اسم الباحث : عدنان ابراهيم حسين
اسم المشرف : أ.د حيدر سلمان محسن أ.م.د عباس عبد الحمزة كاظم
الكلمات المفتاحية : E-learning applications and their relationship
الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة
الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
مستخلص الرسالة بالغة العربية
(تطبيقات التعليم الالكتروني وعلاقتها بالدافعية نحو التعلم والتحصيل الدراسي لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في ظل جائحة كورونا)
الباحث
عدنان ابراهيم حسين
إشراف
أ.د. حيدر سلمان محسن أ.م.د عباس عبد الحمزة كاظم
هدفت الدراسة الى بناء مقياس تطبيقات التعليم الالكتروني لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في ظل جائحة كورونا, أعداد مقياس الدافعية نحو التعليم الالكتروني لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في ظل جائحة كورونا, التعرف على واقع تطبيقات التعليم الالكتروني لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في ظل جائحة كورونا, التعرف على واقع الدافعية نحو التعليم الإلكتروني لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في ظل جائحة كورونا, التعرف على العلاقة الارتباطية بين تطبيقات التعليم الالكتروني والدافعية نحو التعلم لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في ظل جائحة كورونا, واخيرا ايجاد العلاقة الارتباطية بين تطبيقات التعليم الالكتروني و التحصيل الدراسي لطلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في ظل جائحة كورونا.
استخدم الباحث المنهج الوصفي بأسلوب المسح والدراسات المقارنة والارتباطية. واشتمل مجتمع البحث على طلبة كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة في جامعة كربلاء وبلغ عدد افراد العينة الاستطلاعية (20) طالبا وعدد افراد عينة التطبيق الاساسية (150) طالبا, وبغية تحقيق اهداف الدراسة سعى الباحث الى بناء مقياس تطبيقات التعليم الالكتروني واعداد مقياس الدافعية نحو التعلم بأتباع خطوات واجراءات وفق اسس علمية مستخدماً الحقيبة الإحصائية (SPSS) مع بعض القوانين الاحصائية في معالجة البيانات واستخراج النتائج ومنها تم التوصل الى الاستنتاجات الاتية :
حاجة المؤسسات التعليمية والجامعات بصورة خاصة متمثلة بكليات التربية البدنية وعلوم الرياضة إلى إطار عمل جديد في ظل الجائحة ينظم ويوجه الية عمل وتطبيق التعليم الالكتروني والاستفادة من كافة تطبيقاته موضوعة البحث وصولا للتعلم الفعال, توفير البنية التحتية اللازمة بتطبيق التعليم الالكتروني بتطبيقاته المختلفة والمتمثلة بالإمكانات التقنية والفنية والبشرية, والحاجة إلى برامج تعليمية وتدريبية متقدمة ومتخصصة لتهيئة الموارد البشرية المتكافئة مع حاجات تنفيذ الإدارة الالكترونية في المؤسسات موضوع الدراسة.
كما اوصت الدراسة بأن على الجامعات أن تتوجه بشكل كبير نحو التعليم الإلكتروني بتطبيقاته المختلفة والتي تناسب طلبة كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة ومحاولة تطويرها وتوفير البيئة المناسبة من خلال الدورات المختلفة للطلبة والمدرسين, تحسين وتطوير أساليب التدريس الالكترونية في الجامعات ودعمها بالمستحدثات التكنولوجية, مما يساعد على نمو الاتجاهات الايجابية نحو المستحدثات لديهم وزيادة دافعية الطلبة نحو التعلم وصولا للتعلم الفعال, وضرورة إجراء المزيد من البحوث حول عملية إعداد البيئة التعليمية المناسبة وتصميم الدروس الإلكترونية آخذين بعين الاعتبار الدافعية لنتمكن من توظيف تطبيقات التعليم الإلكتروني بشكل صحيح وعلمي.
E-learning applications and their relationship to motivation towards learning and academic achievement of students of the College of Physical Education and Sports Sciences in light of the Corona pandemic
Ministry of Higher Education & Scientific Research
University of Kerbala
College of Physical Education & Sport Science
E-Learning Applications and their Relationship to Motivation Towards Learning and Academic Achievement of the College of Physical Education and Sports Sciences Students in Light of Corona Pandemic
A Thesis Submitted to the Council of the College of Physical Education & Sport Science, University of Kerbala as Partial Fulfillment of the Requirement of Master Degree in Physical Education & Sport Science
By
Adnan Ibrahim Hussein
Supervised by
Prof. Dr. Hayder Salman Ass. Prof. Dr. Abbas Hamza
2021
Abstract
E-learning applications and their relationship to motivation towards learning and academic achievement of the college of physical education and sports sciences students in light of Corona pandemic
Researcher Supervisors
Adnan Ibrahim Hussein Prof. Dr. Hayder Salman
Ass. Prof. Dr. Abbas Hamza
2021
The study aimed to build a scale of e-learning applications for the College of Physical Education and Sports Sciences students in light of the Corona pandemic, preparing the scale of motivation towards learning for the College of Physical Education and Sports Sciences students in light of the Corona pandemic, identify the reality of e-learning applications for the College of Physical Education and Sports Sciences students in light of the Corona pandemic, identify the reality of the motivation towards learning for the College of Physical Education and Sports Sciences students in light of the Corona pandemic, identify the correlational relationship between e-learning applications and the motivation towards learning for the College of Physical Education and Sports Sciences students in light of the Corona pandemic, and finally to find the correlational relationship between e-learning applications and academic achievement for the College of Physical Education and Sports Sciences students in light of the Corona pandemic.
The researcher used the descriptive approach using the survey method and comparative and correlational studies. The research population included the College of Physical Education and Sports Sciences students at the University of Kerbala. The pilot steady sample was (20) students, and the number of members of the main sample was (150) students. However, procedures according to scientific principles, using the statistical (SPSS) processing data and extracting results, from which the following conclusions were reached:
The need of educational institutions and universities in particular, represented by colleges of physical education and sports sciences, for a new framework in light of the pandemic that organizes and directs the mechanism of action and application of e-learning and to benefit from all its applications placed on research to reach effective learning, and to provide the necessary infrastructure for the application of e-learning with its various applications represented by technical, technical and human potentials and the need for advanced and specialized educational and training programs to create human resources commensurate with the needs of implementing electronic management in the institutions under study.
The study recommended that the universities should focus heavily on e-learning with its various applications that are suitable for students of the Faculties of Physical Education and Sports Sciences and try to develop them and provide the appropriate environment through various courses for students and teachers, improve and develop electronic teaching methods in universities and support them with technological innovations, which helps the growth of Positive attitudes towards their innovations and increasing students’ motivation towards learning to reach effective learning, and the need to conduct more research on the process of preparing the appropriate educational environment and designing electronic lessons, taking into account the motivation to be able to employ e-learning applications correctly and scientifically.