اسم الباحث : زينب حبيب حمزة الطرفي
اسم المشرف : أ.د عبد العباس فضيخ المنكوشي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : الجغرافية التطبيقية
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
إنَ علاقة الإعلام بالسياسة علاقة وثيقة فلا توجد سياسة بدون إعلام ولا إعلام بدون سياسة فالعلاقة بينهما مترابطة ومتغيرة وفقا للتحولات التي تحدث في الإعلام والسياسة في كافة حياة المجتمعات الانسانية فأن أي تغير أو تحول يحصل في المجال السياسي ولابد ان يؤثر على الإعلام والعكس صحيح ، وفي العصر الحاضر يعد الإعلام مكوناً اساسياً من مكونات النظام الدولي وتمثل السيطرة عليه احد الاهداف الاستراتيجية للدولة فتعد وسائل الإعلام أداةً رئيسة من ادوات المعارك بين الدول فهي تلعب دوراً كبيراً في الحروب النفسية والعسكرية فمن يملك وسائل الإعلام يملك الغلبة، فاعتمدت الدول بشكل كبير على الإعلام في تحقيق اهدافها وتنفيذ استراتيجيتها وكسب الراي العام لمصلحتها على الصعيد الداخلي أو الخارجية كما يتضح الدور البالغ لوسائل الإعلام في التأثير على مجريات الأحداث السياسية، فالعلاقة بين الإعلام والسياسة تلازميه فالإعلام من اهم الادوات التي تلعب دورا كبيرا داخل الدولة وخارجها, من خلال تأثيره في صانعي القرار السياسي وكذلك تأثيره في الرأي العام ,كما ويؤثر ايضاُ وبشدة في السياسة الخارجية للدولة ، وقد بينت الدراسة ان المصداقية صفة تفتقر لها وسائل الإعلام بشكل عام والدليل هو التباين الكبير في نقل الأحداث فالإعلام يؤثر على السلطة ويتأثر بها بنسب متفاوتة بحسب استقلالية الإعلام وتبعيته ، كما تبين ان جميع القنوات قد عملت بحسب ما تقتضيه مصلحتها الخاصة كما توضح ان الجيبولوتيكية الإعلامية تعني طموح الدولة واحتياجاتها ومصالحها في المستقبل وكيفية الحفاظ عليها وحمايتها من خلال توجيه الإعلام لخدمة مصالحها وتحقيق امالها ، اما العراق فتبين انه لم يستغل اعلامه جيبوليتيكيا ولم يستطع تحقيق مصالحه والدفاع عن نفسه وسيادته على ارضه من خلال الإعلام بل على العكس اهمل هذا الجانب مما أدى إلى تدهور وضعه السياسي اقليمياً وعالمياً وهو اليوم احدى اليات العولمة الثالثة وهي الية الشعوب والذراع الإعلامي والتكنولوجي .
Media geopolitics
The relationship between the media and politics is a close relationship, so there is no politics without the media, and there is no media without politics. The relationship between them is interdependent and changing according to the transformations that occur in the media and politics in all the lives of human societies. Any change or transformation that occurs in the political field must affect the media and vice versa, and in the era The present, the media is an essential component of the international system, and controlling it represents one of the strategic goals of the state. The media is a major tool in the battles between countries, as it plays a major role in psychological and military wars. Whoever owns the media has the upper hand, so countries relied heavily on the media to achieve their goals. And the implementation of its strategy and gaining public opinion for its benefit at the internal or external level, as evidenced by the significant role of the media in influencing the course of political events. The relationship between the media and politics is inseparable from it. on public opinion, and it also strongly affects the foreign policy of the state, and the research has shown that credibility is an adjective Satellite channels lack it in general, and the evidence is the great discrepancy in the transmission of events. The media affects power and is affected by it in varying proportions according to the independence and dependency of the media. It also turns out that all channels have worked according to what is required by their own interests. It also shows that media geopolitics means the ambition of the state, its needs and interests in the future and how to maintain On the contrary, it neglected this aspect, which led to the deterioration of its political situation regionally and globally, and today it is one of the mechanisms The third globalization is the mechanism of the peoples and the media and technological arm.
In this thesis, the researcher dealt with four chapters:
The first chapter: entitled the concept of media and related concepts, while the second chapter was entitled the role of the media in the uprisings and wars, and the third chapter was entitled the media in the formulation of geopolitical and geostrategic directions, while the fourth chapter dealt with media strategies from a geopolitical perspective in the Arab world