اسم الباحث : زهــراء جــواد كــاظــم اليــاســـري
اسم المشرف : أســراء فـهــمـــي نـاجــــي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية القانون
الاختصاص :
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يغلب على التعاملات التجارية التي تتم بين المهني والمستهلك ميل الكفة باتجاه الطرف الأول؛ نظراً لما يتمتع به من خبرة تعاقدية تسمح له بترويج السلع والخدمات بصورة أكثر حرفية مقارنةً بالطرف الثاني الذي يتمتع بضعف المعرفة والإلمام بمواصفات السلعة أو الخدمة التي تعاقد عليها, ويزداد الأمر صعوبة على المستهلك أذا تعاقد عن بعد ( عن طريق وسائل الأتصال الحديثة ) كالهاتف والأنترنت وغيرها من الوسائل التي ظهرت نتيجة للتقدم التكنولوجي , لهذا حظي المستهلك الإلكتروني بحماية خاصة , إذ تكاتفت التشريعات لتوفيرها محاولةً بذلك سد الثغرات التي تجعله في موضع خطر بالتعدي على مصالحه المادية أو الاقتصادية , وذلك يرجع لمبررات عديدة منها التطور في شبكة الأنترنت , وأفتقاره للتنوير المعلوماتي .
لضمان حماية فعالة للمستهلك الإلكتروني وضع القانون له ضمانات تقليدية كحمايته في مواجهة عيوب الإرادة , ومواجهة العيوب الخفية , ونتيجة لعدم كفاية هذه الضمانات في توفير الحماية الفعالة للمستهلك الإلكتروني ؛ كونها تتماشى مع العقود التقليدية أكثر , الأمر الذي أقتضى دعمها بآليات مستحدثة تتوافق مع التطور الحاصل في إبرام العقود الإلكترونية .
ففي هذه العقود لا يتاح للمستهلك رؤية المبيع حقيقة الا من خلال الشاشة وبهذا يثار التساؤل عن دور الرؤية الإلكترونية في حمايته ؟
إن الرؤية الإلكترونية ترتب التزامات على عاتق كلا الطرفين , منها الالتزام بالمطابقة والالتزام بفحص المبيع وإخطار المهني بعدم المطابقة .
يترتب على الإخلال بأحكام الرؤية الإلكترونية مسؤولية تقع على عاتق المُخل مما يترتب عليه عدة جزاءات منها ما هو مقرر في قوانين الاستهلاك كالحق في الإصلاح أو الاستبدال , ورد المبيع , ومنها ما هو مقرر في القانون المدني كخيار الرؤية الذي يتيح للمستهلك فسخ العقد في حال عدم المطابقة للرؤية الإلكترونية
Rp-The Role of Electronic Vision in Consumer Protection ( A Comparative Study) .pdf
The commercial transactions that take place between the professional and the consumer tend to tilt towards the first party; Due to his contractual experience that allows him to promote goods and services in a more professional manner compared to the second party who has poor knowledge and familiarity with the specifications of the good or service that he contracted, and the matter becomes more difficult for the consumer if he contracts remotely (through modern means of communication) such as telephone, internet and others One of the means that emerged as a result of technological progress, so the electronic consumer received special protection, as legislation joined forces to provide it in an attempt to bridge the gaps that make him in danger of violating his material or economic interests, due to several justifications, including the development of the Internet, and his lack of informational enlightenment.
In order to ensure effective protection for the electronic consumer, the law has put in place traditional safeguards for him, such as protecting him against defects of will, and facing hidden defects, and as a result of the insufficiency of these guarantees in providing effective protection to the electronic consumer; Being in line with more traditional contracts, which necessitated their support with new mechanisms that are compatible with the development taking place in the conclusion of electronic contracts.
In these contracts, the consumer is not able to see the real thing except through the screen, and this raises the question about the role of electronic vision in protecting it?
The electronic vision entails obligations on both parties, including the obligation to conform, the obligation to inspect the sales and notify the professional of non-conformity.
Violation of the provisions of electronic vision entails a responsibility that falls on the shoulders of the violator, which entails several penalties, including what is prescribed in consumption laws such as the right to repair or replacement, and return the sale, including what is prescribed in the civil law as the vision option that allows the consumer to terminate the contract in case of non-conformity electronic vision.