اسم الباحث : مهيمن فالح حمد
اسم المشرف : د. امجد مال الله عبود + د. ماهر حميد مجيد
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية الهندسة
الاختصاص : الهندسة الميكانيكية
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
جهاز نقل الحركة بنسب لامتناهية (IVT) .هو منظومة تنقل السرعة الدورانية بين محوري الأجزاء الدوراة مع إمكانية الحصول على تدرج في نسب السرع .كذالك ممكن الحصول على سرع محايدة (سرعة صفرية).
في هذه الرسالة تم دراسة وتصميم ابعاد الأجزاء وكذالك تم تجميعها .وبعدها تم تطوير الجهاز ليتكون من مجموعتين متشابهتين
:كل مجموعة تتكون من حدبة ,تابع حدبة ,محور محزز,تابع عجلة محززة ,عجلة محززة وسقاطة .
حسابات التحليل الحركي تم اجرائها نظريا للمنظومة .اما المحاكاة تمت بواسطة برنامج (SOLIDWORKS 2018) والذي يعتبر قريب للواقع العملي .شكل وابعاد الحدبة تم اختيارها وتصميم وذالك للانه يعتبر تصميمها المهمة الأساسية لهذه الرسالة .وللسبب المذكور تم اختيار شكل الحدبة ليكون (ثابتة السرعة في شوط العمل و(poly 1-5) في شوط الرجوع .
بالإضافة الى الحسابات النظرية تم حساب المحاكاة لكل أجزاء الجهاز .كل جزء في الجهاز منفصلا .وذالك للاجراء مقارنة بين نتائج النظرية والمحاكاة .ولضمان صحة ودقة كلا النتائج المستحصلة .اما النتائج النظرية تم اجرائها لكل الجهاز .حيث تم تم اجرائها عند الحالتين :الحالة الثابتة لمحور دوران المحور المحزز,الحالة المتغيرة للحصول على نسب متغير وكما ستوضح ادناه .الحالة الأولى المسافة بين محور دوران المحور المحزز ومسار الحركة الخطية لتابع حدبة والتي تسمى (Yi) تكون عند القيم التالية (65,55,45) ملم .النتائج تبين تقارب بين النتائج النظرية المحاكاة .اما الحالة الثانية التي تم اخذ النتائج النظرية والمحاكاة أيضا عندها كانت عند تغير مستمر لقيمة (Yi) كذالك النتائج المستحصلة من الحسابات النظرية المحاكاة جيد وبنسبة خطاء 2%
بالإضافة الى النتائج أعلاه تم حساب القوى في منطقة الاتصال التالية (الحدبة وتابع الحدبة ,القرص المحززوتابع القرص المحزز) .هذه الحسابات تم فقط بواسطة المحاكاة بواسطة برنامج (SOLIDWORKS 2018) .وكذالك عند الحالات المذكورة أعلاه لقيمة (Yi).
Rp-Study and Development of Cam Based Infinitely Variable Transmission.pdf
Infinitely variable transmission (IVT) is the system that transmits rotational motion between two rotating elements with the ability to produce continuous (stepless) transmission ratios, including zero value. In this thesis, a cam based (IVT) system is studied, geometrically designed and assembled, where this IVT is recently developed. The system consists of two identical units; each unit contains cam, cam-follower, slotted link, follower grooved wheel, grooved wheel and ratchet. A theoretical kinematic analysis of the system is presented. In addition, a simulation model using Solidworks software is constructed to simulate the system in practice.
The cam profile selection and design is the main task in the designing process in this work. A uniform velocity and fifth-degree polynomial profiles were selected for the outward and return stroke, respectively.
The dynamic theoretical analysis in conjunction with the simulation model are applied to the whole system and for each part individually. A comparison is made between both types of analysis for each element in the system. The importance of having the simulation model is to ensure that the theoretical analysis is correct. On the other hand, the importance of the theoretical analysis is to achieve a conceptual appreciation of the dynamics of the system.
The analysis and results were carried out under two conditions; fixed transmission ratio and variable transmission ratio. For the first condition, typical values of the vertical distance Yi are considered (45,55 & 65) mm. There was a high agreement between the results obtained from both theoretical study and simulation. For the Second condition, a variable Yi was taken during the operation, and excellent agreements between results were achieved with a small amount of error of about 2%.
In addition to the kinematics study, which applied using both analyses, a force analysis is achieved for the system using the simulation approach. This is important to determine the contact forces.