اسم الباحث : دعاء فلاح رسول
اسم المشرف : أ.م.د. رائد رحمن المحنة; أ.د. حامد عذاب عيدان ال جميل
الكلمات المفتاحية : road classification,capacity,side friction, urban roads
الكلية : كلية الهندسة
الاختصاص : الهندسة المدنية
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
تتميز مدينة كربلاء بطابعها الديني والسياحي ، حيث تستقطب الكثير من الزوارعلى مدار السنة وتماشيا مع الكثير من الانشطة المنتشرة في هذه المدينة مثل الجامعات والمستشفيات ومراكز التسوق وغيرها ادى الى زيادة الازدحام المروري .تعتبر معرفة أداء شبكات الطرق عاملاً مهماً لوضع الخطوات الرئيسية لتحسين الأداء المروري وتقليل التأخير. تهدف هذه الدراسة الى تصنيف وتقييم الطرق الحضرية في مدينة كربلاء. حيث تتكون منطقة الدراسة من ثلاثة عشرة شارع تم تقسيمها الى عدة قطاعات. يتم جمع البيانات الميدانية على أقسام الطريق المحددة باستخدام طريقة كاميرا الفيديو ، والتي تم من خلالها استخراج البيانات من أحجام المرور وعناصر الاحتكاك الجانبي (وقوف الشارع وعبور المشاة) تم حساب وقت الرحلة باستخدام السيارة العائمة لجميع القطاعات وتم حساب سرعة التدفق الحر باستخدام جهاز رادار السرعة ، وتم تصنيف الطرق الحضرية على أساس سرعة التدفق الحر في المرحلة الأولى. أظهرت النتائج أن معظم المقاطع تعمل ضمن Ⅱ Class والباقي مقسم بين Class Ⅰ و Ⅲ و Ⅳ.
في المرحلة الثانية ، تم تقييم الطرق الحضرية من خلال تحديد مستوى الخدمة (LOS) بناءً على دليل قدرة الطرق السريعة (HCM 2000) ومن خلال مقاييس الأداء بما في ذلك وقت السفر وسرعة السفر المقابلة وسرعة التدفق الحر لتقييم كل جزء من الشبكة. تم قياس بيانات حركة المرور الميدانية المطلوبة خلال الصباح (7:30 صباحًا – 9:30 صباحًا) وساعات المساء (12:00 مساءً – 2:00 مساءً) خلال ساعات الذروة.
المرحلة الثالثة هي تقييم شبكة الطرق باستخدام عدة مؤشرات لمدينة كربلاء وهي نموذج شجرة ألفا وبيتا وجاما وشجرة الشبكة. أظهرت النتائج أن الشبكة ضعيفة الترابط (مؤشر ألفا = 0.4885 ، مؤشر بيتا = 1.75 ، (مؤشر جاما = 0.6 ، نمط شجرة الشبكة = 1.21) ومعرفة نوع الشبكة.
بعد ذلك ، فإن نتائج LOS لمعظم الطرق الحضرية لها قيمة (v / c) أعلى من تلك التي تشير إلى وجود شوارع مزدحمة. بينما وجدت بعض أجزاء الطرق الحضرية بمستويات خدمة جيدة عند استخدام (v / c) وفقًا لـ HCM2010. تم العثور على مستويات خدمة منخفضة عند استخدام متوسط سرعة السفر. يشير هذا إلى أن بعض الاحتقان قد يكون ناتجًا عن وجود احتكاك جانبي. تأثير SF على جميع الشوارع المختارة (شارع الاسكان ، شارع فاطمة الزهراء ، شارع العباس ، وشارع الطربية) خلال الفترتين الصباحية والمسائية كان عاليا جدا حسب دليل سعة الطرق السريعة الاندونيسي 1993 (IHCM). ) حيث وصل المقطع الاول مساءاً من شارع الإسكان (3890 حدث / ساعة) وشارع فاطمة الزهراء (4671 فعالية / ساعة) وشارع العباس (3312 فعالية / ساعة) وشارع التربية ( 5392 حدث / ساعة) مما أثر على سعة الشارع وخفض السرعة بنحو 51٪.
Classifying and Evaluating Urban Streets in Karbala City
Abstract
Karbala is distinguished by its religious and touristic charactertersitcs which attracts numerous tourists throughout a whole year, and are consistent with many of the establishments that have sprung up throughout the city including universities, hospitals, shopping centers, and others, which has increased traffic congestion,and traffic accidents. Setting the essential actions to enhance traffic performance and decrease delays requires understanding how well the road networks are working. This research intends to categorize and assess urban roadways in Karbala city. The study area consists of thirteen streets were divided into several segments. Field data collection on selected roadway segments is performed using the video-camera method. The specific camera is used (2 Megapixels of excellent performance, Analog HD output with a maximum resolution of 1080p, and Day/Night switch).This method help in extracted data such traffic volumes and the elements of Side Friction (SF) (street parking and pedestrian crossing). The travel time for all segments was calculated using a floating car, and free flow speed was determined by using a radar speed gun device. In first stage, urban roads were classified based on free flow speed . Results showed that most segments work within Class Ⅱ and the rest are divided between Classes Ⅰ, Ⅲ, and Ⅳ.
In the second stage, urban roads were evaluated by determining the Level Of Service (LOS) based on the Highway Capacity Manual (HCM 2000, HCM2010), and by performance measures including travel time, corresponding travel speed, and free-flowing velocity to assess each part of the network. Required field traffic data were measured during the morning (7:30 AM-9:30 AM) and evening hours (12:00 PM – 2:00 PM)and(4:00PM-6:00PM) during peak hours.
The third stage evaluates the road network by using several indices for the city of Karbala: Alpha, Beta, Gamma, and Grid Tree Pattern using GIS software. Study results show that the network is weakly interconnected (α= 0.4885, β = 1.75, γ = 0.6, GTP= 1.21).
Then, the results of LOS for that most urban roads have a value of (v/c) higher than one indicating the presence of crowded streets. While some sections of urban roads were found with good service levels when using (v/c) according to HCM2010. They were found to have low service levels when using average travel speed. This indicates that some of the congestion may be brought on by the existence of side friction. The effect of SF on all selected streets( Al-Iskan Street, Fatima Al-Zahraa Street, Al-Abbas Street, and Al-Tarbia street) during the morning and evening periods was very high according to the Indonesian Highway Capacity Manual 1993 (IHCM) where he reached the first segment in the evening of Al-Iskan Street (3890 Event/hr), Fatima Al-Zahraa Street( 4671 Event/hr), Al-Abbas Street(3312 Event/hr) and Al-Tarbia street (5392Event/hr), which affected the capacity of the street and reduced the speed by about 51%.