سرديات أهل البيت (عليهم السلام) عند الشعراء الشيعة في العصر العباسي

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : غفران اقبال يوسف

اسم المشرف : حربي نعيم محمد

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية/ادب

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يمثل المتن الحكائي جملة الأحداث القصصية التي ترتبط بعضها ببعض، ويتم ابلاغنا عنها ضمن العمل الأدبي، أي الأحداث التي لا تخضع إلى نظام ترتيبي مقصود، ويمكن أن تعرض بشكل إبلاغي قصدي(براغماتي) من دون اية صفة تنظيمية لإعادة ترتيب الزمن الطبيعي, أي من غير ان تدّخل ضمن بنية أدبية، في حين يمثل المبنى الحكائي تمظهراً جمالياً وفنياً للأحداث نفسها، يُعيد ترتيب الأحداث على سيميائية جديدة للمتلقي، والغرض منه غير إبلاغي وإنما جمالي؛ لأنه لا يقوم بإظهار تسلسل الأحداث, بل يهدف أيضاً إلى ما يتبع ذلك النظام من معلومات ترتبط به( ) , وتُؤلف منه الأحداث نفسها، الا أنّه يراعي نظام ظهورها في العمل، كما يراعي ما يتبعها من معلومات تعينها لنا( ) ومن المهم أن نميِّز في دراستنا للنصوص الأدبية بين المتن الحكائي والمبنى الحكائي ، فالمتن الحكائي هو المحتوى والحكي, وتتمظهر علاقته بالسرد بنحو علاقة الخاص بالعام، فالسرد خاص بينما الآخر عام, ويمكن أن نجد هذا الأخير في الأعمال التخييلية كالصورة والحركة وسواها, بينما لا يتحقق السرد إلا في الأعمال اللفظية, وقد بدأت الدراسة التحليلية السيمولجية بداية جدية مع محاولات الشكلانيين الروس في شخص توماشفسكي بوصفه أول من أثار انتباه الباحثين لضرورة الفصل بين المتن والمبنى الحكائي( )، ولذا يعد من أهم مكونات الخطاب الجوهرية للسرد؛ اذ توصلت الدراسات الشكلانية إلى تحديد مفهومه بعد تأمل عميق من خلال تحليل الخصائص النوعية للأدب موضوعاً لهذا الخطاب ولشكله التعبيري فموضوع الخطاب السردي يكمن في أدبيته وجانبه الجمالي والفني وليس بمضمونه فقط( ) ويحوي المتن الحكائي دلالات النص أو ما يسمى أيضا بالغرض، ويشكل هذا الغرض وحدة ما؛ فهو مؤلف من عناصر غرضية صغيرة، قد وضعت في نظام معين, وترتّب هذه العناصر الغرضية على ترتيبين: ترتيب سببي منطقي، وترتيب زمني كرونولوجي، (( ومن هنا فالمتن الحكائي مجموع الأحداث المتصلة فيما بينها، والتي يقع إخبارنا بها خلال العمل, إن المتن الحكائي يمكن أنْ يعرض بطريقة عملية، بحسب النظام الطبيعي، بمعنى: النظام الوقتي والسببي للأحداث، وباستقلال عن الطريقة التي نظمت بها تلك الأحداث أو أدخلت في العمل، وفي مقابل المتن الحكائي، يوجد المبنى الحكائي الذي يتألف من الأحداث نفسها، بيد أنّه يراعي نظام ظهورها في العمل، كما يراعي ما يتبعها من معلومات تعينها لنا)) ( ).
وهكذا فالمتن الحكائي عبارة عن أحداث تنجزها شخصيات في فضاء ما في حين يرتكز المبنى الحكائي على الصياغة، والمنظور السردي، والوصف، ودراسة زمنية الخطاب السردي وهو لا يستلزم لدى الشكليين علاقة زمنية، ولكن علاقة سببيّة بمعنى أن المتن الحكائي لا يستلزم -كالحكاية – تسلسلاً زمنياً فحسب، بل يستلزم عنصر السببية أيضاً( ) لتحويل قيمة العمل السردي من مجموعة الأفعال والأحداث منها، الى ما يشبه الفلم المسرحي في جماليته الأدبية وجاذبيته للمتلقي بأساليب فنية مختلفة لكنها تظل محافظة على فكرتها العامة،

Narratives of Ahl al-Bayt) peace be upon them ( Poets in the Abbasid era among the Shitte


Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon the most honorable of the prophets and messengers, the beloved of God, and the beloved of all of our hearts, Abi al-Zahra Muhammad, the master of the messengers, and upon his good and pure family, and his chosen companions.
From this point of view, our study is entitled (Narratives of the Ahl al-Bayt (peace be upon them) among the Shitte Poets in the Abbasid era)
in which Professor Dr. (Harbi Naeem Al-Shibli) had great credit for his proposal is to explain the methodology of the Ahl al-Bayt (peace be upon them), their morals, behavior, attributes, and ways of dealing with religious, political, and moral events that have become narratives that draw human life by following them because they are good examples, and demonstrate the ability of those poetic texts to provide an integrated picture of those narratives that poets drew from live and present events, and they derived all of this from real history, and the events that took place in their time. Contemporary to the time of Ahl al-Bayt (peace be upon them) or through news about it through the narration of their actions, reports, sayings, and their positions regarding events and facts.
The research relied on poetic texts, texts mentioned by poets in their collections, and the selection fell on texts that were distributed according to what serves the plan chosen for this study, noting that the selection of these poetic texts was not a matter of inventory and statistics, but rather it is in the process of defining the phenomenon and providing poetic evidence for it and referring to it. to similar evidence in the margins. And the phenomenon is based as is well known in general and repetition. The study followed the descriptive approach in tracing and analyzing poetic texts to serve the study plan, which was organized into three chapters preceded by an introduction and followed by a conclusion.
The preface included defining the concept of (narratives) and tried to differentiate between the narrative body and the narrative structure in a way that serves to highlight the concept of narratives. The first chapter has been studied under the title: (Religious Narratives), and it contains three topics, the first of which was devoted to talking about (the narrative of monotheism), which included texts related to the divine being, and the way poets employ it in their texts, while the second: was devoted to talking about (the narrative of worship), and we monitored It contains narratives of prayer, Zakat, Jihad, Pilgrimage, Fasting and other narratives accompanying them. As for the third topic: we devoted it to talking about (The Narrative of Martyrdom), and we monitored it through poetic texts and the way poets employed this narrative in their texts, and the way they dealt with it.
As for the second chapter, it bore the title (Political Narratives), and this chapter was divided into three topics as well. The first of which studied: (The Narrative of Power), while the second: specialized in talking about (The Narrative of Rejection), and devoted the third topic: To talk about (The Narrative of Argument). ).
The third chapter was entitled: (Social Narratives), and it included two sections. The first topic dealt with (the Moral Narrative), and the second topic was devoted to searching for the narrative of belonging (Identity).
The study concluded with a conclusion that highlighted the most important findings of the research, followed by a list of the most important sources adopted by the study.