تمثّلات الهوية في شعر عدنان الصائغ

رسالة ماجستير

اسم الباحث : دعاء موسى كاظم المعموري

اسم المشرف : أ .م.د. رفل حسن طه الطائي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية/ادب

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

أصبح مفهوم الهوية الشغل الشاعل في المجتمعات ، لأنه يرتكز على السياق الثقافي من حيث المنشأ والتكوين ، مما زاد التأكيد على أهمية تعزيز الهوية في مختلف مجالات الحياة

فقد تناول هذا البحث ( تمثّلات الهوية في شعر عدنان الصائغ ) ،ومن مسوغات اختياري لهذا الموضوع هو عدم وجود دراسة تناولت تمثّلات الهوية عند عدنان الصائغ ، ومعرفة ابعادها واسبابها وعواملها .

وان سبب اختياري لأشعار الصائغ موضعاً لدراستي ، كونها(اشعار الصائغ) تعبر عن الواقع القاسي الذي عاشه اغلب العراقيين والذي رأينا ألمه في عيون المقربين ، فكانت تصويراته الشعرية ترسم صوراً عن مآسي عاشها الشاعر بصورة خاصة والفرد العراقي بصورة عامة .

وقد اقتضت ضرورة البحث توزيع المادة العلمية على ثلاثة فصول تتقدمها مقدمة وتتلوها خاتمة تحتوي على أهم النتائج التي خرج بها هذا البحث، مع ادراج أسماء المصادر والمراجع التي اعتمد عليها البحث ، عرض التمهيد –بإيجاز- لمفهوم الهوية وعلاقته بالعلوم الأخرى (علم النفس ،علم الاجتماع، علم الفلسفة) ، واما الفصل الاول فجاء بعنوان (الهوية الوطنية وتمثّلات الانتماء) والتي تعد ذا اهمية بالنسبة للشاعر لأنها تمل عن انتمائهِ لوطنهِ والفصل اشتمل على ثلاث مباحث ، يضم الاول (الهوية بين الانتماء والاغتراب ) ، والثاني (الهوية بين الواقع والحلم ) ، والثالث (الهوية الوطنية وتجاذبات الدين) ، اما الفصل الثاني فجاء بعنوان (الهوية الثقافية وتمثّلات المغايرة) والتي تعد تحقيقاً لوجود الشاعر واثبات لخصوصيته من (عادات والتقاليد وقيم وافكار) تعبر عن هويتهِ ، فكانت موضوعاته موزعة على ثلاث مباحث اولها اللغة وعلاقتها بالهوية الثقافية ، والثاني التاريخ ، والثالث التراث ، اما الفصل الثالث جاء بعنوان الهوية و الآخر ومن خلال هوية الآخر نوضح هوية أنا الشاعر، والذي يضم اربع مباحث اولها الآخر/ المرأة ، والثاني الآخر الصديق، والثالث الآخر /السلطة ،والرابع الآخر/ المتخاذل/ الخائف ، فالآخر له الأثر الكبير والواضح في ابراز هوية الصائغ وجعلها اكثر تأثيرًا.

Identity representations in the poetry of Adnan Al-Sayegh

Abstract

The concept of identity has become a focal point concern in societies, it is based on the cultural context in terms of origin and formation, which increased the emphasis on the importance of strengthening identity in various areas of life.
This research dealt with (Identity representations in the poetry of Adnan Al-Sayegh) .
one of the justifications for the choice of this topic is the absence of a studying that dealt with representations of the identity in Adnan Al-Sayegh, and the knowledge of its dimensions, causes and factors. And the reason for choosing Al-Sayegh’s poems as a place for my study is that it (Al-Sayegh’s poems) expresses the harsh reality experienced by most Iraqis and whose pain we saw in the eyes of people who could touch us who are close to us. The necessity of the research necessitated the distribution of the scientific material into three chapters, preceded by an introduction and followed by a conclusion containing the most important results of this research, with the inclusion of the names of the sources and references on which the research relied.
The introduction has-briefly- the relationship between the identity and the fields of sciences like .
(Philosophy, Sociology,psychology ), and first chapter was entitled (national identity and representations of belonging), which is important for the poet because it obscures his belonging to his homeland.
the chapter included three sections, including the first (identity between belonging and alienation), the second (identity between reality and dream), The third (national identity and the interactions of religion) .
The second chapter is titled (Cultural Identity and Representations of Contrasting), which is an investigation of the poet’s existence and proof of his privacy from (customs, traditions, values and ideas) that express his identity. History, and the heritage.
As for the third chapter, it came under the title of Identity and the Other. Through the identity of the other, we clarify the EGO of the poet, which includes four sections, the first which is the other / the woman, the second the other is a friend, and the third The other is / the authority, and the other fourth / the slack / the fearful.
The other who has a significant and clear impact in highlighting the identity of Al-Sayegh and making it more influential.