تقييم خدمات التعليم الابتدائي الأهلي في محافظة كربلاء المقدسة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : لين كريم حسن

اسم المشرف : أ.د سمير فليح حسن الميالي أ.د عدي عبيدان سلمان الجراح

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : جغرافية البشرية

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يعد التعليم الأهلي الابتدائي جزءًا أساسيًا من منظومة التعليم في العديد من البلدان. يهدف هذا النوع من التعليم إلى توفير بيئة تعليمية متميزة تناسب احتياجات التلاميذ ، عن طريق تشجيعهم على التطور الأكاديمي والشخصي. ويهدف التعليم الأهلي إلى تنمية القيم والمبادئ الأخلاقية لدى الطلاب، وتوفير بيئة تعليمية تعتمد على التفاعل والمشاركة الفعّالة بين الطلاب والمعلمين ،فقد تم دراسة البعد التاريخي للتعليم الاهلي وبالأخص الابتدائي في محافظة كربلاء المقدسة وتسليط الضوء على التعليم الاجنبي في الخمسينيات والستينيات من القرن الماضي كذلك معرفة التطور التاريخي لهذه المدارس من حيث عددها ومدى استيعابها للتلاميذ والكادر التدريسي وصولا الى سنة الهدف(2023) والتي بلغ عدد المدارس فيها (87) مدرسة اهلية ابتدائية كما وتم دراسة تأثير العناصر الجغرافية ومدى تأثيرها على التعليم الاهلي الابتدائي عن طريق التأثير المباشر على التلميذ ووصوله الى المدرسة او عن طريق التأثير على المؤسسة نفسها وكذلك معرفة النمو السكاني وما له من اثر على عملية التعليم وانعكاسه على ازدياد اعداد المدارس الاهلية في المحافظة وتم التطرق ايضا الى التوزيع الجغرافي لهذه المدارس على مستوى الوحدات الإدارية للمحافظة توزعت في قضاء كربلاء( 64) مدرسة وفي قضاء الهندية( 9 )وفي قضاء الحسينية( 8) وفي الحر( 5 ) وعين التمر مدرسة واحده مع التركيز على الجانب الاحصائي لما له من اهمية في معرفة الجار الاقرب وسهولة الوصول كذلك التمركز والتشتت لهذه المدارس والتي اثبتت ان توزيع المدارس بصورة عشوائية مع دراسة اهم الأسباب التي ادت الى هذا التمركز كنا وتم توزيع (1008) استمارة استبيان خاصة بأولياء امور التلاميذ والتي عن طريقها تم معرفة وتقييم كفاءة الخدمات التي تقدمها هذه المؤسسات التعليمية والتركيز على سعة المدرسة والخدمات التي تقدمها هذه المدارس مع اشراكهم في ابداء الرأي عن ما يمكن اصلاحه او تقديمة في هذه المدارس وقد كان التقييم مقبول في اغلب المؤسسات هذه كما تم معرفة اهم المشكلات التي تواجه هذه المدارس عن طريق المقابلات الشخصية مع المستثمرين وادارات المدارس كذلك معرفة المشاكل العامة كذلك التركيز على جنبة معينه من النظرة المستقبلية لهذه المدارس عن طريق ازدياد اعدادها خلال العشر سنوات القادمة اذا قورن بنمو السكاني المتوقع .

Evaluating the efficiency of private primary education services in Karbala Governorate

Private primary education is an essential part of the education system in many countries. This type of education aims to provide a distinct educational environment that suits the needs of students, by encouraging them to develop academically and personally. Private education aims to develop moral values and principles among students, and to provide an educational environment based on interaction and effective participation between students and teachers. The historical dimension of private education, especially primary education, in the holy governorate of Karbala was studied, highlighting foreign education in the fifties and sixties of the last century, as well as knowledge of development. The history of these schools in terms of their number and the extent of their absorption of students and teaching staff up to the target year, in which the number of schools reached (87) private primary schools. The influence of natural and human elements and the extent of their impact on private primary education was also studied through direct influence on the student and his arrival to school or through The way to influence the building itself, as well as knowing population growth and its impact on the education process and its reflection on the increase in the number of private schools in the governorate. The geographical distribution of these schools was also discussed at the level of the administrative units of the governorate. They were distributed in the Karbala District (64) schools and in the Hindiyah District (9). In the district of Al-Husseiniyah (8) and in Al-Harr (5) and Ain Al-Tamr, there is one school, with a focus on the statistical aspect because of its importance in knowing the closest neighbor and ease of access, as well as the concentration and dispersion of these schools, which proved that the distribution of schools is random, with a study of the most important reasons that led to In this focus, we distributed (1008) questionnaires for parents of students, through which the efficiency of the services provided by these educational institutions was known and evaluated, focusing on the capacity of the school and the services provided by these schools, while involving them in expressing their opinion about what can be reformed or provided in these schools. The most important problems facing these schools were also known through personal interviews with investors and school administrations, as well as knowing the general problems, as well as focusing on a specific aspect of the future outlook for these schools by increasing their numbers during the next ten years when compared to the expected population growth.