اسم الباحث : دنيا جاسم محمد
اسم المشرف : هبة جبارعبدالواحد
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية علوم الحاسوب وتكنولوجيا المعلومات
الاختصاص : علوم الحاسوب
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
خلال الفترة الأخيرة، شهدت منصات الشبكات الاجتماعية زيادة ملحوظة في الأهمية وحصلت على جذب كبير من الأفراد، مما جعلها جزءًا لا يتجزأ من حياتهم اليومية وروتينهم. بالأحرى، أصبحت واقعًا افتراضيًا ينشرون من خلاله أنشطتهم واهتماماتهم، ويتبادلون الآراء ووجهات النظر حول الأحداث المختلفة التي تحدث في المجتمع، مما يجعلهم يساهمون بهذه المعلومات في قيادة المجتمع واتخاذ القرارات.
من هنا، ظهر أهمية مجال تحليل المشاعر في الشبكات الاجتماعية، وتوسع هذا المجال ليشمل تحليل المشاعر في المحتوى المرئي، بما في ذلك على سبيل المثال الصور. ومع ذلك، فإن مجال تحليل المشاعر المرئية لا يزال جديدًا نسبيًا ويحتاج إلى اهتمام اكبر وانجاز بحوثبه اكثر.
تعتبر عملية تحليل المشاعر في الشبكات الاجتماعية في بعض الأحيان تحديًا، نظرًا لأن المحتوى المنشور قد يكون غير كافٍ أو مضلل لغرض الانتشار ولا ينقل أي مشاعر من خلاله، مثل استخدام الصور الملفتة للانتباه أو تضمين الوسوم في النص المنشور. تحدي آخر قد يواجهه هو صعوبة الحصول على مجموعات البيانات لإجراء البحث في مجال تحليل المشاعر في الشبكات الاجتماعية، حيث قد تضع بعض الشبكات الاجتماعية قيودًا ولا تسمح بتنزيل واستخدام بياناتها. بالإضافة إلى ذلك، عملية جمع البيانات وتصنيفها يدويًا هي عملية مضنية تتطلب الكثير من الوقت وفريق متخصص لتقييم عملية التصنيف اليدوي.
في هذه الأطروحة، نقدم نهجًا يستند إلى تحليل المشاعر في الشبكات الاجتماعية باستخدام النصوص والصور معًا للتنبؤ بالمشاعر المنبثقة للمحتوى المنشور. تم استخدام شبكتي اتصال عصبية عميقة وهما الذاكرة القصيرة الأجل (LSTM) و Mobilenetv2 ، إحداهما لتصنيف النص والأخرى لتصنيف الصور، ثم يتم دمج نتائج إخراج الشبكتين في شبكة تعلم عميق جديدة تسمى Dunya Visual Sentiment fusion (DVSF) للتنبأ بالمشاعر.
قد قمنا أيضًا بتقديم نهج يُسمى Persent لتسمية مجموعة بيانات multi-view sentiment analysis (MVSA) من شبكة تويتر ثم نشرها على Kaggle. يتم استخدام المجموعة الموسومة في تدريب نموذج النص (LSTM) ويتم استخدام مجموعة بيانات EmotionRoi من شبكة فلكر لتدريب نموذج الصور (Mobilenetv2).
أظهرت النتائج التي تم الحصول عليها من نتائج التدريب ومقاييس تقييم الأداء ، فاعلية ملحوظة لنموذج DVSF في التصنيف الفعال للمشاعر النصية والصورية الموجودة في الشبكات الاجتماعية.
TEXT-IMAGE SENTIMENTANALYSIS IN SOCIAL NETWORKS USING DEEP LEARNING TECHNIQUE
During the recent period, social networks platforms have experienced a notable increase in importance and have garnered substantial attraction from individuals, thus becoming an indispensable part of their daily lives and routines. Rather, they have become a virtual reality through which they publish their activities and interests, and exchange opinions and viewpoints on the various events that occur in the community, which makes them contribute this information to community leadership and decision-making.
From here, the importance of the field of sentiment analysis in social networks emerged, and this field has expanded to include sentiment analysis in visual content, including, for example, images. However, the field of visual sentiment analysis is still relatively new and needs to focus research on it.
The process of analyzing sentiment in social networks is sometimes considered a challenge because the published content may be insufficient or misleading to spread and not convey any feelings through it, such as using attention-grabbing images or including hashtags in the published text. Another challenge is the difficulty in obtaining datasets to conduct research in the field of sentiment analysis in social networks, some social networks may set restrictions and not allow the download and use of their data. In addition, the data collection and classification process manually is a painstaking process that requires a lot of time and an expert team to evaluate the manual classification process.
In this thesis, we present an approach based on sentiment analysis in social networks using texts and images together to predict the overall sentiment of the published content. Two deep neural networks were used, Long short-term memory(LSTM) and Mobilenetv2, one for text classification and the other for image classification, then the results of the outputs of the two networks are combined in a new deep learning network called Dunya Visual Sentiment fusion(DVSF) to produce the predicted output of sentiment classification.
We also introduced an approach termed Persent to Labeling Multi-view Sentiment Analysis (MVSA) Dataset from Twitter with sentiment label and then publish it on Kaggle, The labeled dataset is used in training the text model (LSTM), and EmotionRoi datset from Flickr was used to train the image model(Mobilenetv2).
The findings from the training outcomes and evaluation assessments demonstrated the commendable efficacy of DVSF model in the effective classification of text-image sentiment present in social networks.