اسم الباحث : علي حاكم عبد الواحد
اسم المشرف : أ.م.د عبير علي حسين أ.م. د عباس عبد لحمزة كاظم
الكلمات المفتاحية : السعة العقلية
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
مستخلص الرسالة باللغة العربية
تأثير منهج تعليمي باستخدام التعلم المنعكس في السعة العقلية وتعلم بعض المهارات الهجومية بكرة اليد للطلاب
الباحث
علي حاكم عبد الواحد
المشرفان
أ.د.م عبير علي حسين أ.د.م عباس عبد الحمزة كاظم
(2021م -1443هـ)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يعد التعلم المنعكس او ( المقلوب ) وهو الاسلوب التعليمي المتطور الذي يعمل على قلب التعليم المتبع الى استخدام التقنيات الحديثة وشبكة الانترنيت في اعداد الدرس عن طريق اعداد مقاطع فديو او الملفات الصوتية والصور ، والتي تتيح للطلاب من خلالها متابعة ومواصلة تعلم هذه المهارات في زمن قصير مما يساعد على توفير الوقت فضلا عن مراعاة الظروف الفردية للطلاب مما يجعل الدرس اكثر تشويقا واثارة وحماس وهذا يعد مقياس السعة العقلية من اهم انواع المقاييس التي تستهدف العقل البشري وكما تلعب السعة العقلية دورا مهما في عملية التعلم .اذ تتركز مشكلة نظرا لما يمر به التعليم في الوقت الراهن من تحديات جراء جائحة كوفيد-19 ولما تحتويه لعبة كرة اليد من مواقف تنافسية ومهارات مهمه يحتاج فيها الطالب الى اكتساب المعارف والمعلومات التي تحتاج وقت وجهد وتكرار الاداء فاصبح هناك حاجة لتسخير التكنولوجيا وهذا ما دعا الباحث الى الخوض في دراستها الى ادخال اسهل الطرق والتطورات العلمية والتكنلوجية السريعة التي تواكب المجتمع الحالي التي اعتمدت على استهداف العالم التكنلوجي الذي يواكبها الطلاب من خلال استخدام التعلم المنعكس والذي يتحول فيه المتعلم من مستقل فقط الى نشط مشارك والسعة العقلية التي تعمل على استهدف المعلومات الجديدة وتعمل بالاحتفاظ في المعلومات الصورية والصوتية ،وهدف البحث الى تصميم منهج تعليمي باستخدام التعلم المنعكس في السعة العقلية وتعلم بعض المهارات الهجومية في كرة اليد للطلاب وبناء مقياس للسعة العقلية بتعلم بعض المهارات الهجومية بكرة اليد للطلاب . وقد استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين الضابطة والتجريبية. واشتمل مجتمع البحث بطلاب المرحلة الثانية في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة- جامعة كربلاء للعام الدراسي (2020-2021) والبالغ عددهم (128) طالبا وتم اجراء الاختبارات الملائمة للدراسة والتوصل الى النتائج التي عولجت احصائيا بالحقيبة الاحصائية (SPSS) ، وقد توصلت الدراسة الى مجموعة استنتاجات منها ان للتعليم المنعكس باستعمال وسائل سمعية وبصرية دور فعال في اثارة ودافعية وتشويق الطلاب .انموذج التعلم المنعكس زاد الرغبة عند الطلبة في التفاعل واكتساب المعلومات والمهارات الهجومية بكرة اليد وبجهد اقل من قبل المعلم .ان التعلم المنعكس اتاحت الفرصة لتنشيط دور الطالب كذلك اعطت للمدرس وقت اكثر لملاحظة الطلاب عند اداء المهارات. الاستغلال الامثل للوقت وزيادة عدد تكرار الاداء للمهارات دور فعال في ظهور الفروق المعنوية في تعلم بعض المهارات الهجومية بكرة اليد. للسعة العقلية دور اساسي في اثارة الدافعية والتركيز لدى الطالب. و تعمل السعة العقلية على تنشيط العقل البشري وتعمل على معالجة المعلومات الحالية والسابقة
The effect of an educational approach using reflexology on mental capacity and the learning of some basic handball skills for students
Abstract
The effect of an educational approach using reflexology on mental capacity and the learning of some basic handball skills for students
By
Researcher Supervisors
Ali Hakim Abdul Wahid Prof. Dr Abeer Ali Hussain
Prof. Dr. Abbas Abd Hamza Kazem
2021 A.H 1443 A.D
Reverse learning is the advanced educational method that works on the heart of the followed education to use modern technologies and the Internet in preparing the lesson by preparing video clips or audio files and pictures. Which allows students to follow through and continue learning these skills in a short time, which helps to save time as well as taking into account the individual circumstances of the students, which makes the lesson more interesting, exciting and enthusiastic. As the research problem is concentrated, the researcher noticed that the followed education is not commensurate with the current situation and that the methods of learning followed have become useless and do not arouse a passion for learning because it is not consistent with his life environment outside the place of learning where technology occupies a greater space in it, so there is a need to harness technology to add excitement and excitement And curiosity for the various elements of the educational environment from the educational curriculum materials, and this is what prompted the researcher to go into the study of this problem to mitigate and the students ’acquisition of offensive skills through the use of reflexology or (inverted) learning in which learning is transformed from independent only to an active participant familiar with all technical skills and steps. It has through the delivery of knowledge, video clips, and illustrations of each skill to the student before lectures, whose steps are to confuse urban learning with the use of modern technologies. The aim of the research is to design an educational curriculum using learning reflected in mental capacity, to learn some basic skills in handball for students, to identify the effect of the educational curriculum using reflexology on mental capacity, to learn some basic skills in handball for students, and to prepare a scale of mental capacity by learning some basic skills with a ball Hand for students. And identifying the effect preference of the educational curriculum by using learning reflected in mental capacity and learning some basic handball skills for the experimental group and the approach followed for the control group. The researcher used the experimental approach to design the control and experimental groups, because the experimental method “is the only method that can truly test the hypotheses of relationships of cause or effect, and this approach represents the most honest approach to solving many human and social problems, including sports science. The students of the second stage in the College of Physical Education and Sports Sciences – Karbala University for the academic year (2020-2021) and their number (128) are divided into four study divisions, which are Division (A) with (33), Division (B) with (31), and Division (C) with (33), and Division (D)) with (31) students, two divisions of which were chosen randomly to represent the main research sample, namely (C, A), where (C) division was chosen to represent the experimental group and Division (A) represented the group. The researcher excluded students practicing the game and those who failed in order to exclude all factors that might affect obtaining accurate results, and they numbered (10) students. Statistically by statistical package (SPSS)، The study reached a set of conclusions, including that teaching reflexology using audio and visual means has an effective role in arousing, motivating and motivating students to learn some basic skills in hand reel and increase mental capacity. The reflexology model has increased students ’desire to interact and acquire basic information and skills with handball with less effort than before. Teacher. Reflexive learning provided an opportunity to activate the student’s role. It also gave the teacher more time to observe students when performing skills. Optimizing time and increasing the number of repetition of skills, an effective role in the emergence of moral differences in learning some basic handball skills. Reflected learning took into account individual differences among students, which had a clear effect on students ’acquisition of skills and increased mental capacity.