شرط الكفاءة في رئيس الدولة “دراسة مقارنة “

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : معروف غني حسين الحمامي

اسم المشرف : الأستاذ المساعد الدكتور ياسر عطيوي عبود الزبيدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية القانون

الاختصاص : القانون العام

سنة نشر البحث : 2020

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يُعد منصب رئيس الدولة في أي نظام سياسي من المناصب المهمة؛ لما يمثله من ثقل، ولما يترتب عليها من أحكام، فهو الكيان الذي له أعلى سلطة تنفيذية في قيادة الدولة وإدارتها، ولكون منصب رئيس الدولة في كل نظام وشعب من الأهمية؛ فقد حظي هذا المنصب بشروط، وهذه الشروط تختلف من نظام إلى آخر، ومن تلك الشروط هو شرط الكفاءة، ومع إن الكثير من الدول لم يذكر شرط الكفاءة صراحة في دساتيرها، إلآ انه يمكن استنتاجه ضمنيا عن طريق تلك الشروط التي تذكرها تلك الدساتير، أو قوانينها المتعلقة بشروط التولي.
وتعد الكفاءة من المواضيع التي أولت اهتمام المختصين، كونها تمثل الركن الاساسس التي تعتمد عليه المؤسسات في تسيير الموارد البشرية، وباعتبارها موهبة أي إنها جزءٌ منهم من القدرة على إنجاز الأعمال؛ عند مستويات محددهّ، وقد تكون الكفاءة بدنيّة أو عقلية، فهي إذن كم من القدرات والمعارف التي يسمح بتطبيقها، عندما تكون هناك مهمة محددة يراد انجازها، أو حل لإشكالية مستجدة.
عُرّفتْ الكفاءة في اللغة بعدة تعاريف وجميع تلك التعاريف هي لا تتعدى إن يكون معناها النظير أو المساواة والمماثلة والقدرة على عمل شيء، وحسن التصرف فيه، والمعنيان الأخيران، أي القدرة وحسن التصرف وحسب اعتقادنا، هما المفهوم الأبرز والأكثر وضوحا لمعنى الكفاءة.
اما في الاصطلاح فقد عرفها الكثير من الفقه بانها القدرة على القيام بالمهام والأدوار المتعلقة بوظيفة عمل تشتمل على مجموعة من المهارات المعرفية، والمهارات النفسية والحسية والحركية ومزيج من المعارف النظريّة، والعمليّة والخبرة المتأتية من الممارسة المهنية، في الإطار الذي يسمح بملاحظتها، والاعتراف بها، وبالإمكان تقيمها وتطويرها، وهي تختلف عن بعض المصطلحات المشابهة لها في اللفظ والمعنى كالكفاية والاستحقاق.
بنيت الكفاءة من أسس معينة كالأساس الدستوري والعرفي والاساس الديني، وللكفاءة معيارين بالامكان الاستدلال عنهما من تعريف الكفاءة وهما الاهلية بعناصرها كافة (حق التصرف، والصلاحية، والبلوغ، والتحصيل الدراسي) واللياقة مع صفاتها كافة (الثبات في الأمر، والشجاعة، والقوة والصحة والكرم)، وكذلك لها أي الكفاءة مقومات ومن ذلك تقويم الأداء والفاعلية، فضلا عن الصفات الحسنة، التي من الواجب على الشخص الكفوء أن يتحلى بها؛ وهي الصدق والأمانة والنزاهة.
تشترط جميع الدول في دساتيرها او قوانين الانتخاب فيها على جملة من الشروط لمن يروم الترشح لرئاسة الدولة فيها وتتفق الكثير من تلك الدول على شرط الجنسية والعمر والتمتع بالحقوق المدنية والسياسية، وهي شروط عامة لان اغلب دساتير الدول الملكية والجمهورية تضمنتها، وتختلف بعضها في الاخر مثل شرط الشهادة الدراسية، والولاء الديني، وشرط الذكورة وهي شروط خاصة كونها لا تتضمنها جميع الدساتير.
هناك اعتبارات فلسفية من شانها ان تكون لها علاقة وثيقة بشروط الترشح لرئاسة الدولة يراعي بها المشرع الدستوري الفلسفة السائدة في مجتمع الدولة عند تضمينه تلك الشروط في الوثيقة الدستورية، وعلى هذا الاساس أصبح الاختلاف واضحا بين الدول الملكية والجمهورية وبين دول هذه الأخيرة فيما يتعلق بتلك الشروط، وهنالك شبه إجماع في الدول العربية، وبعض الدول الأجنبية على عدم تولي المرأة رئاسة الدولة فيها، لاعتبارات دينية وعرفية، بالرغم من إن الكثير من دساتير تلك الدول تجيز للمرأة هذا الحق.
تباينت الدول في ذكر شرط عدم ارتكاب المرشح لرئاسة الدولة جريمة من الجرائم المخلة بالشرف صراحة أو ضمنا أو لم تذكر ذلك أصلا أو أن يذكر بصيغ أخرى يدل على هذا المعنى.
تبسط الرقابة على أعمال رئيس الدولة من قبل جهة ذات طبيعة سياسية، وتدعى بالرقابة السياسية، وتسمى أيضا بالرقابة الشعبية، وهي على نوعين رقابة شعبية مباشرة ورقابة شعبية غير مباشرة، وتقسم هذه الاخيرة إلى الرقابة البرلمانية، ورقابة الرأي العام، وهذه الأخيرة بدورها تتمثل برقابة الأحزاب السياسية، وجماعة الضغط، وتبسط الرقابة السياسية أيضا على شرط كفاءة رئيس الدولة بصورتها غير المباشرة المتمثلة بالمجالس التشريعية وبالهيئات المستقلة في الانظمة الجمهورية والملكية، والرقابة التي يتولاها القضاء، تتمثل في هيئات لها اختصاصات قضائية كالمجالس الدستورية، وهذه الأخيرة هي رقابة وقائية تسبق صدور أي عمل تشريعي للتأكد من مطابقته للدستور، وغاية المشرع في تعدد الرقابة وتنوعها على رئيس الدولة هي المحافظة على حسن ادائه في إدارة الدولة ومن ثم الرقابة على شرط كفاءته التي انتخب على أساسها.

