خريطة الِحرْمان لميدان التعليم في مدينة السماوة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عبد الله حسين ميحان العبساوي

اسم المشرف : أ. د وسن شهاب أحمد العبيدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : الجغرافية التطبيقية

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
تناولت هذه الدراسة واحدة من أبرز المشاكل البشرية التي يعاني منها العراق بشكل عام، ومدينة السماوة بشكل خاص إذ حاول الباحث من خلالها تسليط الضوء على أحد أهم مفاهيم التنمية، وأكثرها تعقيداً وهي مشكلة الِحرْمان من التعليم، وقد بنيت هذه الدراسة انطلاقاً من المؤشرات الوطنية الرسمية المتمثلة بدراسة وزارة التخطيط والتعاون الانمائي، الموسومة خريطة الحرمان ومستويات المعيشة في العراق لعامي (2006-2011)، وقد تناولت الدراسة خريطة الحرمان من التعليم في مدينة السماوة عبر سبعة مؤشرات تم تحليلها احصائياً اعتماداً على دليل المعايير الخاص بكل مؤشر إذ شملت تحليل مؤشر (متابعة الدراسة، المستوى التعليمي للبالغين، مسافة الوصول للمدرسة الابتدائية مشياً وبوسيلة نقل، مسافة الوصول الى المدرسة الثانوية مشياً وبوسيلة نقل، درجة الرضا عن المدرسة) حيث توزعت عينة الدراسة إلى ثلاثة أقسام هي (محروم، مكتفي، افضل حالاُ).
وتهدف الدراسة الى الكشف عن العوامل المؤثرة في التباين المكاني للحرمان من التعليم في مدينة السماوة ومدى العلاقة بين هذه العوامل والأسباب التي توصلت اليها الدراسة، ودور الخصائص السكانية لسكان مدينة السماوة على مستوى الأفراد وعلى مستوى الأسر في التباين المكاني للحرمان من التعليم من خلال دراسة العلاقة بين (جنس رب الأسرة، دخل الأسرة، حجم الأسرة)، وقد استخدمت طريقة التوزيع النسبي للفئات لإظهار مستويات التباين المكاني للحرمان من التعليم على مستوى الأحياء السكنية في مدينة السماوة.

The Deprivation Map of Education Field in Al Samawa City


The current study deals with one of the most prominent human problems that Iraq suffers from in general, and the city of Samawah in particular. The researcher tries through it, to shed light on one of the most important concepts of development, and the most complex one, which is the problem of deprivation of education. This study is built on the basis of official national indicators represented by the study of the Ministry of Planning and Development Cooperation, marked by the map of deprivation and living standards in Iraq for the years (2006-2011). The study deals with the map of deprivation of education in the city of Samawah through seven indicators that are analyzed statistically based on the standards guide for each indicator, the analysis of the indicator includes (follow-up study, educational level for adults, walking distance to primary school and means of transportation, distance to secondary school walking and by means and the degree of satisfaction with the school), where the study sample is divided into three sections: (deprived, satisfied, better off.
The study aims to reveal the factors affecting the spatial variation of the deprivation of education in the city of Samawah and the extent of the relationship between these factors and the reasons that the study reached, and the role of the population characteristics of the residents of the city of Samawah at the level of individuals and at the level of families in the spatial variation of deprivation of education by studying the relationship between (sex of the head of the household, household income, family size), and the proportional distribution method of categories is used to show the levels of spatial variation of education deprivation at the level of residential neighborhoods in the city of Samawah. The results of the study show that the percentage of those deprived of the study follow-up indicator in the city of Samawah amounted to (6%), while the percentage of those deprived of the indicator of the educational level of adults is (34%), as this indicator recordes the rates of deprivation among the seven studied indicators, as for the indicators that deal with deprivation. For the household level, the study shows that the percentage of the deprived in the index of the distance to reach primary school (walking) is (3%), while the deprivation among families that use a means of transportation decreases to (2%). Their percentage is (5.1%), while the rates of deprivation for the same indicator among families that use a means of transportation rise to (31.3%). In the city of Samawah, and its reflection on the deprivation of education. The study also shows four supposed reasons for deprivation of education in the city, which are social reasons (34%), economic reasons (30%), and planning reasons (19), while the other reasons are a group of private reasons which reaches (17%).