سلطة مجلس النواب العراقي في الموازنة العامة ‏((دراسة مقارنة))‏

اسم الباحث : حسن سلمان رشيد الكريطي

الكلية : كلية القانون

الاختصاص :

سنة نشر البحث : 2019

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تعد الموازنة العامة أداة رئيسة لتحقيق التنمية الاقتصادية والاجتماعية في الدولة وتحديد أولوياتها، ومرآة تعكس نقاط ضعف وقوة الوضع الاقتصادي القائم وتحديد مصادر إيراده، وتنطوي بشكل أساس على تحصيل الإيرادات العامة وتحديد أوجه إنفاقها ، وإن هذه الإيرادات تعد في أصلها ملكاً لعموم الشعب، لذا أستشعر الأخير ضرورة التعرف على حجم هذه الإيرادات وأوجه إنفاقها ، ومراقبة الجهاز التنفيذي في جميع عمليات الأنفاق ، وذلك عبر ممثليه في مجلس النواب ، وعلى ذلك حرصت أغلب الدول على النصّ في دساتيرها على سلطة مجلس النواب في إقرار مشروع قانون الموازنة العامة والرقابة على تنفيذه .

يسعى هذا البحث إلى الوقوف على التنظيم القانوني لسلطة مجلس النواب في الموازنة العامة ، وبيان مدى فاعلية هذه السلطة ، وجوانب القصور التي تنتاب التنظيم القانوني لها ، والمعوقات العملية التي تعترض المجلس في هذا المجال ، والسبل التي يمكن الاستعانة بها للتغلب على ذلك القصور وتلك المعوقات ، ولإدراك ذلك تم تقسيم هذه الرسالة على مبحث تمهيدي وفصلين بالإضافة إلى المقدمة والخاتمة ، إذ خصصنا المبحث التمهيدي لماهية الموازنة العامة ، والفصل الأول لسلطة مجلس النواب في إقرار مشروع قانون الموازنة العامة ، أما الفصل الثاني فسنفرده لسلطة مجلس النواب في الرقابة على تنفيذ قانون الموازنة العامة .

          وفي خاتمة البحث تم التوصل إلى نتائج من أهمها ، أن التصويت داخل مجلس النواب، هو الطريق الشرعي الوحيد لعملية إقرار مشروع قانون الموازنة العامة ، إلا أنَّ عدم وجود نص دستوري في العراق يلزم الحكومة بتقديم المشروع إلى مجلس النواب في موعد محدد ، وتأخر الحكومة في تقديمه ، والتوافقات السياسية المخيمة على إقرار القوانين ، أدى إلى ضعف  إقراره بصورة تتفق مع أهداف المجتمع وخطط التنمية في الدولة ، كما أنَّ رقابة مجلس النواب على تنفيذ قانون الموازنة رقابة أصيلة وهامة ، إلاّ أن تأخر الحكومة في تقديم الحسابات الختامية لمجلس النواب ، وضعف القدرة الفنية لدى بعض أعضاء المجلس في مراقبة الحكومة ومحاسبتها عن مخالفاتها وتقصيرها ، أدت إلى ضعف الدور الرقابي لمجلس النواب على تنفيذ قانون الموازنة العامة .

Power of the Iraqi Council of representatives on The ‎public Budget (( A comparative study))‎

The public budget is amain tool for achieving economic and social development in the country and prioritizing it. It reflects the weakness and determine of the existing economic situation and the sources of providing . It is mainly based on the providing of public revenues and the identification of their expenditures. These revenues are originally owned by people . The need to identify the amount of these revenues and their expenditures, and control the executive apparatus in all spending operations, through representatives there fore , and that most of the States were keen to provide for the authority of the House of Representatives to approve the draft law of budget, and provided the role of ombudsman to keep awatchful eye on the behaviour of executive apparatus when implementing its law .

This research aims to identify the legal organization of the power of the House of Representatives in the public budget, the effectiveness of this authority, the shortcomings of its legal organization, the practical obstacles facing the Council in this field compared to its counterparts in other countries, and the ways that can be used to overcome the The shortcomings of these constraints, and to recognize that was divided this message on the introductory and two chapters in addition to the introduction and conclusion, as we have allocated the introductory section of the budget, and the chapter one of the power of the House of Representatives in the adoption of the draft law of budget, chapter two provided for control of representative House in monitoring the implementation of the public budget law.

The conclusion of the research was reached results of the most important, that the vote within the House of Representatives, is the only legitimate way to approve the draft budget law, but the absence of a constitutional text in Iraq requires the government to submit the draft to the House of Representatives on a specific date, , And the political consensus on the adoption of laws, led to weak adoption in a manner consistent with the objectives of society and development plans in the State, and the control of the House of Representatives on the implementation of the budget law control is authentic and important, but the delay in the submission of the final accounts of the House of Representatives, Some Board members of the government control and accountability for breaches and failure, led to the weakness of the oversight role of the House of Representatives on the implementation of the general budget law.