The condition of competence in the President of state " Comparative study "

The position of the head of state in any political system is one of the important positions because of the weight it represents and the consequential provisions it is, because it is the entity that has the highest executive authority in the leadership and management of the state, and the position of the head of state in every system and people is important; The position is subject to conditions, and these conditions differ from one system to another, and from those conditions is the condition of competence, and although many countries did not explicitly mention the condition of competence in their constitutions, now that it can be implicitly inferred by those conditions mentioned in those constitutions, or their laws related to terms of assumpti.
Efficiency is one of the topics that has given the attention of specialists, as it is the main pillar on which institutions depend in the conduct of human resources, and as a talent, that is, it is an important part of the ability to do business; And the knowledge that is allowed to be applied, when there is a specific task to be accomplished, or a solution to a new problem.
Knowing proficiency in a language with several definitions, and all of these definitions are no more than the meaning of which is the counterpart or equality and similarity and the ability to do something, and good disposition in it, and the last two meanings, i.e. ability and good behavior and we believe, is the most prominent and clearer concept of the meaning of competence.
As for the terminology, a lot of jurisprudence defined it as the ability to perform tasks and roles related to a job job that includes a set of cognitive skills, psychological, sensory and motor skills and a mixture of theoretical knowledge, practical and experience derived from professional practice, in a framework that allows observation, recognition and possible Evaluated and developed, and it differs from some similar terms in its pronunciation and meaning, such as sufficiency and merit.
Efficiency is built from certain foundations such as the constitutional, customary, and religious basis, and efficiency has two criteria that can be inferred from the definition of competence and they are the eligibility of all its elements (the right to act, reformality, attainment, and academic achievement) and fitness with all its characteristics (persistence in the matter, courage, strength, health and generosity), Likewise, any competence is essential, including the evaluation of performance and effectiveness, in addition to the good qualities, which the competent person must display, namely honesty, honesty and integrity.
All states stipulate in their constitutions or election laws in them a set of conditions for those who intend to run for the presidency of the state in them and many of those states agree on the condition of nationality, age and enjoyment of civil and political rights, which are general conditions that are included in the majority of the constitutions of the royal states and the republic, and differ in others such as a condition Academic certification, religious loyalty, and the masculinity condition are special conditions as they are not included in all constitutions.
There are philosophical considerations that will have a close relationship with the conditions for candidacy for the presidency of the state, in which the constitutional legislator takes into account the prevailing philosophy in the society of the state when it includes those conditions in the constitutional document, and on this basis the difference has become clear between the royal states and the republic and between the countries of the latter in relation to those conditions, There are almost unanimous consensus in Arab countries and some foreign countries that women should not assume the presidency of the state, due to religious and customary considerations, although many of the constitutions of these countries allow women this right.
Countries differed in stating the condition that the candidate for the presidency of the state does not commit an honor crime explicitly or implicitly or did not mention that in the first place or mention in other forms that indicates this meaning. Oversight of the actions of the head of state is simplified by a party of a political nature, called political oversight, also called popular oversight, and it is divided into two types: direct popular control and indirect popular control, and the latter is divided into parliamentary oversight and public opinion oversight, the latter in turn represented by party control Political and pressure groups, and political oversight also simplifies the condition of the head of state’s competence in its indirect form, represented by legislative assemblies and independent bodies in republican and monarchy systems, and oversight by the judiciary, represented in bodies with judicial powers such as the constitutional councils The latter is a preventive control that precedes the issuance of any legislative action to ensure its conformity with the constitution, and the legislator’s goal in multiplying and diversifying the supervision of the head of state is to maintain his good performance in the administration of the state and then control the condition of his competence on the basis of which he was elected