اسم الباحث : أبو الحسنين محسن جودة
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم المحاسبة
سنة نشر البحث : 2016
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
انطلق البحث محاولاً وضع حلول لمشكلة البحث المتمثلة في أن المدخل التقليدي للتكاليف الموجود في الوحدات الاقتصادية القائمة لا يظهر تحليلاً لربحية الزبائن؛ واذا أراد المحاسب إجراء مثل هذا التحليل فسيولد معلومات مظللة لاستناده إلى بيانات مشوهة عن تخصيص التكاليف غير المباشرة» وهذا سيؤدي إلى اتخاذ قرارات خاطئة.
يهدف هذا البحث بشكل أساسي إلى إجراء تحليل ربحية الزبون في ظل المدخل التقليدي ومدخل التكاليف على أساس الأنشطة. واجراء المقارنة فيما بينهما لبيان دور كل منهما في إدارة علاقات الزبون وتحسين والميزة التنافسية للوحدة الاقتصادية.
وقد استند البحث في تحقيق هدفه إلى فرضية أساسية مفادها ((أن استخدام تحليل ربحية الزبون في ظل مدخل التكاليف على أساس الأنشطة يؤدي إلى توفير معلومات ملائمة تساعد الإدارة في تحسين علاقاتها مع الزبائن ومن ثم تحقيق الميزة التنافسية)).
وقد أسفر البحث عن جملة من الاستنتاجات النظرية والعملية أهمها أن تحليل ربحية الزبون في ظل المدخل التقليدي للتكاليف يؤثر على إدارة علاقات الزبون والميزة التنافسية بصورة سلبية كونه يولد بيانات ومعلومات مظللة بسبب استناده إلى بيانات مشوهة عن تخصيص التكاليف غير المباشرة» وبالتالي سيؤدي إلى اتخاذ قرارات خاطئة.
وقد توصل البحث إلى عدة توصيات أهمها عند تطبيق تحليل ربحية الزبون يجب على الوحدات الاقتصادية توفير كافة المستلزمات الخاصة بالتطبيق وتصميم المستندات والسجلات بحيث توفر معلومات تفصيلية تتمثل بالإيرادات والتكاليف على مستوى الزبائن.
Customer Profitability Analysis under of the Traditional approach and approach of Activity Based costing-Applied study in kufa manufacture for carbonated drinks
This research is an attempt to find resolution for the study problem represented by that the cost traditional system of the current economical units does not show the customer profitability analysis; if an accountant attempt to conduct such analysis the result would be misleading information due to depending on obscure data relating the indirect cost, and this would resulted in making wrong decisions.
The study aims basically to analyze the customer profitability according to the traditional method and the cost method basing on activities. The two method are compared with each other to show the role of each one in managing the costumer relation and the competitive advantage of the economical unit.
To achieve this aim, the research depends on the following hypothesis( using the customer profitability analysis according to the
cost method basing on activities would provide the information that help the administration in improving its relation with the costumer, and consequently, achieve the sustainable competitive advantage.
The research concludes a number of theoretical and practical conclusions; the most important one is that analyzing customer profitability according to the traditional system of costs has a negative effect on managing the costumer relation and the competitive advantage as it give misleading information and data due to depending on obscure data relating the indirect cost, and this would resulted in making wrong strategic decisions.
The researcher recommends the following:- To apply customer profitability analysis, the economical units have to provide all the required devices and means, designing the records and documents to provide detailed information represented by the incomes and costs on the level of costumer.