اسم الباحث : حسين كنـعان فلـيح
اسم المشرف : الأستاذ الدكتور الأستاذ الدكتور حيدر حسين كاظم الشمري ;مكي عبد مجيد الربيعي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية القانون
الاختصاص : القانون الخاص
سنة نشر البحث : 2025
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الملخص
لو تأملنا في عملية انحلال الرابطة الزوجية لرأينا تشريعها يأتي كرخصة واستثناء لإنقاذ الاسرة من التحطم والتشرد, لذلك فأن الشريعة الإسلامية وقبل كل شيء وجهت المجتمع بوضع الحواجز والقيود أمام الزوجين لتقيد رغبتهما في تحقيق أنهاء عقد الزواج, وعلى ذات النهج سارت التشريعات القانونية, وإن مشرعي قانون الأحوال الشخصية في هذا المضمار يعملون على محورين: الأول:- يتمثل بترسيخ المبادئ والقيم الايجابية التي تساهم في ارتقاء الاسرة ولم شملها و عدم تشتتها,. و الثاني:- يتمثل بوضع القيود والحواجز في طريق الزوجين لتقييد رغبتهما في تحقيق إنهاء عقد الزواج, وأن محل الدراسة هو المحور الثاني المتمثل بالقيود التشريعية للحد من انحلال الرابطة الزوجية. ونتيجة ما تقدم فأن القانون الوضعي سيكون الأداة التي تحقق الهدف المنشود أو الأداة التنفيذية في السياسة التشريعية للحد من انحلال الرابطة الزوجية. وإزاء ذلك نجد بأن مشرعي قانون الأحوال الشخصية قد وضعوا مجموعة من القواعد التي تنظم انحلال عقد الزواج بشكل عام، وسبل الحد من الانفصال بشكل خاص، بغية الحد من عملية الانفصال أو تخفيضها إلى ادنى حد ممكن، وذلك عن طريق صياغة هذه القواعد صياغة واضحة ودقيقة وبلغة قانونية سليمة ونصوص متسلسلة يكمل بعضا البعض الأخر، إلا أنه مع هذا الجهد الذي يبذله واضعوا هذا القانون في ضمان سلامة نصوصه وأحكامه نجد في مقابل ذلك إن النفس البشرية مجبولة على النقص والخطأ والنسيان، لذلك كان من النادر أن نجد قانون متكاملاً يخلو من النقص أو الخطأ، ومن هنا فقد وجدنا من خلال المقاربة والمقايسة بين موقوف قانون الأحوال الشخصية العراقي والتشريعات محل المقارنة, بأن سياسة المشرع العراقي تتسم بالإطلاق حيث اجازت طلب الانفصال بمجرد تحقق السبب الموجب للفرقة من دون قيود تضيق من نطاقه, وبالعكس من ذلك نجد بأن التشريعات المقارنة تشددت حيال هذا الأمر ففرضت عليه قيود وتدابير عدة وأن بيان ذلك هو ما ركزنا عليه وحاولنا معالجته في ثنايا البحث.
The role of legislative policy to limit the dissolution of the marital bond (Comparative study)
Abstract
If we contemplate the process of dissolution of the marital bond from its social framework, we will see that its legislation comes as a license and exception to save the family from collapse and displacement. Therefore, Islamic law, above all, directed society to place barriers and restrictions in front of the spouses to restrict their desire to achieve the termination of the marriage contract, and in the same approach the legal legislation followed And the legislators of the personal status law in this regard are working on two parallel axes: The first axis: – is represented by the consolidation of positive principles and values that contribute to the upgrading of the family and its reunification and non-dispersion, and this axis represents the positive role in legislative policy, which can be achieved by several means, perhaps the most important of which is personal rehabilitation And a medical examination for those about to get married, as well as activating the positive role of the judge in cases of separation between spouses, and similar legislative policies. And the second axis: – It is represented by placing restrictions and barriers in the way of the spouses to restrict their desire to achieve the termination of the marriage contract, and this axis represents the negative role in legislative policy. As a result of the foregoing, positive law will be the tool that achieves the desired goal or the executive tool in the legislative policy to limit the dissolution of the marital bond. In view of this, we find that the legislators of the Personal Status Law have set a set of rules that regulate the dissolution of the marriage contract in general, and ways to limit separation in particular, in order to reduce the process of separation or reduce it to the lowest possible extent, by formulating these rules in a clear and precise formulation and language Sound legal and sequential texts complement each other, but with the effort exerted by the drafters of this law to ensure the integrity of its texts and provisions, we find, on the other hand, that the human soul is bound to imperfection, error and forgetfulness. Therefore, it was rare to find an integrated law devoid of deficiency or error, and from here we found, through the approach and comparison between the suspension of the Iraqi personal status law and the legislation in question, that the policy of the Iraqi legislator is characterized by absoluteness, as it permitted the request for separation as soon as the reason for the division was achieved without restrictions. It narrows its scope, in addition to the absence of measures or policies that can contribute to limiting the separation between the spouses, and on the contrary, we find that the comparative legislation has been strict about this matter, imposing several restrictions and measures on it, and the statement of this is what we focused on and tried to address in the folds of the research.