدام التمرينات المستخدمة يؤثر تأثيرا فعالاً في تنمية وتطوير مقياس الذكاءات المتعددة والمهارات الهجومية بكرة السلة.
3 – ساعدت التمرينات المستخدمة في المنهج الخاص بالتعلم السريع على اختصار الوقت والجهد فضلا عن الاقتصاد بالأدوات المستخدمة في التعلم.
وفي ضوء الاستنتاجات التي حصل عليها الباحث يوصي بآلاتي :
1 – ضرورة إدخال التمرينات المستخدمة في, المنهج الخاص بالتعلم السريع في لوحدات التعليمية والتدريبية بكرة السلة لغرض تطوير مستوى اللاعبين وتحسين أدائهم المهاري.
2 – ضرورة إدخال التمرينات المستخدمة في المنهج الخاص بالتعلم السريع في تدريب اللاعبين وذلك لأجل اختصار الوقت .
3 – ضرورة تصميم وبناء أختبارات خاصة بالقدرات العقلية والأداء الفني بكرة السلة .

 

Effect of the use of the rapid learning method according to some of the multiple intelligences in improving some skills Basic Basketball for students

ABSTRACT

The study aimed at preparing a curriculum in the method of quick learning according to multiple intelligences to improve the basic skills of Basket ball
. Learn about the impact of the teaching method in the fast teaching method according to multiple intelligences in improving some of the basic skills of Basketball Identify the level of improvement in some basic skills of Basketball-. The problem of research has been to answer the following question What is the effect of the use of rapid learning on some of the multiple intelligences in improving some of the basic skills Basketball for players. The researcher used the experimental method on a sample of players of the Clups of Moderate Al-Forat (( Holy Karbala- Babylon-Al-Najaf- Al-Dywania)) Governments . Junior Players, the Study society (90) Players, Bulding Sample (80) Players, the experimental society (30) Players (15) Players experimental group and (15) control group,to Applied Education Program. The study Applied in AL-Hilla sports Clup- ,in Babylon Government, Determination of skills and tests to remote tests and dimension Data acquisition was processed statistically and after the presentations of the tables and analyzed and discussed In light of the results obtained by the researcher reached the following conclusions, the use of the curriculum in the method of rapid learning has achieved a marked improvement in skills Basic Basketball under study. The use of thecuriculum according to multiple intelligences has had a positive impact on the basic skills of Basketball under study. The use of the method of rapid- learning according to multiple intelligences led to the learning of the skillful knowledge of the basic skills under study theoretically and practically. In light of the conclusions obtained by the researcher, Altai recommends adopting the method of rapid learning according to multiple intelligences in the students’ learning Basketball skill – basic and composite. The need to use the rapid learning method within the teaching methods in faculties of physical education and sports sciences. Conducting similar studies using the method of rapid learning according to multiple intelligences on different age groups. Conducting – similar studies using the method of rapid learning according to multiple intelligences on other sports games. The end and educational curricula.- Shokran llaah and AL-hamdoo ALLaah